Nyttiga våfflor
Skulle gärna vilja ha ett recept på nyttiga våfflor. Kärna med mycket fibrer och lite fett, om det finns ett sådant recept
Skulle gärna vilja ha ett recept på nyttiga våfflor. Kärna med mycket fibrer och lite fett, om det finns ett sådant recept
Våfflor ska inte vara nyttiga. Våfflor ska vara GODA!
Låt hellre bli att ät våfflor.
Men om de både är goda och nyttiga?
jag har ätit våfflor gjorda med fil och havregryn och de var jättegoda. ska rota lite här hemma och se om jag har receptet kvar. Återkommer, men det kan ta ett tag
Dinkelvåfflor
4 dl mjölk
3 dl dinkelsikt ( ljust mjöl)
1 dl dinkel-fullkornsmjöl
½ tsk bakpulver
100 g smält smör
2 ägg
½ tsk salt
Vispa allt mjöl med hälften av mjölken. När det är klimpfritt tillsätt resten av mjölken. Blanda i resten av ingredienserna. Låt gärna smeten stå och svälla i kylen ett par timmar, då går det lättare att grädda. Grädda och servera genast med sylt och grädde.
Magra våfflor (10 laggar)
2 ägg
2 1/2 dl mjölk
2 msk margarin
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Vispa samman gulor och mjölk och rör ner mjölet blandat med bakpulvret. Tillsätt det smälta smöret. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd försiktigt ner dem i smeten. Värm våffeljärnet och smörj det för den första laggen. Grädda våfflorna cirka en och en halv minut och servera dem med sylt eller med smör, socker och kanel.
Det finns fullkornsvåfflor att köpa som vanlig sats, fast hur passnyttiga de är vet jag inte.
TS: hittade tyvärr inte receptet, men jag har fått det på Hotell Uman i Umeå. Du kan säkert ringa dit och få det om du vill för de har recepten liggandes vid frukostbuffén så man kan ta med sig om man vill.