• Grabben00

Får nog

Hej allesammans!

Jag har funderat på en sak ganska länge! Jag undrar varför läkare eller VC aldrig tar mig seriöst?

Jag har haft symtom som blod i avföringen några gånger, har sedan lång tid tillbaka och förstoppning. Har nästan alltid slem vid lös avföring och har även haft smal avföring. Allt detta har börjat sedan i början av juni.

Jag var aldrig hypokondrisk av mig men jag har försökt söka vård och få en undersökning, men de tar mig inte seriöst pga min ålder jag är en 17 årig grabb. De har inte undersökt ett skit ?ursäkta språket?. De har bara tagit ett blodprov och det var när jag var på akuten. Jag har alltså varit hos VC 5 gånger och akuten 1 gång men de säger bara återkom om symtomen är kvar. Jag ringer tillbaka så säger de samma sak!

Nu har jag blivit paranoid och hypokondriker för jag försöker diagnotisera mig själv för att jag inte får hjälp! Jag tror just nu jag har tarmcancer och är jätte orolig! Jag vet inte var jag ska ta vägen! Vad tror ni mina symtom kan bero på? På blodprovet visade sig att jag inte har en inflammation då sänkan eller vad det heter var normalt sa läkaren. Skriv gärna era tankar! :/ har tidigare gjort tråd om detta...

Blir galen
  • Svar på tråden Får nog
  • Grabben00
    dinaperon skrev 2017-12-14 17:08:02 följande:

Kan du inte be dina föräldrar säga till,jag hade liknade bekymmer och är väldigt hypokondrisk av mig  , jag KRÄVDE att dom skulle ta alla prov som gick att ta plus göra en koloskopi bara för att helt kunna avförda nån form av tarmcancer 

Dom var lite motsträviga men svensk sjukvård är som en 5 åring i trotsåldern,du måste stå på dig och begära vården som du har rätt till,snacka med dina föräldrar om så undersökningen är onödig är skit samma du har RÄTT till den. Stå på dig och vik inte en tum för dom

Exakt jag har försökt stå på mig till max verkligen, jag har till och med skickat egen remiss till endoskopimottagningen och de säger såklart att VC måste ta prover först, är detta ett skämt tänkte jag? Men om jag får fråga vad berodde dina symtom på? :)
  • Grabben00
    dinaperon skrev 2017-12-14 17:26:36 följande:

Samma som du antagligen har hemorrojder

Dom höll på och fjantade runt med mig också så jag åkte ner och ställde mig vid receptionsbordet och sa det jag flyttar mig inte fören ni tar dom prover ni ska ta och gör en fullständig undersökning,vill ni ringa polisen gör de kommer komma tillbaka varje dag och stå här tills ni hjälper mig, ni blir inte av med mig så lättast om ni bara gör de ni blir tillsagd för i slutändan kommer jag få som jag vill

Hon som satt i disken såg jävligt sur ut men jag fick allt jag ville ha ,så gör jag alltid när jag vill ha nåt från myndigheter lägger fram ett krav sen är jag som en vagel i ögat på dom ,funkar jämnt faktiskt en del blir lite kränkta men de skiter jag grovt i 

Ibland måste man vara pain in the ass annars så får man inte de man har rätt till

Du gjorde helt rätt enligt mig!

Jag kanske inte hade gjort så i alla tillfällen men vafan när det gäller hälsan hur kan dom leka med ens liv sådär om det nu skulle vara cancer. Jag tror och hoppas verkligen att jag inte har cancer. Nu jävlar ska jag få undersökningen :)
  • Anonym (Jag jag)

Låter som du har dålig kosthållning och inte håller koll på din avföring. Fibrer etc. Vad äter du, tränar du? Energidryck etc.

Vet ni en av anledningarna till att vården är som den är? För att så många puckon söker för massa onödig skit som de kunde egenvårdat och de kräver massa onödiga prover och undersökningar som kostar MASSOR av pengar.

Sen finns det några få som får tarmcancer. Oftast äldre.

• Grabben00
    Anonym (Jag jag) skrev 2017-12-14 20:30:32 följande:

Låter som du har dålig kosthållning och inte håller koll på din avföring. Fibrer etc. Vad äter du, tränar du? Energidryck etc.

Vet ni en av anledningarna till att vården är som den är? För att så många puckon söker för massa onödig skit som de kunde egenvårdat och de kräver massa onödiga prover och undersökningar som kostar MASSOR av pengar.

Sen finns det några få som får tarmcancer. Oftast äldre.

Jag kollar avföringen varje dag extra noga för att jag har blivit dum i huvudet. Jag äter helt okej, äter lite onyttigt ibland. Jag spelar fotboll men det har varit svårt på det senaste tiden då jag hamnat i nån depression pga detta. Jag röker inte, snusar inte och drack inte mycket energidryck alls men nu har jag slutat helt med det. Dricker bara lite för mycket läsk.

Tycker att läkarna borde gå efter symtom lite och se vilka som behöver undersökas först. Hoppas verkligen att jag inte har tarmcancer som sagt.
  • Anonym (Anonin)

Kan det vara enkla hemorrojder?

Tips är ju också att äta mat som är snälla för magen! Ät mer grönsaker, frukt och bär. Skipoa snabba kolhydrater och socker! Kanske testa proviva?

• Grabben00
    Anonym (Anonin) skrev 2017-12-14 22:15:44 följande:

Kan det vara enkla hemorrojder?

Tips är ju också att äta mat som är snälla för magen! Ät mer grönsaker, frukt och bär. Skipoa snabba kolhydrater och socker! Kanske testa proviva?

Absolut kan det vara hemorrojder, det ska enligt läkarna jag talat med vara mycket större chans för att det är hemorrojder än tarmcancer men när man är hypokondrisk så tror man det värsta :/
  • Anonym (Anonin)
    Grabben00 skrev 2017-12-14 22:23:28 följande:

Absolut kan det vara hemorrojder, det ska enligt läkarna jag talat med vara mycket större chans för att det är hemorrojder än tarmcancer men när man är hypokondrisk så tror man det värsta :/

Jag har själv lidit av det så jag förstår dig och hur tankarna går. I och med att läkarna sagt att det kanske är hemorrojder, du ska inte prova en kur? Fråga personalen på apoteket om råd! För blir det bättre vet du ju att det inte är tarmcancer.

Sen kanske behöver prata med någon? Det är absolut det bästa jag gjorde!
  • Grabben00
    Anonym (Anonin) skrev 2017-12-14 22:41:32 följande:

Jag har själv lidit av det så jag förstår dig och hur tankarna går. I och med att läkarna sagt att det kanske är hemorrojder, du ska inte prova en kur? Fråga personalen på apoteket om råd! För blir det bättre vet du ju att det inte är tarmcancer.

Sen kanske behöver prata med någon? Det är absolut det bästa jag gjorde!

Just nu ligger fokuset på att träffa en vettig läkare och få detta undersökt sen gå på någon slags terapi för att bli av med hypokondrin, för jag känner att det kan påverka mig för mycket annars!
  • Anonym (Anonin)
    Grabben00 skrev 2017-12-14 22:48:04 följande:

Just nu ligger fokuset på att träffa en vettig läkare och få detta undersökt sen gå på någon slags terapi för att bli av med hypokondrin, för jag känner att det kan påverka mig för mycket annars!

Jag hoppas du hittar en bra lyhörd läkare och en lika fantastisk psykolog! Det kommer bli bra för dig!
Svar på tråden Får nog