• Johosefin

Intryck av tvn för bebis

Hej,

Är hemma föräldraledig, har en dotter på 6 veckor. Blir mycket tv-tittande för mig på dagarna. Skadas hon på något vis av att titta på tv? Det är ju svårt att undvika att hon ser tvn tänker jag. Blir det för mycket intryck för henne?

• Svar på tråden Intryck av tvn för bebis
  • Pimpinellan

Hon bör inte ligga och se på tv:n nån längre stund. Hjärnan kan inte bearbeta det. Vänd henne från tv:n.

• Crazzy

Studier visar på att tv-tittande inte är så bra för barn under 2 år! Sen gör man ju vad man vill med den informationen, men jag är själv hemma med barn nu och jag har inte Tv:n på om dagarna. Mitt barn blir heeeelt fast vid Tv:n, så det går inte att ha den på för han gör allt vad han kan för att se skärmen, haha.

• Johosefin

Gud. Får sjukt dåligt samvete nu. Idag har jag kollat på tv hela dagen. Hon har legat brevid. Dock sovit den mesta tiden. Hon ser så långt alltså? Trodde de såg bara en bit..

• Crazzy
    Johosefin skrev 2017-12-11 21:25:27 följande:

Gud. Får sjukt dåligt samvete nu. Idag har jag kollat på tv hela dagen. Hon har legat brevid. Dock sovit den mesta tiden. Hon ser så långt alltså? Trodde de såg bara en bit..

Äh, än så länge ser de inte så långt (som du är inne på) och hon har säkert inte ens fått upp intresset för Tv:n än.

Om du slutar visa Tv:n för henne från och med nu så är det nog inga konstigheter.
  • Tilja

Du kanske kan ställa något för så hon inte ser tv:n? T.ex. om du sitter i soffan med henne bredvid så kan du ställa en stol med en filt över stolsryggen som blockerar vyn för henne.

• Snuttis2

Spädbarn kan inte hantera intryck som vi vuxna o bör inte titta på tv eller skärmar under två år! Det stör barns möjlighet att utveckla o testa sin fantasi och kan ge otrygghets bekymmer o oro i äldre ålder då de tvingas processa för mkt o ej lämpligt material!!

Lyssna gärna på Pampers barnvagnspromenader(podd) De tar upp just detta i några avsnitt

• Snuttis2

Jag tittar också mkt men bara när min son sover eller ammar o då är upptagen med annat!

• Wilbo80

Mina tankar: Alltså jag vågar nästan säga att det är ingen fara alls.. Hur många har inte tvn på hela föräldraledigheten? Det där kommer jämna ut sig när barnet blir äldre och ni kommer ut lite mer.. Vissa dagar blir mer tv och andra mindre... Herregud njut nu o titta på tv!! De där rekommendationerna om ingen tv under 2 år gav enbart föräldrar dåligt samvete och har fö tagits bort. Allmänt om tv-tittande för (äldre)barn har man inte kunnat påvisa att det stör hjärnan etc, utan det handlar mer om att tvn inte ska ta över i vardagen, och antal timmar är ointressant så länge man inte skippar att göra annat.. Ha så mysigt! :)

• Fru Ve

Det är väl inte så bra om man sätter bebis i babysitter framför TV:n och låter hen sitta där och titta. Men att ha bebis i famnen och amma eller bara hålla medan man själv ser på TV, det kan jag aldrig i livet tänka mig är någon fara. Vad ska man göra då annars alla timmar som man ammar eller bara sitter där med sovande bebis?? Nej släpp det dåliga samvetet TS och se på hur mycket TV du har lust med tycker jag.

• Iowhannah

När vår son var bebis så blev det också mycket teve/tevespel men vi gjorde som så att vi ställde en soffkudde ivägen så teven blockerades ur hans synfält. Så kunde han sova gott/leka i lugn och ro :)

Svar på tråden Intryck av tvn för bebis