• Error

    Bromsarna på min Toyota...

    Köpte mitt livs första bil för ca två månader sedan och är således en typisk Toyota-ägare som inte kan ett skit om bilar mer än att köra tanka.
    Är lite bekymrad över bromsarna som verkar låsa sig när bilen stått parkerad några dagar. I morse var det som värst då det kändes precis som om handbromsen låg i när jag försökte backa ut. Efter att ha gasat fram och tillbaks lite släppte det dock. Hörs också ett lite skrapande ljud från bromsarna när man precis börjat köra och bromsar. Har nån en aning om vad det kan vara för fel? Hoppas på att de bara behöver smörjas eller rengöras.. 

  • Svar på tråden Bromsarna på min Toyota...
  • nytt eller gammalt

    Är det en äldre bil, har den gått långt? Jag hade liknande på min gamla Toyota, det var bromsbackarna som behövde bytas. (De slits och behöver bytas, alltså inget värre fel.)

  • Error

    Tack för svar! Det är en Yaris -09, så den borde väl inte vara så sliten men det beror kanske på vem som ägt den tidigare. Men skönt att det inte är nåt större fel iaf.

  • nytt eller gammalt

    Jag bytte när den hade gått ca 17000 mil. Men det kanske kan bero på hur man har kört eller nåt. Eller så är det nåt annat...

  • Körv234

    Min bil gör likadant jag kört på blöta vägar, främst under vinterhalvåret. Som jag förstått det så kan bromsarna rosta lite när den står still efteråt vilket gör att det tar emot samt skorrar lite precis när jag ska köra iväg, sen poleras de under färd och blir ok. Min bil är hyfsat ny och jag har fått höra att det inte är något konstigt.

  • Skånepar

    Det är bromsarna som rostar fast, dvs skiva mot beläggen och om du har trummor bak trumman mot backarna, mycket vanligt.
    Anledningen är oftast att gummiringarna i kolvarna börjar bli torra och inte drar tillbaka kolvarna som de ska.
    Så är gamla bilar, inget att bekymra sig över.

  • Rabarbapuppa

    Om bilen är 9 år gammal är det ju i alla fall en bra sak att försäkra sig om när bromsarna byttes sist. 

    En Yaris har trummor bak och skivor fram. Att bromsarna ligger an lite grann om bilen har stått ett tag är inte ovanligt, men det ska lossna med ett knäpp i samband med att man rullar iväg. Allt annat - att man behöver köra lite fram o tillbaka, att man funderar på om handbromsen är åtdragen eller att det faktiskt skorrar när man kör iväg - är tecken på att bromsarnas skick bör ses över.

    Vad för "gummiringar" som "Skånepar" ovan pratar om är otydligt men antar att det som avses är damaskerna till bromskolvarna - eller till glidpinnarna i oken. 
    Trasiga/torra damasker = smuts direkt och bromsmekanismen stannar kvar i bromsat läge alt. återgår långsamt/kärvar. Då blir det byte av ok fram. Mindre billigt som regel.

    Om det kärvar bak kan det var snedslitna eller för slitna bromsbackar. Spelet blir för stort och de kan hamna på sniskan o kärva. 

    Kort sagt: Ta en titt på dina bromsar och när de byttes sist.

    /Puppa

  • w123

    Låter som att bromsskivorna är rostiga. Testa att bromsa dem rena. Dvs kör upp i 30 km/h, bromsa rätt hårt. Upprepa.

    Se dock för guds skull att det är tomt på bilar och folk i närheten. Samt att du inte får sladd.

    Bromsar som inte används rostar. Speciellt vid nollgradigt och vinterslask.

  • B3b1s

    Ha inte i handbromsen under natten.. den kan frysa fast, ha en växel i istället :)

  • Skånepar
    Rabarbapuppa skrev 2018-01-23 09:40:42 följande:

    Om bilen är 9 år gammal är det ju i alla fall en bra sak att försäkra sig om när bromsarna byttes sist. 

