• Thereisthat

    Hur är det att bo i Brasilien?

    Hej. Jag har funderat länge på att flytta till Brasilien. Jag vill om allt går rätt till göra detta efter att jag studerat färdigt (vilket kan dröja över 4-5 år). Min fråga är riktad till er som själva bott i Brasilien, är brasse eller är väl bekanta med landet: hur är det att bo i Brasilien? Vilken/vilka städer är det bäst att bo i? Hur ska man förbereda sig? Finns det något övrigt ni vill tillägga om Brasilien?

    Hit me!

  • Svar på tråden Hur är det att bo i Brasilien?
  • Thereisthat
    kännerdunån skrev 2017-12-15 18:15:53 följande:

    Har du varit där förut känner du nån?,har flera stora företag i Colombia så har en hel del erfarenhet att bo i Sydamerika

    Jag skulle verkligen inte rekommendera det om du inte stora tillgångar så du kan bo säkert och ha livvakt ,Sydamerika är inget skämt det är livsfarligt där, som naiv svensk som tror alla är snälla små änglar och att det finns nåt gott hos alla skulle jag verkligen inte rekommendera Sydamerika .men det är ditt liv gör som du vill


    Jag känner en person där. Tanken är ju att flytta dit när jag har fått bättre ställt och när jag har råd att bo inhägnat plus ett välbetalt jobb.
  • Thereisthat
    kännerdunån skrev 2017-12-15 18:15:53 följande:

    Har du varit där förut känner du nån?,har flera stora företag i Colombia så har en hel del erfarenhet att bo i Sydamerika

    Jag skulle verkligen inte rekommendera det om du inte stora tillgångar så du kan bo säkert och ha livvakt ,Sydamerika är inget skämt det är livsfarligt där, som naiv svensk som tror alla är snälla små änglar och att det finns nåt gott hos alla skulle jag verkligen inte rekommendera Sydamerika .men det är ditt liv gör som du vill


    Jag känner en person där. Tanken är ju att flytta dit när jag har fått bättre ställt och när jag har råd att bo inhägnat plus ett välbetalt jobb.
  • Anonym (Leonard)

    Jag är varken det ena eller det andra av det du sökte men vill bara säga att det låter fantastiskt.
    Jag blir lite avis på dig, men önskar dig förstås all lycka till på din flytt.
    Hoppas du får in lite mer matnyttiga tips, jag kommer följa tråden, 
    Vem vet, en dag kanske jag också............





    Skål

  • Almina

    Kan tipsa om bloggen pasmallen.nu om du inte har läst den. Handlar om en tjej som är tillsammans med en brasilianare och som just nu är där på långsemester tillsammans med sina barn. Hon skriver en hel del om livet i Brasilien, och verkar gärna svara på läsarfrågor.

  • flynnsson

    Ja du, allt är bättre i Brasilien..om man har pengar...annars är det störskönt semesterställe. Har varit där 14-15 ggr (tappat räkningen!). Gift med 1 brasilienska nu. Hör av dig om du vill veta mer...

  • Becazinha

    Hej!

    Har bott i Brasilien ett par kortare omgångar, fantastiskt land och människor. (Nu skulle jag kanske inte välja det med småbarn, de har inte alls samma förmåner som vår föräldraförsäkring ger.)

    Språket är a och o, lär dig portugisiska så underlättar det enormt. Engelska är inte särskilt gångbart fick jag erfara ????.

    Tänk efter vad som är viktigt och vad som lockar, i valet av stad. Inrikesresor är dyrt så att bo o inlandet när man egentligen vill till kusten kan bli kostsamt ????. I södra delen av landet får du räkna med att vintern blir både kall och fuktig (inne som ute). Längre norrut märks knappt vintern.

    Har hört att delstaten Santa Catarina ska vara fantastisk och ha många vackra stränder, har dock inte varit där själv.

    Har du tänkt jobba eller studera? Kan krävas speciellt visum beroende på anledning.

    Vet inte hur du ser ut, men vill man smälta in bland befolkningen någorlunda kan man räkna in det i valet av stad. Ju längre söderut desto fler ljusa människor, både hyn och håret. Ju längre norrut, fler mörka. Fördelen med att smälta in är att inte sticka ut som rik utlänning. Sedan finns det områden som har en stor befolkning bestående av immigranter från olika världsdelar (libaneser, japanes, italienare, tyskar, portugiser för att nämna några).

    Ver inte om detta var till nån hjälp. ?

  • Anonym (Syd)

    I Sydsvenskan skriver Henrik Brandao Johnsson regelbundet om hur det är att som svensk bo i Brasilien, du kan ju googla så hittat du säkert hans krönikor. Han är gift med en brasilianska och de har barn tillsammans.

Svar på tråden Hur är det att bo i Brasilien?