• Äldre 11 Dec 19:55
    2897 visningar
    1 svar
    1
    2897

    PCOS

    Hej!

    Jag var till gyn i torsdags och fick reda på att jag har PCOS. Kändes helt ok att få diagnosen i början men nu har det dykt upp en massa frågor. Problemet är att jag inte har någon ägglossning och vi försöker bli med barn. Ingen läkare vill hjälpa oss eftersom jag är överviktig. Fick metformin utskrivet och jag hoppas att det ska fungera. Har pendlat upp och ner i vikt hela min vuxna ålder och har som mest gått ner 35kg (som jag gått upp igen). Enda anledningen att jag lyckades gå ner så mkt var för att jag svälte mig själv. Åt typ 2000kcal i veckan! När jag började äta ordentligt igen gick jag upp.

    Jag har funderat på att söka hjälp via min husläkare men för mig känns det kanske dumt att gå till en dietist. Jag vet ju vad jag får äta och vad jag inte får äta. Vad som är nyttigt och inte. Mitt problem är ju dels PCOS och sen att jag är en enorm känsloätare.

    Gyn föreslog gastric bypass, men det är helt uteslutet för mig. Sett vilket skit det kan ställa till med och för mig är det sista utvägen! Jag behöver ju hjälp med att hantera skiten och skapa en hållbar framtid för mig och min kropp !

    Vad har ni andra för tips och råd?

    Kan man gå till en KBT för att man har en dålig relation till mat/socker?

    Gyns plan var att ta ett halvår nu och försöka gå ner i vikt och sen få hjälp via IVF om inte ägglosssningen hoppat igång av sig själv.

  • Svar på tråden PCOS
  • Wed 25 Jan 2023 11:41
    #1

    Har du testat PCOS-appen? Ovulai communityn på instagram har nu även utvecklat en PCOS-app på svenska som hjälper med kunskap och livsstilsråd för PCOS - hjälpt mig förstå mer om diagnosen och hur jag ska göra med kosten och träningen!

Svar på tråden PCOS