• Brifk sadeq

Vilken utbildning?

Hej!

Jag har varit i Sverige i nästan 4år, och har lärt mig ganska mycket svenska.

Och nu ska jag välja en utbildning ,men är väldigt osäker mellan dataingenjör och grundskolalärare?? Vilken är bättre ?

Jag vill helst ett arbete som stressar inte mycket mig mef svenskan. Och har intresse för lärare, men jag hör att de har dålig lön eller är mycket stressa? Stämmer det? Eller hur mycket får de som ingångslön??jag vet det beror mycket på vilken kommun?

Men är det stor skillnad i lön mellan dataingenjör och grundskolelärare??

Hur ser Arbetsmarknaden ut??

Jag vet att det är många frågor ,men jag behöver er hjälp för att bestämma mig nu..

Tack för ett betydligt svar.

• Svar på tråden Vilken utbildning?
  • Anonym (Jobb)

Läs till ingenjör om du har betyg för att komma in! Det är högre lön och bättre rent generellt. Det behövs lärare, men det är väldigt hårt att arbeta i skolan. Det är stressigt och inte världens bästa lön.

• Tow2Mater

Grundskolelärare ska kunna mycket bra svenska både i tal och skrift eftersom de lär barnen svenska. Välj dataingenjör.

• Fyffes bananer

Jag håller med! Dataingenjör.

I synnerhet om du är stresskänslig. Lärare är ett stressigt yrke på många sätt och det är också ett yrke som man har dygnet runt. Man träffar föräldrar och elever på stan. De ringer ibland till en kvällstid. Inte bra om man har behov av lugn och avkoppling från jobbet.

• Anonym (Grundskollärare)

Jag är lärare, och gillar verkligen mitt jobb. Dock kan det vara stressigt, och om du ska arbeta på låg- eller mellanstadiet behöver du vara bättre på svenska. Om du vill jobba som ämneslärare på högstadiet i t. ex. matematik eller NO tror jag att språket kommer att fungera bättre. Du kommer inte att ha lika mycket problem med att inte kunna de svenska traditionerna; sederna, speciella vanorna osv. som om du skulle vara klassföreståndare för yngre barn.

Dataingenjör vet jag inget om.

• Anonym (Data)

Välj dataingenjör. Bättre arbetsmiljö, bättre lön och antagligen inte alltid lika höga krav på korrekt svenska. Kan du engelska är det ett plus.

• Anonym (Ny lärare)

Jag är nyutexad lärare för grundskolans senare år. Min ?ingångslön? ligger på 32 000. Egentligen finns det ingen ingångslön utan lönerna varierar kraftigt beroende på kommun och tidigare erfarenhet, det är alltså individuell lönesättning. Det finns gott om jobb, i synnerhet i de naturvetenskapliga ämnena och matte.

Eftersom du inte är stresstålig så bör du välja annat yrke då det är hög arbetsbelastning för lärare.

Språket är en viktig faktor för att kunna undervisa i ämnena då man måste kunna förklara på olika sätt om en elev inte förstår men å andra sidan så kommer du att lära dig mer svenska under 4,5-5 års studier.

Lycka till oavsett vad du väljer!

• Brifk sadeq

Tack för er alla svar. Är mycket lungnare nu.

Jag har själv intresse för lärareyrket,men är inte mycket stresstålig. Och jag vet att det behövs ett perfekt svenska för att undervisa.

Svar på tråden Vilken utbildning?