    En Yaris har trummor bak och skivor fram. Att bromsarna ligger an lite grann om bilen har stått ett tag är inte ovanligt, men det ska lossna med ett knäpp i samband med att man rullar iväg. Allt annat - att man behöver köra lite fram o tillbaka, att man funderar på om handbromsen är åtdragen eller att det faktiskt skorrar när man kör iväg - är tecken på att bromsarnas skick bör ses över.

    Vad för "gummiringar" som "Skånepar" ovan pratar om är otydligt men antar att det som avses är damaskerna till bromskolvarna - eller till glidpinnarna i oken. 
    Trasiga/torra damasker = smuts direkt och bromsmekanismen stannar kvar i bromsat läge alt. återgår långsamt/kärvar. Då blir det byte av ok fram. Mindre billigt som regel.

    Om det kärvar bak kan det var snedslitna eller för slitna bromsbackar. Spelet blir för stort och de kan hamna på sniskan o kärva. 

    Kort sagt: Ta en titt på dina bromsar och när de byttes sist.

    /Puppa

    Om du hade skiljt ett bromsok så hade du inte behövt fråga om gummiringarna.


  • Error

    Tack för alla utförliga svar! Ska tänka på det där med handbromsen över natten. Fick en gratis förbesiktning förra veckan på Toyota och det visade sig att bromsklossarna fram var riktigt slitna, så jag har bytt ut dom och smöret upp dom där bak. Efter det skrapar det inte längre, men gubben på verkstan tyckte även bromsklossarna bak behövde bytas rätt snart, så dom står på tur.

  • Rabarbapuppa
    Skånepar skrev 2018-01-24 17:53:13 följande:

    Om du hade skiljt ett bromsok så hade du inte behövt fråga om gummiringarna.
     
    Jodå, det har jag. Jag har pillat en hel del med bromsar på minst tre av mina dåvarande och nuvarande bilar, men det var bra länge sen jag hade isär hela oket ska erkännas så det är mycket möjligt att jag glömt bort att det även finns tätningar av typen "ringar". I resonemanget ovan klumpar jag väl ihop begreppet till just "damaskerna", vilket ju är (om de är trasiga) största och vanligaste problemet att man får in skit i bromsarna och därmed kärvande ok/kolvar. Eller den korrosion som också uppstår då.

    Skönt att TS fått lite service på bromsarna nyligen.  
  • Ewald01
    Error skrev 2017-12-09 14:02:27 följande:

    Köpte mitt livs första bil för ca två månader sedan och är således en typisk Toyota-ägare som inte kan ett skit om bilar mer än att köra tanka.
    Är lite bekymrad över bromsarna som verkar låsa sig när bilen stått parkerad några dagar. I morse var det som värst då det kändes precis som om handbromsen låg i när jag försökte backa ut. Efter att ha gasat fram och tillbaks lite släppte det dock. Hörs också ett lite skrapande ljud från bromsarna när man precis börjat köra och bromsar. Har nån en aning om vad det kan vara för fel? Hoppas på att de bara behöver smörjas eller rengöras.. 


    Känner till detta problem.

    Det är mest korrosion. Det är salt och snön som orsakar det.
  • Skånepar
    Rabarbapuppa skrev 2018-01-25 14:13:12 följande:
    Jodå, det har jag. Jag har pillat en hel del med bromsar på minst tre av mina dåvarande och nuvarande bilar, men det var bra länge sen jag hade isär hela oket ska erkännas så det är mycket möjligt att jag glömt bort att det även finns tätningar av typen "ringar". I resonemanget ovan klumpar jag väl ihop begreppet till just "damaskerna", vilket ju är (om de är trasiga) största och vanligaste problemet att man får in skit i bromsarna och därmed kärvande ok/kolvar. Eller den korrosion som också uppstår då.

    Skönt att TS fått lite service på bromsarna nyligen.  
    Jo, de kallas även packboxar, men kollar du i reservdelslistor på verkstäder kallas de oftast oringar. Damaskerna är ju de som sitter utanpå och är viktiga för att skydda kolvarna, men det är inte de som drar tillbaka kolvarna.
Svar på tråden Bromsarna på min Toyota...