• Anonym (Undrar)

Fejka att man har demens?

Ja jag borde inte lägga näsan i blöt men undrar bara en sak.

Fick reda på att en person jag känner till ska göra en demensutredning. Personen är ung och så vitt jag vet är det inga fel på.

Jag undrar om det går att fejka till en diagnos lätt? Och vet ni ifall man får bidrag om man nu skulle ha demens? För den familjen älskar olika bidrag och att lura till sig dem så de slipper jobba, så försöker bara få min hjärna att förstå hur det kommer sig att personen gör denna utredning.

Men som sagt, tänker inte lägga näsan i blöt och det handlar inte specifikt om dem, vill bara ha svar på mina två frågor.

• Svar på tråden Fejka att man har demens?
  • taquine
    Anonym (Undrar) skrev 2017-12-13 21:27:35 följande:

Fick reda på att en person jag känner till ska göra en demensutredning. Personen är ung och så vitt jag vet är det inga fel på.

Jag undrar om det går att fejka till en diagnos lätt? Och vet ni ifall man får bidrag om man nu skulle ha demens? För den familjen älskar olika bidrag och att lura till sig dem så de slipper jobba, så försöker bara få min hjärna att förstå hur det kommer sig att personen gör denna utredning.

Men som sagt, tänker inte lägga näsan i blöt och det handlar inte specifikt om dem, vill bara ha svar på mina två frågor.

Har svårt att tänka mig man kan fejka en demensutredning. Nu är jag novis i ämnet men antar det görs hjärnröntgen och det då borde vara förändringar vid demens.

Men om man ponerar det skulle gå igenom så är ju människan stämplad för livet.

Sedan är väl demens väldigt , väldigt ovanligt bland unga .
    Goodness me
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-12-13 21:27:35 följande:

Borde enbart vara negativt att fejka demens eftersom det om personen skulle klassas som dement skulle innebära saker som indraget körkort 
  • Tecum

En demensutredning börjar med ett test där man kollar olika intellektuella färdigheter, typ memory, rita en geometrisk figur, man ska läsa en text och återberätta den, associationer, ordkunskap m. m. Det är absolut ingen konst att fejka det testet om man känner till hur det går till och om man är tillräckligt konsekvent och skrupelfri.

Antar att din bekant är ute efter att bli förklarad arbetsoförmögen och få förtidspension. Men det räcker nog inte med att "misslyckas" på testet.

• Anonym (S)
    Anonym (anonym) skrev 2017-12-13 21:51:05 följande:

Borde enbart vara negativt att fejka demens eftersom det om personen skulle klassas som dement skulle innebära saker som indraget körkort 

Har man som mål i livet att leva på bidrag så har man nog inte lyckats ta något körkort.
  • Anonym (Hanna)

Nja, det görs en grundlig utredning där man bland annat gör en datortomografi (hjärnröntgen) samt ryggmärgsprov så det blir nog svårt att fejka. Helst vill läkaren också höra anhörigas bild av den sjuke och det kräver att någon annan också ger en falsk berättelse. Det är inte en diagnos som sätts lättvindigt och en utredning tar ofta 6 mån och upp till ett år.

Låter för övrigt helt idiotiskt att vilja fejka en demenssjukdom. Du blir ju liksom helt utdömd.

Om man inte uppfyller kriterierna för en demensdiagnos kan man få diagnosen kognitiv svikt vilket antingen är ett förstadie till demens eller är ett övergående tillstånd (kan orsakas av exempelvis stark stress).

• Anonym (Ssk)
    taquine skrev 2017-12-13 21:46:11 följande:

Har svårt att tänka mig man kan fejka en demensutredning. Nu är jag novis i ämnet men antar det görs hjärnröntgen och det då borde vara förändringar vid demens.

Men om man ponerar det skulle gå igenom så är ju människan stämplad för livet.

Sedan är väl demens väldigt , väldigt ovanligt bland unga .

Demens bland unga (35 och uppåt) har dock blivit vanligare än förr.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-12-13 22:16:19 följande:

Nja, det görs en grundlig utredning där man bland annat gör en datortomografi (hjärnröntgen) samt ryggmärgsprov så det blir nog svårt att fejka. Helst vill läkaren också höra anhörigas bild av den sjuke och det kräver att någon annan också ger en falsk berättelse. Det är inte en diagnos som sätts lättvindigt och en utredning tar ofta 6 mån och upp till ett år.

Låter för övrigt helt idiotiskt att vilja fejka en demenssjukdom. Du blir ju liksom helt utdömd.

Om man inte uppfyller kriterierna för en demensdiagnos kan man få diagnosen kognitiv svikt vilket antingen är ett förstadie till demens eller är ett övergående tillstånd (kan orsakas av exempelvis stark stress).

Varken DT eller ryggmärgsprov är standard vid demensutredningar.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Ssk) skrev 2017-12-13 22:47:16 följande:
    Demens bland unga (35 och uppåt) har dock blivit vanligare än förr.
    Denna person är i 20-årsåldern.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-12-13 22:53:50 följande:

Denna person är i 20-årsåldern.

Då är det ovanligt med demens men personen kan ha en kognitiv svikit av eller annan grund.

Men nej, kan inte fejka en demenssjukdom så lätt.
Svar på tråden Fejka att man har demens?