Kent26k skrev 2017-12-09 22:52:14 följande:
Jag sa ju precis de jag mena att försöka hitta ett arbete själv som inte kräver nån hård utbildning, ringa kanske fara förbi och fråga,, och först fråga om praktik plats då arbetsförmedlingen kan hjälpa mig med personligt biträde och berätta om lönebidrag de funkar väl.. om jag därmot inte berättar om lönebidrag och försöker själv då kan de bli tuffare för mig då dom inte vet vilka problem jag har och speciellt impulsivitet om dom inte vet. Och samtidigt lättare för mig behålla jobb med lönebidrag
Min fråga va om jag kunde göra såsom jag berätta och de du sa
Jag är ju i gen expert på dessa frågor och kan ju inte veta vad som är bäst för just dig att göra. Har du en funktionsnedsättning eller liknande som påverkar dig på jobbet är det väl väldigt viktigt att arbetsgivaren har kunskap om detta så att de har rätt förväntningar på dig och du får rätt stöd.
Jag tycker som Glinda att du ska prata med AF igen och ställa dessa frågor på nytt.
Men på frågan om du kan/får söka jobb själv kan jag inte se att du inte skulle kunna det, vet folk med lönebidrag som sökt jobb och samtidigt informerat om lönebidrag och bakomliggande orsak. Men det som är väldigt viktigt är ju den underliggande orsaken till ditt stöd. Många av de som jag känner som har lönevidrag har dock fått arbetspröva först, dvs haft praktik, som sedan gått över till en anställning med lönevidrag. För att det ska fungera på arbetspaltsen är det ju viktigt att arbetsgivaren har rätt info och i det kan jag tänka mig att du behöver stöd från AF. Så gör som Glinda föreslår, prata med AF på nytt. Om du känner att du inte får svar på dina frågor/blir hänvisad till åtgärder som inte känns rätt fär dig - be att få byta handläggare.