Hyra ut rum
Vad allt kan man dela med sig i sitt kök när man hyr ut ett rum med eget badrum och litet förråd. Tycker att hyresgästen bara tar o tar för sig utan att fråga.
Vad allt kan man dela med sig i sitt kök när man hyr ut ett rum med eget badrum och litet förråd. Tycker att hyresgästen bara tar o tar för sig utan att fråga.
Ha separerade skåp med egna saker i. Så som det brukar vara i gemensamma kök.
Det är väl helt upp till dig? Ni kan ha gemensam matkassa, separat matkassa men gemensam kyl, separara hyllor i kylen eller så kan du sätta lås på kylen och ge hyresgästen en kylbox på rummet. Ditt val.
Hon har egna lådor i kylen och vi delar på kryddor , mjölk och te men Buljongtärningar är kanske inte en krydda.? ;) Tänkte mera på Porslin annat än glas, tallrikar, asietter och muggar. Vad vi delar på är kaffekokare och brödrost som är hennes. Använder dem sällan. Men hon stavmixer gick sönder och nu så tar hon min som jag ej är bekväm med. Har med sagt att tvätta kastruller för hand som hon nu glömt? Hon tar plats med sina saker utanför sitt rum på ställen som är tomma (under trappan) samma gäller ett annat rum jag lagt saker och hon ha saker flyttat dit men tagit bort ändå lådor. Kommer att göra det till gästrum under julen... Har sagt det till henne. Hon tycker hon flyttar så småningom saker bara hon får tid o plats någon annanstans
De gånger jag haft inneboende så har vi kommit överens om allt sådant innan inneboendekontrakt skrivits på. Om inneboende inte efterföljer de gemensamma reglerna så får du säga upp denne skriftligen, de har 3 månaders uppsägningstid om ert avtal inte säger något annat.
Det finns faktiskt bara 2 lösningar. 1: Du tar hennes grejer som ligger under trappan och lägger in i det andra rummet och tar dina saker från rummet och lägger under trappan. Sen får hon betala hyra för det rummet också. 2: Du tar alla hennes saker och lägger in dem i hennes rum. Kommer du inte in där sätter du allt utanför hennes dörr eller ger henne 2 dar att själv flytta dem till sitt rum. Och din stavmixer kan du gömma i ditt rum om du inte vill att hon ska använda den. Sen kan du ha en straffavgift för odiskade kastruller osv eftersom det då är du som får diska istället.
Hon har bort från Juni. Äger bostaden och har aldrig haft någon som hyr ett rum förut så vet ej reglerna elller hur man gör. Men dessa ?problem? har kommit först nu. Tror hon blandar ihop vännskap/bo ihop med någon kompis och då kunna låna hip som hap saker.
Hon klaga på att de var kallt i hennes rum men man får ej högre värmen än vad den är på, kollat. Sen har hon ett lågt skåp framför den jag sagt att flytta på den, men nej. Hon tyckte jag skulle köpa en värmare för rummet och vem skall betala den då när elräkningarna redan stigit 60% från sept. Hon har hela nedre våningen som hon har tillgång till samt stor terass och 2 cyklar i mitt förråd..? Hon önskade med att åka en gång imånaden till affaren tillsammans med min bil. Alla som har en inneboende snälla berätta vad är era regler och hur gör ni?
Ha separerade skåp med egna saker i. Så som det brukar vara i gemensamma kök.
Det finns faktiskt bara 2 lösningar. 1: Du tar hennes grejer som ligger under trappan och lägger in i det andra rummet och tar dina saker från rummet och lägger under trappan. Sen får hon betala hyra för det rummet också. 2: Du tar alla hennes saker och lägger in dem i hennes rum. Kommer du inte in där sätter du allt utanför hennes dörr eller ger henne 2 dar att själv flytta dem till sitt rum. Och din stavmixer kan du gömma i ditt rum om du inte vill att hon ska använda den. Sen kan du ha en straffavgift för odiskade kastruller osv eftersom det då är du som får diska istället.
Det är ju jag som får betala hela elräkningen som bara stiger o stiger för varje månad:/ Har själv noga med att fylla alltid diskmaskinen så man ej behöver ha den på varje dag för1-2 pers om man dessutom är på jobbet och är bara hemma på morgonen o kvällen.
hon har bott i egen etta förut och är 40 utan man o barn hon har bott med pojkvän o kompisar ihop men nu hyr hon ett stort rum som är byggt till uthyrningsdel som är skillt från allt annat. med eget badrum. Hon vet att jag planerat ha lilla rummet till gästrum
Att värmekostnaden stigit under hösten/vintern är väl inte så konstigt då man inte brukar ha igång element på sommaren. Det är något du borde haft i åtanke. Om du skrivit kontrakt på att värme ingår i hyran kan du heller inte komma i efterhand och kräva mer pengar, i såna fall borde ju inte värmen ingått från första början utan betalats separat.
Håller inte med ovanstående skribenter heller om bestraffningsavgifter eller att du ska flytta hennes saker. Samtala om det och ta reda på hur hon ser på saker, och hur hon vill ha det.
När ni nu bor tillsammans kan du ju inte bara utgå från dig själv utan måste också visa hänsyn till din inneboende. Om du vill ha saker på ditt sätt bör du antingen låta bli att hyra ut eller vara extremt noga med dina regler innan du hyr ut rummet så hyresgästen vet vad den går med på och inte får den informationen efter ett halvår som inneboende.
Att värmekostnaden stigit under hösten/vintern är väl inte så konstigt då man inte brukar ha igång element på sommaren. Det är något du borde haft i åtanke. Om du skrivit kontrakt på att värme ingår i hyran kan du heller inte komma i efterhand och kräva mer pengar, i såna fall borde ju inte värmen ingått från första början utan betalats separat.
Håller inte med ovanstående skribenter heller om bestraffningsavgifter eller att du ska flytta hennes saker. Samtala om det och ta reda på hur hon ser på saker, och hur hon vill ha det.
När ni nu bor tillsammans kan du ju inte bara utgå från dig själv utan måste också visa hänsyn till din inneboende. Om du vill ha saker på ditt sätt bör du antingen låta bli att hyra ut eller vara extremt noga med dina regler innan du hyr ut rummet så hyresgästen vet vad den går med på och inte får den informationen efter ett halvår som inneboende.