• Msaaa

    Tungt jobb??

    Hej ni där ute! Är så att jag är gravid i v.8 och har ett väldigt tungt jobb. Arbetar som lastbilschaufför och kör slambil. Man flyttar och lyfter brunnslock som väger mellan 25-75 kg flera gånger om dagen. Även slangdragning är tungt och jobbigt. Undrar hur fk ser på detta? Har inte pratat med chefen än, ska göra det på måmdag efter vul. Så ska dem konma ut och göra en riskbedömning. Vad tror ni? Är så orolig att de ska hända något.. Är ju ett tungt jobb och påverkar hela kroppen, speciellt ländryggen när man står och suger.

    Orolig då jag tidigare råkat ut för MA.

    Tack och kram

  • Svar på tråden Tungt jobb??
  • MyDestiny

    Antar att du vill söka graviditetspenning?
    (Tidigare havandeskapspenning)

    Det är egentligen inte FK utan din chef som måste dig i första hand. Det krävs ett väldigt utförligt intyg från chefen exakt vad det är som gör att du inte klarar ditt arbete, hur mycket vikt i kg du lyfter sammanlagt varje dag, att det absolut inte finns någon kollega som kan hjälpa dig, att du inte kan bli omplacerad etc. Så påbörja en dialog med din chef först, är mitt råd. Det är bra om intyget blir rätt från första början pga annars kommer FK krångla.

  • Msaaa

    Ja jag har förstått att de är chefen som måste fixa och greja. Ska prata med honom på måndag. Finns ingen möjlighet till omplacering då de är ett litet företag och slamkörning är det vi gör. Det är ett ensamarbete och går ej heller att ändra på eller underlätta tyvärr. Vet inte hur tidigt de är man får gå hem egentligen när de är sådana situationer då det är första barnet. Tack för svar MyDestiny

  • gröna L

    Graviditetspenning får man ju sista två månaderna av graviditeten. Behöver du vara ledig från jobbet före det är det väl sjukskrivning som gäller?

  • Msaaa

    Okej, jaa det är möjligt att det funkar så.. Har som sagt ingen koll. Men arbetet uppfyller inga av de krav arbetsmiljöverket har då vi även utsätts för buller och farliga gaser. Misstänker att dom från företagshälsovården som kommer komma ut och göra en riskbedömning inte kommer tycka de är så vettigt speciellt länge till. Men då kanske det är sjukskrivning som gäller? Gröna L

  • MyDestiny

    Citerar från FK: "Om du har blivit förbjuden av din arbetsgivare att fortsätta ditt arbete på grund av risker i arbetsmiljön kan du få graviditetspenning från och med den dagen förbudet gäller"

    Alltså kan arbetsgivaren gå med på tidigare än 60 dagar om det finns risker i arbetet.

    Men annars brukar 60 dagar innan bf vara det "normala" vid tyngre jobb.

Svar på tråden Tungt jobb??