• Kent26k

Lönebidrag anställning

Har ingen erfarenhet av arbetsmarknaden , varken arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan eller kommun hjälper till alla hänvisar till daglig verksamhet men har rätt till lönebidrag och undrar är de Bara ta kontakt med ett företag säga att jag kan få lönebidrag dom tjänar ju på de. Kan säga till 100% jag kan absolut inte aldrig få ett jobb utan lönebidrag så ser de ut för mig.

• Svar på tråden Lönebidrag anställning
  • Anonym (Elin)

Vet inte riktigt vad du menar. Men givetvis kan du säka jobb på egen hand precis som alla andra.

Exakt hur det går till när du sen ska aNsöka om lönebidrag vet inte jag men vet du att du har rätt till det kan du väl tala om det när du söker jobb. Arbetsgivaren lär väl då också vilja veta varför du har lönebidrag och hur denna orsak eventuellt påverkar din arbetsförmåga.

Arbetsgivaren tjänar väl inte på ditt bidrag utan din anställning blir ju fortfarande en kostnad för företaget? Mig veterligen finns det inga lönebidrag som är mer än 100% av lönekostnaden.

• Kent26k

Menade att de inte är möjligt för mig till 100% att få ett jobb utan lönebidrag.... Och undrade om jag skulle direkt säga till arbetsgivaren om dom kunde anställa mig på lönebidrag vilket du svarade på

• Anonym (Elin)
    Kent26k skrev 2017-12-09 17:29:04 följande:

Menade att de inte är möjligt för mig till 100% att få ett jobb utan lönebidrag.... Och undrade om jag skulle direkt säga till arbetsgivaren om dom kunde anställa mig på lönebidrag vilket du svarade på

Om du menar att det är din enda chans så finns väl inget att förlora?

Eller vad menar du kunde hända?
  • Kent26k

Om du menar att det är din enda chans så finns väl inget att förlora. Precis ,, Då jag aldrig försökt så vet jag inte hur de fungerar så . Ville veta om de gick göra så

• Anonym (Elin)
    Kent26k skrev 2017-12-09 18:23:45 följande:

Om du menar att det är din enda chans så finns väl inget att förlora. Precis ,, Då jag aldrig försökt så vet jag inte hur de fungerar så . Ville veta om de gick göra så

Hur menar du? Jag antar att du menar att du skickar spontanansökningar (dvs ansökningar till arbetsplatser som ej har jobb utannonserade) och att dessa ansökningar enligt gängse rutiner innehåller CV och ett personligt brev där du berättar om dig själv och varför du vill jobba på aktuellt företag och i samband med det även informerar om ditt lönebidrag?

Vad menar du med att det eventuellt inte skulle gå att göra så? Menar du att det skulle vara hemligt att du har möjlighet till detta anställningsstöd?
  • Kent26k

Jag sa ju precis de jag mena att försöka hitta ett arbete själv som inte kräver nån hård utbildning, ringa kanske fara förbi och fråga,, och först fråga om praktik plats då arbetsförmedlingen kan hjälpa mig med personligt biträde och berätta om lönebidrag de funkar väl.. om jag därmot inte berättar om lönebidrag och försöker själv då kan de bli tuffare för mig då dom inte vet vilka problem jag har och speciellt impulsivitet om dom inte vet. Och samtidigt lättare för mig behålla jobb med lönebidrag

Min fråga va om jag kunde göra såsom jag berätta och de du sa

• Glinda från Oz

Du måste först och främst få godkänt att du får lönebidrag, har du fått det? Det är inte säkert att du får 100% lönebidrag heller, det finns olika nivåer och max ersättningen är 18 500 kronor i månaden på heltid, sedan kan du självklart få mer i lön, det här är bara max ersättningen arbetsgivaren får. Arbetsgivaren får betala sociala avgifter för dig även med lönebidrag så det är inte alls säkert att de tjänar på att ha dig där.

