• liisn87

Flytta till annan kommun

Jag ska flytta ilag med en karl som jag älskar väldigt mycket. Men kruxet är att jag har två små. En på 1 år och en på snart 4 år. Barnen är skriven hos pappan. Jag kommer att flytta så jag bor ca 1 timmes bilkörning från han, så detta betyder att jag byter kommun. Barnen kommer få gå på förskola i våda kommunerna ( jag vet att detta är inget att rekomendera, men barnen är så frammåt och gillar äventyr).

Men vad ska jag tänka på när det gäller barnens far. Ska jag fixa ett papper där det står skrivet att vi har delad vårdnad och att vi ska ha barnen varanan vecka? Vad skulle han kunna göra?

Behöver lite råd från er som varit i samma sits! Och snälla inget dömmande tack :/

• Svar på tråden Flytta till annan kommun
  • Carambolan

Den stora stötestenen tänker jag är att komma överrens om hur det ska vara om 2-3 år när äldsta börjar skolan och det inte längre funkar att bo varannan vecka. Bäst att reda ut det nu så att det inte blir ett framtida bråk som ligger och gror fram tills dess.

• liisn87

Jo så långt är jag med, men det finns som inget annat man får tänka till på? ????

• Carambolan

Är han med på noterna eller inte? Det han kan göra om ni har gemensam vårdnad är ju att till exempel inte gå med på att söka den nya förskolan. Sen förstås praktiska saker som att komma överrens om vems ansvar det är att hämta/lämna barnen.

• liisn87

Men blir det gemensam vårdnad när man har dom varanan vecka? Blir det inte delad vårdnad?

Har sagt till han att han behöver inte hämta dom om han vill, utan jag kan köra/hämta när dom dagarna kommer. ?:)

• Peliso
    liisn87 skrev 2017-12-11 10:51:51 följande:

Men blir det gemensam vårdnad när man har dom varanan vecka? Blir det inte delad vårdnad?

Har sagt till han att han behöver inte hämta dom om han vill, utan jag kan köra/hämta när dom dagarna kommer. ?:)

Vårdnad och boende är inte samma sak.

Vårdnad handlar om juridiska skyldigheter och rättigheter. Om man har gemensam vårdnad måste man gemensamt bestämma om tex förskola, skola, pass, flytt och liknande. Det innebär att barnens pappa måste godkänna att de flyttar med dig, han måste godkänna deras förskola/ni måste gemensamt söka förskola och senare skola.

Om en förälder har enskild vårdnad så kan den föräldern ta alla såna beslut utan att tillfråga den andra föräldern. 

Boendet kan vara varannan vecka, varannan helg eller aldrig, oavsett om vårdnaden är gemensam eller enskild. En förälder kan alltså ha enskild vårdnad men att barnen ändå bor hos eller träffar den andra föräldern eller så kan man ha gemensam vårdnad trots att den andra föräldern väldigt sällan träffar sitt barn. 

För min del skulle jag inte godkänna ditt upplägg för mina barn. Varken flytten eller att de går på förskola på två ställen, men det är ju jag det...
Svar på tråden Flytta till annan kommun