• Räddförtänderna

Ångest djupa tandfickor tandläkare

Pga slarv och ekonomi har jag inte varit till tandläkare på 6 år. Hade tandsten överallt och det mesta togs bort. Djupa tandfickor, en på 6-7 mm. Ska på fyra besök där tandhygienist ska rengöra på djupet. Jag använder florsköljning, eltandborste och mellanrumsborstar nu. Hur vanligt det läker ut? Någon som fått ordning på djupa tandfickor?

Dricker varken kaffe te läsk, men sötsaker på helger tex. Och hade extremt lite plack. Fick beröm för det ändå. Har börjat sköta tänderna nu lite för sent. Jätterädd jag kommer tappa tänderna för det är tandlossningsfickor fick jag besked om.

• Svar på tråden Ångest djupa tandfickor tandläkare
  • Anonym (tand)

Fast tandsten och plack är väl samma sak?

Jag tror att om du gör en sån här djuprengöring och sen sköter tänder och tandkött, inklusive fickorna exemplariskt så kan det läka ut fint.

Jag har haft mycket problem med tandsten och fickor, men aldrig haft hål. Det är tydligen lite olika bakterier som trivs i den ena eller andra miljön och jag har haft en miljö där tandsten trivs.

Sista åren har jag bara använt eltandborste och är extremt noggrann med att använda tandstickor och tandtråd. Nu har jag inga fickor alls, och bara pyttelite tandsten på nåt enstaka ställe. Går till tandhygienist varje till vartannat år för att hålla efter, men det behövs knappt längre. 

Så jag tror det finns hopp!

• Räddförtänderna

Sorry glömde förtydliga. Fick färg i munnen för att se var jag behöver borsta noggrannare, där plack syns, det syntes ingenting. Så jag borstar bra nu. Tandstenen har uppkommit förut.

Tack för lite pepp. Gäller bara noggrann nu framöver. Forever.

• Anonym (tand)
    Räddförtänderna skrev 2017-12-14 15:44:19 följande:

Sorry glömde förtydliga. Fick färg i munnen för att se var jag behöver borsta noggrannare, där plack syns, det syntes ingenting. Så jag borstar bra nu. Tandstenen har uppkommit förut.

Tack för lite pepp. Gäller bara noggrann nu framöver. Forever.

Ah, då fattar jag. Men det var ju mycket gott betyg! Då är du på gång att få till din munhygien. Gott hopp tycker jag det låter som.
  • Carabellis kusp
    Anonym (tand) skrev 2017-12-14 15:36:20 följande:

Fast tandsten och plack är väl samma sak?

Jag tror att om du gör en sån här djuprengöring och sen sköter tänder och tandkött, inklusive fickorna exemplariskt så kan det läka ut fint.

Jag har haft mycket problem med tandsten och fickor, men aldrig haft hål. Det är tydligen lite olika bakterier som trivs i den ena eller andra miljön och jag har haft en miljö där tandsten trivs.

Sista åren har jag bara använt eltandborste och är extremt noggrann med att använda tandstickor och tandtråd. Nu har jag inga fickor alls, och bara pyttelite tandsten på nåt enstaka ställe. Går till tandhygienist varje till vartannat år för att hålla efter, men det behövs knappt längre. 

Så jag tror det finns hopp!

Plack är inte tandsten. Plack är bakteriebeläggning som kan borstas bort. Tandsten är förkalkat plack som tas bort av tandläkare eller tandhygienist.
  • Carabellis kusp
    Räddförtänderna skrev 2017-12-14 15:18:14 följande:

Pga slarv och ekonomi har jag inte varit till tandläkare på 6 år. Hade tandsten överallt och det mesta togs bort. Djupa tandfickor, en på 6-7 mm. Ska på fyra besök där tandhygienist ska rengöra på djupet. Jag använder florsköljning, eltandborste och mellanrumsborstar nu. Hur vanligt det läker ut? Någon som fått ordning på djupa tandfickor?

Dricker varken kaffe te läsk, men sötsaker på helger tex. Och hade extremt lite plack. Fick beröm för det ändå. Har börjat sköta tänderna nu lite för sent. Jätterädd jag kommer tappa tänderna för det är tandlossningsfickor fick jag besked om.

Du har tandlossning, så det är av stor vikt att fickorna läker ut. Har man en gång fått så mycket tandsten och fickor kommer man aldrig ha utrymme att slarva med hygien eller besök hos tandvården.
  • Anonym (tand)
    Carabellis kusp skrev 2017-12-14 16:14:14 följande:
    Plack är inte tandsten. Plack är bakteriebeläggning som kan borstas bort. Tandsten är förkalkat plack som tas bort av tandläkare eller tandhygienist.
    Har man tandsten så har man garanterat plack. Men TS klargjorde ju att det vari vid nästa tdl-besök som hen inte hade nåt plack.
  • Räddförtänderna

Ja, jag förstår allvaret i att det ska läka ut. Extremt orolig att det inte gör det. Därav min fråga om andra haft problem och om det stoppats upp.

• Carabellis kusp
    Räddförtänderna skrev 2017-12-14 16:25:48 följande:

Ja, jag förstår allvaret i att det ska läka ut. Extremt orolig att det inte gör det. Därav min fråga om andra haft problem och om det stoppats upp.

Om du inte blir bättre så ska du förstås remitteras till parodontolog.
  • Carabellis kusp
    Anonym (tand) skrev 2017-12-14 16:20:38 följande:

Har man tandsten så har man garanterat plack. Men TS klargjorde ju att det vari vid nästa tdl-besök som hen inte hade nåt plack.

Nej, så är det inte. Om du har tandsten så har du garanterat haft plack.
  • Anonym (tänk på)

Tänk på att inte skrubba alltför ivrigt med tandborsten nu bara, det är klassiskt annars nämligen: blir orolig över tänderna, börjar skrubba rejält och hårt m långa tag kanske både 2 o 3 ggr dagl--bortborstad gingiva/tandkött med blottade tandhalsar för alltid som följd. Borsta m mjuk tandborste el rimligt försiktigt m eltandborste 2 ggr dagl :)

Riktig tandtråd rätt använd gör dubbelt så rent mot tex plackers.

• Anonym (tänk på)

Ibland påverkar graviditet väldigt negativt. Hos vissa kan p-piller också göra det, men oftast mer "ytligt" med gingivit.

• sextiotalist
    Anonym (tand) skrev 2017-12-14 16:20:38 följande:

Plack har alla, det är det som man borstar bort. Tandsten behöver inte innebära att man slarvar med tandborstningen. Enligt min tandhygienist är det individuellt, en del har lättare att bilda tandsten, andra inte.

Tandsten bildas i första hand vid spottkörtlarna. Jag får alltid tandsten på de undre framtänderna, trots att det är dessa jag är mest noga med, bakre tänderna har jag svårare att få rent, lite plack men ingen tandsten
Svar på tråden Ångest djupa tandfickor tandläkare