Jag tycker du ska gå till Arbetsförmedlingen och ställa dina frågor där, de kan hjälpa dig. Alla jag känner som har lönebidrag har arbetsförmedlingen förmedlat deras jobb, så går det till där jag jobbar också.

• Anonym (Elin)
    Kent26k skrev 2017-12-09 22:52:14 följande:

Jag sa ju precis de jag mena att försöka hitta ett arbete själv som inte kräver nån hård utbildning, ringa kanske fara förbi och fråga,, och först fråga om praktik plats då arbetsförmedlingen kan hjälpa mig med personligt biträde och berätta om lönebidrag de funkar väl.. om jag därmot inte berättar om lönebidrag och försöker själv då kan de bli tuffare för mig då dom inte vet vilka problem jag har och speciellt impulsivitet om dom inte vet. Och samtidigt lättare för mig behålla jobb med lönebidrag

Min fråga va om jag kunde göra såsom jag berätta och de du sa

Jag är ju i gen expert på dessa frågor och kan ju inte veta vad som är bäst för just dig att göra. Har du en funktionsnedsättning eller liknande som påverkar dig på jobbet är det väl väldigt viktigt att arbetsgivaren har kunskap om detta så att de har rätt förväntningar på dig och du får rätt stöd.

Jag tycker som Glinda att du ska prata med AF igen och ställa dessa frågor på nytt.

Men på frågan om du kan/får söka jobb själv kan jag inte se att du inte skulle kunna det, vet folk med lönebidrag som sökt jobb och samtidigt informerat om lönebidrag och bakomliggande orsak. Men det som är väldigt viktigt är ju den underliggande orsaken till ditt stöd. Många av de som jag känner som har lönevidrag har dock fått arbetspröva först, dvs haft praktik, som sedan gått över till en anställning med lönevidrag. För att det ska fungera på arbetspaltsen är det ju viktigt att arbetsgivaren har rätt info och i det kan jag tänka mig att du behöver stöd från AF. Så gör som Glinda föreslår, prata med AF på nytt. Om du känner att du inte får svar på dina frågor/blir hänvisad till åtgärder som inte känns rätt fär dig - be att få byta handläggare.
  • Anonym (Kvinna)

Jag sökte arbete via platsbanken. I annonsen stod det att de gärna anställer någon som har lönebidrag.

Jag skrev därav i mitt personliga brev att jag hade det och fick jobbet.

Jag har dock ingen funktionsnedsättning och arbetsgivaren frågade aldrig om anledningen till lönebidraget. (Som tur är)

Idag har jag ett annat jobb med vanlig lön.

Prata med af.

• Anonym (Xx)

Hej!

Du kan höra med AF om du kan få delta i en tjänst som heter Introduktion till Arbete. Det låter som att det skulle vara något för dig kanske? Då får man en arbetskonsulent som hjälper en med att hitta en plats att arbetsträna på, för att prova sin arbetsförmåga samt vilken yrkesinriktning som passar ens behov. Har man tur och gör ett bra avtryck på den arbetsplats man är på, kan de vilja anställa en sen. Har du ett lönebidrag blir du såklart ännu mer attraktiv för arbetsgivaren.

Men du måste se till att prata med AF så fort som möjligt, då tjänsten försvinner till sommaren. Lycka till!

• Kent26k

Eftersom jag har aktivitetsersättning och både af kommun eller FK tycker att jag står långt från arbetsmarknaden så hjälper ingen till heller kan garanteras Samhall men na inte sånt de enda af erbjöd va arbetsträning på mellansteget. Har pratat med enhetschefen på mellansteget som säger att dom inte kan hjälpa till hitta ett arbete åt mig vilket af sa och hänvisa dit på grund av de . Om jag nu skulle klara av mellansteget vad skulle hända sen inget skulle bli hänvisad tillbaka till arbetsförmedlingen och dom vill inte göra ett skit. Eftersom af FK kommunen säger jag inte kan stå till dagens arbetsmarknad idag så tror jag iallafall jag är garanterad full lönebidrag.. finns ju jobb på anställning upp till 3-6 månader vilket jag förmodligen skulle klara av , så jag tror de bästa är jag själv frågar olika företag om jag kan jobba kortare tider då knappt inget annat hjälper eller

