• SweetJune

Vilka förskoletider för en nästan 2-åring och 4,5 åring?

Hej

När vi kommer skola in minstingen kommer hon vara 1 år och 9 månader och sonen kommer vara 4,5 år. Han gick 3 dagar första året 9-14, andra året 4 dagar 9-14 och nu för första gången gick han 5 dagar 9-14 (hämtar ofta redan vid 13) och han var helt slut igår efter fem men "korta" dagar. Väldigt trött. Min tanke var att båda skulle gå fem korta dagar men det blir nog för mycket, speciellt för minstingen? Vilka tider lämnar ni och vad tycker ni är bra? Ledig på fredagar och övriga dagar 9-14/15? hade ni föredragit att vara tillsammans hela familjen på fredagar eller att någon av oss är hemma själv på fredagar och den andra slutar tidigare två dagar?

Tacksam för råd

• Svar på tråden Vilka förskoletider för en nästan 2-åring och 4,5 åring?
  • Gulimugg

Våra har gått från 8:30 till 15. Den ena blev rätt trött men den yngsta hade orkat betydligt längre. Man får utgå från familjens möjligheter och barnets personlighet. Och hur förskolan är också.

Vi har föredragit att båda föräldrarna jobbar deltid och börjar och slutar jobbet samtidigt, alltså inte saxat för att korta barnens dagar. Det har känts viktigt för att äktenskapet ska må bra under småbarnsåren. Vi hjälps åt under morgonrutinerna och de ibland lite trötta och griniga eftermiddagarna.

• SweetJune

Tack, det låter som en bra plan. Vi hade också gärna velat lämna 8.30 men det är mitt i frukosten och förskolan vill att man lämnar före eller efter. Hur har ni gjort under sommarloven? Hur länge är barnen lediga och tar ni gemensam semester då samtidigt?

• phillipha

Vi har tre barn och äldsta har nu börjat f-klass men när han var liten gick han ca 8-14 ungefär första halvåret vilket sen blev 7 eller 8 - 15.30 när jag blev sjukskriven med lillasyster i magen ha var ca 20 månader när han började. När hon kom fick han gå 4 dagar i veckan mellan 9-15. Lillasyster spolades in vid 16 månader då jag återigen blev sjukskriven med bebis i magen. När yngsta kom gick syskonen 9-15 5 dagar/vecka vilket alltid funkade bra. När yngsta började förra hösten så var hon 15 månader. Maken hade fått nytt jobb och jag pluggar på högskolan vilket gjorde att vi skolade in tidigare än tänkt men men jobbade 75% i början och jag var hemma mycket så då gick dom ca 8 eller 9 - 15. Nu är tjejerna 4 och 2,5och går allt från 7-16.30 till 9-15. Yngsta har inga problem med tiderna men 4 åringen är helt slut. Vi har börjat prata om att maken ska gå ner i tid för att korta ner tiden.

Det du funderar på låter extremt lyxigt men ni kommer inte kunna jobba så mycket eller? Men om ni klarar er ekonomiskt så är det ju bra ??

• Gulimugg
    SweetJune skrev 2017-12-16 07:25:53 följande:

Tack, det låter som en bra plan. Vi hade också gärna velat lämna 8.30 men det är mitt i frukosten och förskolan vill att man lämnar före eller efter. Hur har ni gjort under sommarloven? Hur länge är barnen lediga och tar ni gemensam semester då samtidigt?

Ja, frukosten ställer till det ibland med tiderna. Vid 8:30 brukar de precis ha ätit färdigt här. Om de inte är helt klara brukar dottern få en liten macka eller så och sitta med kompisarna tills de är klara.

På somrarna tar vi fyra veckor gemensam semester. Min man har fler semesterdagar än jag, så han brukar ta en vecka till. Ibland har jag tagit ut föräldraledighet den veckan, ibland har jag jobbat. Vi har alltid semester de veckor förskolan är stängd och det är sammanslagningar. Vi vill att barnen ska vara med vuxna som de känner väl.
  • SweetJune
    phillipha skrev 2017-12-16 07:38:33 följande:

Vi har tre barn och äldsta har nu börjat f-klass men när han var liten gick han ca 8-14 ungefär första halvåret vilket sen blev 7 eller 8 - 15.30 när jag blev sjukskriven med lillasyster i magen ha var ca 20 månader när han började. När hon kom fick han gå 4 dagar i veckan mellan 9-15. Lillasyster spolades in vid 16 månader då jag återigen blev sjukskriven med bebis i magen. När yngsta kom gick syskonen 9-15 5 dagar/vecka vilket alltid funkade bra. När yngsta började förra hösten så var hon 15 månader. Maken hade fått nytt jobb och jag pluggar på högskolan vilket gjorde att vi skolade in tidigare än tänkt men men jobbade 75% i början och jag var hemma mycket så då gick dom ca 8 eller 9 - 15. Nu är tjejerna 4 och 2,5och går allt från 7-16.30 till 9-15. Yngsta har inga problem med tiderna men 4 åringen är helt slut. Vi har börjat prata om att maken ska gå ner i tid för att korta ner tiden.

