• Shamb

Kan vara pappa

Så. Ja, saker har kommit fram som jag inte tidigare visste. Det var en tjej som jag hängde lite med ett kort tag för knappt 6 år sedan som också senare utan min vetskap fick barn. När jag fick reda på det tänkte jag bara va kul, och fick reda på vem som var pappan osv så var det inga konstigheter mer det. Nu ganska nyligen fick jag reda på att det tydligen inte var riktigt på det sättet. När det sades att hon fått barn stämde inte och han som var pappan är tydligen inte pappan.

Istället har det nu framkommit en del saker som tyder på att det kan vara jag. Dels datumen och någon som träffat dom hade sett likheter hos mig, vilket bland annat av anledningen att jag fick höra detta nu senare. Jag vet förstås inte hur det är men seriöst, hur fan gör jag nu? Jag vill ju såklart veta så behöver inte bli övertalad att jag ska skita i det. Men vart vänder jag mig? Jag vet ju inte ens vad hon heter mer än förnamn. Ingen aning var hon bor och har inte någon riktig kontakt som vet detta heller. Och även om jag visste detta, det känns jättesvårt att ringa och typ säga hej, det kan vara jag som är pappan. 

Hon kan ju så vitt jag vet ha ett lyckligt familjeliv. Vem är jag att krascha in i detta?

Är det någon som kan komma med ett seriöst tillvägagångssätt och vem jag kanske kan vända mig till för att ta reda på vem det ens är. Och vad har jag ens för rätt om det ens är mitt barn, kan jag kräva faderskapstest?

Om det är som det nu helt plötsligt är som det ut ur inget finns tecken på så har jag en snart 6 årig son jag inte ens vet namnet på.

• Svar på tråden Kan vara pappa
  • Anonym (L)

Förstår det i din text som att någon du känner träffat kvinnan du pratar om, vet inte de vad hon heter?

• Shamb

Mja. Helst inte vägen jag vill ta men det kanske blir tvunget. Men stora problemet ligger fortfarande i vad man gör sen :/

• Anonym (L)

Det hade ju underlättat om du visste namnet. Då hade du dels kanske kunnat spana på sociala medier, kanske fått se en bild av grabben och skaffa dig en egen uppfattning om huruvida han liknar dig och dels hade du kunnat ta reda på var hon bor och om hon delar boende med någon alternativt om hon är gift.

Även om hon har ett lyckligt familjeliv så har hon en son som inte vet vem hans pappa är vilket han har rätt till att veta enligt lag.

Här kan du läsa lite om fastställande av faderskap: www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.3/330255.html

• Rumpelstiltskins
    Shamb skrev 2017-12-10 01:04:42 följande:

Så. Ja, saker har kommit fram som jag inte tidigare visste. Det var en tjej som jag hängde lite med ett kort tag för knappt 6 år sedan som också senare utan min vetskap fick barn. När jag fick reda på det tänkte jag bara va kul, och fick reda på vem som var pappan osv så var det inga konstigheter mer det. Nu ganska nyligen fick jag reda på att det tydligen inte var riktigt på det sättet. När det sades att hon fått barn stämde inte och han som var pappan är tydligen inte pappan.

Istället har det nu framkommit en del saker som tyder på att det kan vara jag. Dels datumen och någon som träffat dom hade sett likheter hos mig, vilket bland annat av anledningen att jag fick höra detta nu senare. Jag vet förstås inte hur det är men seriöst, hur fan gör jag nu? Jag vill ju såklart veta så behöver inte bli övertalad att jag ska skita i det. Men vart vänder jag mig? Jag vet ju inte ens vad hon heter mer än förnamn. Ingen aning var hon bor och har inte någon riktig kontakt som vet detta heller. Och även om jag visste detta, det känns jättesvårt att ringa och typ säga hej, det kan vara jag som är pappan. 

Hon kan ju så vitt jag vet ha ett lyckligt familjeliv. Vem är jag att krascha in i detta?

Är det någon som kan komma med ett seriöst tillvägagångssätt och vem jag kanske kan vända mig till för att ta reda på vem det ens är. Och vad har jag ens för rätt om det ens är mitt barn, kan jag kräva faderskapstest?

Om det är som det nu helt plötsligt är som det ut ur inget finns tecken på så har jag en snart 6 årig son jag inte ens vet namnet på.

Jag förstår inte riktigt. Hur fick du veta att den hon sa var pappan inte är pappan? Du skriver nämligen att de kanske lever ett lyckligt familjeliv. Är hon fortfarande tillsammans med denne "pappa"? 

Du skriver att datumet inte stämde, sa hon till dig när barnet föddes och det sedan visade sig vara lögn? 

Bor ni i en stor eller en liten stad? Jag tänker att det är ganska lätt att klura ut vad hon heter i efternamn om ni bor i en mindre stad? 

Du kan skicka PM om du vill ha hjälp att söka.
  • Anonym (md)

Du kan inte kräva ett faderskapstest.
    Det enda du kan göra är att prata med mamman. Vad du nu tänker att detta ska leda till. Om barnet har det bra i sin familj finns väl ingen anledning att härja om det.

• Anonym (Tjej)

Du kan prata med mamman och med personen som står som pappa om det finns någon sådan. Är det någon som tagit på sig faderskapet och varit pappa i 6 år så tror jag inte du har någon möjlighet att ta reda på hur det ligger till egentligen eller få till ett test om du inte övertalar föräldrarna. Är det däremot så att det är pappa okänd så tror jag att du har goda möjligheter att få till ett test om du kontaktar familjerätten. 

Men enklast (och trevligast) är nog att just kontakta mamman/föräldrarna och fråga vad hon tror. Hon kanske har mer information som visar på att du inte är pappan även om vissa saker passar in. Eller tror du att hon aktivt försöker förhindra dig att vara pappa trots att hon vet att det är du? 

Svar på tråden Kan vara pappa