• Kent26k
    Kent26k skrev 2017-12-10 15:25:08 följande:

Eftersom jag har aktivitetsersättning och både af kommun och FK tycker att jag står långt från arbetsmarknaden så hjälper ingen till heller kan garanteras Samhall men na inte sånt de enda af erbjöd va arbetsträning på mellansteget. Har pratat med enhetschefen på mellansteget som säger att dom inte kan hjälpa till hitta ett arbete åt mig vilket af sa och hänvisa dit på grund av de . Om jag nu skulle klara av mellansteget vad skulle hända sen inget skulle bli hänvisad tillbaka till arbetsförmedlingen och dom vill inte göra ett skit. Eftersom af FK kommunen säger jag inte kan stå till dagens arbetsmarknad idag så tror jag iallafall jag är garanterad full lönebidrag.. finns ju jobb på anställning upp till 3-6 månader vilket jag förmodligen skulle klara av , så jag tror de bästa är jag själv frågar olika företag om jag kan jobba kortare tider då knappt inget annat hjälper eller

• Kent26k

Arbetsmarknaden i Umeå är god. För Kenneth är det betydligt svåarre då han har flera funktionsnedsättningar och saknar gymnasieutbildning och erfarenheter från arbetslivet.

Bedömning Kenneth bedöms inte klara av arbetslivets krav. Så dom skriver om mig så jag är totalt körd hos arbetsförmedlingen de enda dom erbjuder är mellansteget som inte kommer hjälpa ett skit. Innebär de att jag är totalt körd då

• smulpaj01

Kämpa på Kenneth. Gillar verkligen det faktum att du Vill och Försöker!

Bra jobbat! Önskar dig stort lycka till !

• Mariell 8
    Kent26k skrev 2017-12-10 15:25:08 följande:

Eftersom jag har aktivitetsersättning och både af kommun eller FK tycker att jag står långt från arbetsmarknaden så hjälper ingen till heller kan garanteras Samhall men na inte sånt de enda af erbjöd va arbetsträning på mellansteget. Har pratat med enhetschefen på mellansteget som säger att dom inte kan hjälpa till hitta ett arbete åt mig vilket af sa och hänvisa dit på grund av de . Om jag nu skulle klara av mellansteget vad skulle hända sen inget skulle bli hänvisad tillbaka till arbetsförmedlingen och dom vill inte göra ett skit. Eftersom af FK kommunen säger jag inte kan stå till dagens arbetsmarknad idag så tror jag iallafall jag är garanterad full lönebidrag.. finns ju jobb på anställning upp till 3-6 månader vilket jag förmodligen skulle klara av , så jag tror de bästa är jag själv frågar olika företag om jag kan jobba kortare tider då knappt inget annat hjälper eller

Fullt lönebidrag innebär inte att är betalar din heltidslön till vilket pris som helst. Arbetsgivaren måste oftast betala ut mellanskillnaden samt betala sociala avgifter för dig. Så de tjänar inte på att ha anställda med lönebidrag.
  • Mariell 8
    Kent26k skrev 2017-12-10 16:08:18 följande:

De innebär att jag aldrig då kan få jobb om de du säger stämmer

Varför kam du inte få jobb?
  • Anonym (Stig)
    Kent26k skrev 2017-12-10 16:08:18 följande:

De innebär att jag aldrig då kan få jobb om de du säger stämmer

Sök jobb personligen. Gå in på alla matvarubutiker där du bor och tala om att du söker arbete. Be att få prata med personalchefen. Och till chefen lämnar du ditt cv och kontaktuppgifter. Jag tror att du kommer att kunna få ett jobb!
Svar på tråden Lönebidrag anställning