• Madharry

Hur väljer ni att berätta dör vänner och familj??

Hej!

Jag och sambon har bestämt oss för att köra oskyddat nu. På söndag är det egentligen dags för mens och då får vi se om jag plussar eller inte. Känns verkligen som att jag är gravid! Har känt symptom sen dag ett men man vet aldrig om man inbillar sig.

Jag vet att jag är lite i framtiden nu, men hur har KI valt attt berätta för vänner och familj? På något kul sätt kanske? Någon rolig bild? Eller bara ett sms? Hade varit roligt med lite inspo. Vårt första barn isåfall och vi har varit tsm i 9 år så frågan har onekligen dykt upp ett Par gånger innan.

Om det blir plus är det Bf i augusti!! ???????? Kram på er!

• Svar på tråden Hur väljer ni att berätta dör vänner och familj??
  • nnnnnnnn

Vi har berättat ca v. 12, vilket inneburit att vi fått berätta om mf ett par gånger...
    Första sa vi: "vi tänkte köpa en kombi", fick en utläggning om hur onödigt det är för 2 st att ha en stor otymplig kombi som utmynnade i frågan... "om ni nu inte behöver plats till en barnvagn eller så?"
    Efter vi fått första barnet så berättade vi att det var antagligen syskon på gång i ___ (månad), efter några mf så var det mer "vi behöver back-up-barnvakt om vi måste åka till gyn eller akuten"...

• Tildurrr

Sitter i samma sits eller vad man ska kalla det. Vi har också börjat försöka nu och även om det är tidigt klurar jag också min svärmor är rätt trög om man får säga det så, så jag har en liten plan på när vi är där, lägga i en bulle i ugnen och på nått sätt få henne att titta i ugnen. Och beroende på situation kanske jag gör samma på mamma, annars köper jag antingen nått det står världens bästa mormor på, eller ett garnnystan och "jag vill gärna ha sockor i den här färgen när jag kommer i ...", eller ge henne en barnbok där de står "denna får du gärna läsa för mig i framtiden när du är barnvakt" längtar så tills man får bli gravid och berätta!

• Madharry

Precis! Pappa får en ?världens bästa morfar?-mugg

Mamma och svärmor har ju redan barnbarn så det kanske blir en ul bild. Kommer ni lägga ut någon bild på fb eller IG?

• Tildurrr

Jag tror jag kommer berätta för familj och närmsta vänner i v12 eller tidigare, och runt v20 lägger jag antagligen ut nånting för att nå mina lite mer distans vänner som jag ändå vill ska veta :) om jag nu blir gravid vill säga, men hoppas ju på det!

• Madharry

Ja så tänkte jag också. Men orkar jag hålla mig så länge ens? Två veckor har gått och har redan slut på bortförklaringar med alkoholen. Folk är så sneaky

• Mittiprick

Ja graviditetssymtom kan man inte ha från dag ett så nog inbillar du dig! Pms är ofta samma som tidiga graviditetssymtom.

Just google it!
  • Madharry
    Mittiprick skrev 2017-12-09 00:30:55 följande:

Ja graviditetssymtom kan man inte ha från dag ett så nog inbillar du dig! Pms är ofta samma som tidiga graviditetssymtom.

Mm härligt med din positiva inställning! Känner verkligen att jag behöver spä på oron. Men det återstår ju att se. Tänker att om det kommer fler inlägg som mina kan du ju spara på din kommentar.

Har för övrigt läst på flera ställen att många känner av befruktningsprocessen med både Hugg i magen och molnande värk så tror inte alls det är omöjligt.
  • Tildurrr

Ja det beror ju nog på situation hur länge man klarar hålla sig. Jag lär nog berätta för mamma och svärföräldrarna mycket tidigare sen dricker inte vi så mycket alkohol så just den delen blir enkel att tacka nej till men det blir säkert nått annat som gör att folk misstänker

• IceJava

Jag har haft molvärk vid livmodern sedan i söndags och hade ägglossning under helgen så jag hoppas på en liten en lurar där inne :D

Brukar annars aldrig ha någon form utav mensvärk eller pms, om jag har det så brukar det göra mer ont mot ryggen och väldigt vagt, men det är som sagt vääääldigt sällan :)

Och jag har också funderat på hur man skulle ha berättat för familjen, man vill ju göra det lite mer roligt eftersom det är första :D

• Mittiprick
    Madharry skrev 2017-12-09 00:48:03 följande:

Mm härligt med din positiva inställning! Känner verkligen att jag behöver spä på oron. Men det återstår ju att se. Tänker att om det kommer fler inlägg som mina kan du ju spara på din kommentar.

Har för övrigt läst på flera ställen att många känner av befruktningsprocessen med både Hugg i magen och molnande värk så tror inte alls det är omöjligt.

Ok, news flash! Det är helt omöjligt att känna av när spermien absorberas av ägget eftersom ingen kropparna har varken känsel eller någon fysisk sammankoppling med kvinnan. Så vad du, eller andra hittepåare här på familjeliv tror är helt irrelevant.

Däremot kan man ibland känna Implantationen, när det befruktade ägget fäster i livmodern ca 1 vecka efter Befruktningen.

Sen finns det inget som heter molNande värk. Det heter molande.

Och mitt inlägg vad varken positivt eller negativt. Det var informativt och faktamässigt. Bara för att man inte skriver ååh hoppas, hoppas! Ta ett test imorgon! Styrkekramar och blablabla så betyder det inte att man är negativ.
    Just Google it!
Svar på tråden Hur väljer ni att berätta dör vänner och familj??