• Aslan

Hur går kub till?

Detta är första barnet så jag har inte en aning om vad jag kan förvänta mig! Jag ska in och göra kub i veckan och har sen innan varit och lämnat prover och ska nu då in på ultraljud. Vad går barnmorskan igenom? Kollar hon i mina journaler och tittar på min medecinlista så hon bland annat ser att jag till exempel äter levaxin? Hur ser besöker ut och är upplagt? Jag vill veta allt in i minsta detalj

• Svar på tråden Hur går kub till?
  • Ciciliacissi

Nej det gås inte igenom någonting utan det enda de fokuserar på är bebisen de ser på skärmen. När vi var där så mätte hon en massa, framförallt nackspalten som är det primära att kolla upp vid kub. Men jag är rätt säker på att hon mätte och/eller undersökte de andra kroppsdelarna/organ också för hon sa hela tiden att det och det och det såg normalt ut. Det var bara det som gjordes :) men det tar ju en stund

• Anonym (Mätning)

De mäter och räknar på en massa kroppsdelar, såsom antal fingrar och tår, nackspalt, inre organ...

• Anonym (Ha)

Dom kör en genomgång av fostret för att se att allt motsvarar förväntad vecka osv. Måttet de tar som de använder i programmet som räknar ut sannolikheten för trisomierna är nackuppklarningen. Sedan fyller man även i en del uppgifter om mamman såsom vikt, längd, ursprung, när blodprovet togs osv. Av all den faktan räknar sedan dataprogrammet ut ett resultat. Du får 2 svar per trisomi, en som visst vad sannolikheten för en kvinna i din ålder, med din bakgrund osv generellt sett är och det andra är vad själva programmet då räknar ut då med tanke på just dina provsvar o mått på nackuppklarn på fostret.

• Ciciliacissi
    Anonym (Ha) skrev 2017-12-11 19:34:33 följande:

Dom kör en genomgång av fostret för att se att allt motsvarar förväntad vecka osv. Måttet de tar som de använder i programmet som räknar ut sannolikheten för trisomierna är nackuppklarningen. Sedan fyller man även i en del uppgifter om mamman såsom vikt, längd, ursprung, när blodprovet togs osv. Av all den faktan räknar sedan dataprogrammet ut ett resultat. Du får 2 svar per trisomi, en som visst vad sannolikheten för en kvinna i din ålder, med din bakgrund osv generellt sett är och det andra är vad själva programmet då räknar ut då med tanke på just dina provsvar o mått på nackuppklarn på fostret.

Just ja! självklart räknar de ju ut sannolikheten genom att lägga ihop allt det ovannämnda
Svar på tråden Hur går kub till?