• Porslinsblomma

    3,5 åring kissar på sig

    Hej!

    Vår 3,5 åring började för ca 1 månad sedan att kissa på sig efter att ha varit torr på dagen i över ett halvår! Han har fortfarande blöja på natten.

    Han kan kissa på sig 5-6 gånger varje dag och verkar helt obekymrad när han gör det. Säger inte heller till när han gjort det. När man frågar honom varför han kissat på sig så får man till svar att han glömmer. Ibland säger han dock till att han behöver kissa, men oftast inte.

    Vi har varit hos läkaren ang. detta två ggr och de har uteslutit både diabetes och UVI. Läkarna säger att "det är en fas".

    Är det någon som har tips på vad man kan göra för att få detta att sluta?

  • Svar på tråden 3,5 åring kissar på sig
  • Anonym (Stina)

    Då får ni börja påminna och sätta barnet på toa regelbundet, som jag antar att ni gjorde när ni tränade bort blöjan från början?

  • Porslinsblomma

    Jo om det vore så lätt, hade det varit bra.. vi säger till honom MINST en gång i timmen, samt sätter honom på toaletten efter måltid och dryck. Vilket de även gör på förskolan. Det händer dock att han kissar på sig bara 15-20 minuter efter att han kissat på toaletten.

  • Anonym (fsk lärare)

    Jag hade gjort som så att jag satt på han byxblöja igen sen tagit in honom på toaletten som du gör ca 1 gång i timmen och före och efter måltid.

  • Yllissiassa

    Hej. Har varit med om detta med en 4-åring som fick syskon.

    Har det inte några fysiska orsaker föreslår jag belöningssystem. Rita upp en stapel eller tidslinje på ett papper och sätt synligt upp på väggen i barnets höjd. För varje dag barnet varit torr får han själv klistra upp en guldstjärna.

    Ge gärna delmålsbelöningar och en större belöning efter typ 2-4 veckor.

    Låt barnet vara med och önska belöningar som tex kan vara biobesök, leksak, badpalats osv.

    Gör ingen stor sak av de gånger det inte blir guldstjärna utan prata positivt om morgondagen.

    Här blev storebror torr igen med ett fåtal "olyckor".

  • Porslinsblomma

    Tack för tips! Han fick en lillebror för ett halvår sedan så skulle kanske kunna hänga ihop med det också.. hur snart efter syskon började din 4-åring kissa på sig?

Svar på tråden 3,5 åring kissar på sig