• Äldre 14 Dec 20:04
    8177 visningar
    4 svar
    4
    8177

    Orolig! Plötsligt stort sf-mått?

    jag har legat i mellan normalkurvan och snäppet högre på sf-kurvan, i vecka 34 hade det inte växt något vilket gjorde att jag halkade ner under kurvan, vilket kunde vara normalt sa BM då bebis sjunkit och huvudet var fixerat.. Nu har jag mätt hemma själv då jag vart orolig för ingen tillväxt, för 4 dagar sedan låg det på +1cm ikväll låg det på + 8cm! Jag har en väldigt tydlig kant uppe på magen så det är lätt att känna vart kanten är.. men det gör att jag har ett sf-mått på över övre kurvan! Har jag helt plötsligt nu en gigantisk bebis?! Ska till BM i morgon men det känns verkligen inte bra.. Kan man kräva TUL pga orolighet? Eller hur funkar det? Håller på att få panik.. vad finns det för orsaker annars till ökat mått på så kort tid?

  • Svar på tråden Orolig! Plötsligt stort sf-mått?
  • Äldre 14 Dec 20:04
    #1

    Är i v.36 i morgon..

  • Äldre 14 Dec 21:16
    #2

    Tycker du ska diskutera det med din barnmorska, särskilt om din mätning stämmer med hennes.

  • Äldre 14 Dec 21:18
    #3

    Men självklart kan du inte mäta själv och få ett sanningsenligt värde. Det är ju även svårt för olika barnmorskor att mäta "rätt" då man mäter lite olika.

  • Äldre 14 Dec 22:18
    #4
    ninjamamman skrev 2017-12-14 21:18:31 följande:

    Men självklart kan du inte mäta själv och få ett sanningsenligt värde. Det är ju även svårt för olika barnmorskor att mäta "rätt" då man mäter lite olika.


    Precis...
Svar på tråden Orolig! Plötsligt stort sf-mått?