• Anonym (Orolig mamma)

Barn - vanligt med feber vid förstoppning?

Sonen går på toa dagligen men nu har han inte bajsat sedan i söndags. Och igår fick han feber. Idag feberfri men väldigt ont i magen. Men inget bajs kommer. Han är snart fyra år.

Kan febern bero på förstoppning?

Hur vet man?

• Svar på tråden Barn - vanligt med feber vid förstoppning?
  • Anonym (Orolig mamma)

Magen bubblar väldigt på honom.

• Anonym (ring)

Ring BVC eller 1177. Man kan bli förstoppad av feber (uttorkning) och få hög temperatur av förstoppning när kroppen kämpar emot sig själv. Så det är kanske lite av en hönan-ägget-situation. Det bästa är att ta kontakt med vården och höra vad de rekommenderar att ni gör. Förstoppning är ju jobbigt för barnet och kan bli problematiskt om man inte kommer tillrätta med det ganska snabbt.

• Anonym (Orolig mamma)

Pratat med BVC och enligt dem är det inte förstoppning. Då ska det gå längre emellan. Så enligt dem beror febern på något annat. Om det gått uppåt en vecka utan avföring då kunde det bli feber.

• Anonym (ring)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-12-12 12:09:05 följande:

Pratat med BVC och enligt dem är det inte förstoppning. Då ska det gå längre emellan. Så enligt dem beror febern på något annat. Om det gått uppåt en vecka utan avföring då kunde det bli feber.

Men då så, så bra! Då är det väl bara något virus/infektion som påverkar magen och ger feber. Ta hand om honom och se till att han dricker mycket så ger det nog med sig till slut.
  • Anonym (Orolig mamma)

Nu frågade jag på detta forum just pga tilliten till BVC o vården är minimal. De har missat mycket viktigt genom åren.

Därför eftersöker jag vanliga människors erfarenhet kring koppling mellan feber och förstoppning?

• Anonym (Orolig mamma)

Puffar....

• Tuvalisan2

När min ena son var liten blev han förstoppad och fick då feber. Jag läste då till undersköterska och min lärare som var sjuksköterska sa till mig att små barn kan få feber av förstoppning. Så visst kan det vara det. Febern försvann direkt när sonen hade bajsat (fick ge honom ett lavemang den gången).

Svar på tråden Barn - vanligt med feber vid förstoppning?