• sssseelma

Bruna flytningar

Hej!
    Jag är gravid i vecka 7. Under de två senaste veckorna har jag haft en otrolig buksmärta i nedre delen av magen, jag ringde till kvinnokliniken och bokade tid för ett vaginalt ultraljud. Sjuksköterskan bekräftade graviditeten i fredags och sa att så mycket som hon kunde se så såg allt ut som det skulle. Dagen efter undersökningen fick jag en ljusbrun flytning i trosan, väldigt liten dock. Igår 10/12 när jag torkade mig efter att ha kissat så såg det ut som en ljusbrun flytning som var väldigt slemmig och samma sak hände imorse. Jag har inte haft några röda/rosa flytningar utan det är de bruna flytningarna som oroar mig. I morse ringde jag 1177 då jag varit otroligt orolig och fick inga svar på mina frågor och hänvisades till kvinnoklinikens akut som bad mig avvakta de närmsta veckorna och se ifall det kommer någon blödning. 

Kan detta vara ett tidigt tecken på missfall?

• Svar på tråden Bruna flytningar
  • Ethyl

Hej, jag hoppas att det kommer lösa sig för dig. Om du är orolig borde du få komma in på ett vul. Det går ju tydligt att se hjärtat slå redan nu. Oftast är missfärgade flytningar ingen fara, det är oftast supersmå blodkärl som brister, det kan räcka med att de behöver göra nr2 eller har samlag för att det ska inträffa. Då det inte kommit något mer klarröt eller klumpigt så kan du nog slappna av. Men du känner din kropp bäst, och en oro kring missfall kan öka risken för det, så känner du dig jätte orolig så ring gyn igen och berätta hur du känner. Lycka till och hoppas på en pigg liten bebis :)

• EpicNurse
    Ethyl skrev 2017-12-11 11:48:48 följande:

Hej, jag hoppas att det kommer lösa sig för dig. Om du är orolig borde du få komma in på ett vul. Det går ju tydligt att se hjärtat slå redan nu. Oftast är missfärgade flytningar ingen fara, det är oftast supersmå blodkärl som brister, det kan räcka med att de behöver göra nr2 eller har samlag för att det ska inträffa. Då det inte kommit något mer klarröt eller klumpigt så kan du nog slappna av. Men du känner din kropp bäst, och en oro kring missfall kan öka risken för det, så känner du dig jätte orolig så ring gyn igen och berätta hur du känner. Lycka till och hoppas på en pigg liten bebis :)

Man får sällan komma in på ul pga lite flytning. De flesta har det någon gång under graviditeten så det hade varit helt orimligt att söka akut för det. Så länge man inte har en mensliknande blödning eller väldigt ont så bör man avvakta. Oro kommer man ha hela graviditeten och även när bebisen väl är ute. Så det är bättre att försöka lära sig hantera oron istället.

I övrigt håller jag med om det du skriver!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Snuttis2

Missfall eller inte är omöjligt att säga! Sjukvården kan i vilket fall som helst inget göra. Precis som någon ovan skriver så kan du bara avvakta och se. Fortsätt ta hand om dog själv och försök att inte stressa. Håller tummarna att det går bra! Blödningar kan ju förekomma både i samband med beräknad mens och vid undersökningar. Positivt är ju att de är bruna och inte aktiva röda.

Svar på tråden Bruna flytningar