Det du funderar på låter extremt lyxigt men ni kommer inte kunna jobba så mycket eller? Men om ni klarar er ekonomiskt så är det ju bra ??

Tack för att du delade med dig. Vi planerar också en trea, vad har ni för åldersskillnad? När maken jobbade 80% första året när tvåan kom (100% ledig första två månaderna och sommarlovet) tog det väldigt hårt på ekonomin. Jag föräldraledig. Men det var underbart att vara hemma mer tillsammans. Det blir nog tufft ekonomiskt.. Han är inte högavlönad och vi blir mer beroende av min inkomst. Jag har dock 100 % provisionslön men jag styr mina tider själv. Vi kan ju testa en termin och se hur vi får ihop det.

En tanke är att han går ner till 75% och slutar tidigare på torsdagar o helt ledig fredagar så blir det lite mer sammanhängande.
  • Anonym (Roxan)

Mina barn är 2 och 5 och de går 8:30-15:30 och är lediga på fredagar. Det funkar bra tycker jag! Både jag och min man jobbar 80%. Jag jobbar två timmar kortare måndag och torsdag och är ledig varannan fredag och mannen samma men med kortare tisdag och onsdag. Ena lämnar och andra hämtar. Vi kan båda styra över våra jobbtider själv så vi anpassar lämning och hämtningsplanen efter vad som händer på jobben, vem som lättast kan komma sent eller gå tidigt just den veckan. Tiderna blir alltså lite oregelbundna för oss men alltid samma för barnen och det tycker jag är viktigt, det märks att de blir mer trötta så fort de halkat ur rutinen.

• Anonym (Ledig dag)

Jag tycker att en ledig dag i veckan är bästa lösningen. Detta även om det skulle innebära lite längre dagar de andra 4. Ledig måndag eller fredag så helgen förlängs. Så gjorde vi i alla år och det var toppen. 

• Anonym (pappa)
    SweetJune skrev 2017-12-16 07:10:52 följande:

Hej

När vi kommer skola in minstingen kommer hon vara 1 år och 9 månader och sonen kommer vara 4,5 år. Han gick 3 dagar första året 9-14, andra året 4 dagar 9-14 och nu för första gången gick han 5 dagar 9-14 (hämtar ofta redan vid 13) och han var helt slut igår efter fem men "korta" dagar. Väldigt trött. Min tanke var att båda skulle gå fem korta dagar men det blir nog för mycket, speciellt för minstingen? Vilka tider lämnar ni och vad tycker ni är bra? Ledig på fredagar och övriga dagar 9-14/15? hade ni föredragit att vara tillsammans hela familjen på fredagar eller att någon av oss är hemma själv på fredagar och den andra slutar tidigare två dagar?

Tacksam för råd

Vi har barn i ungefär samma ålder. De går tre dagar i veckan 8:30-14:30. Det känns passligt för oss, barnen tycker alltid om att gå till förskolan eftersom de inte upplever det som ett tvång fem dagar i veckan.

Så där allmänt tycker jag man kan tänka som så, att om barnen är onormalt trötta eller gråter ofta när de blir lämnade eller uppvisar andra återkommande negativa "symptom", är det absolut dags att fundera på kortare/färre dagar i förskolan.
  • Anonym (Hanna)

Jag valde att ha varannan dag när mitt barn var litet, till ca 3,5 vilket var bäst för både barn och jobb. Barnet började alltid ca halv 8, vilket var lagom då barnet var morgonpiggt och tyckte om att äta frukost på dagis. Så hämtade jag kvart över ett tre dagar (efter vilan) och kvart över fyra två dagar. Jobbade 80% och jobbet var i princip granne med förskolan.

Sen gick jag upp i tjänst lite och det blev fler timmar men även då med varannandagsprincipen, några korta och några längre dagar.

Många barn gick 9-15 och var bara där när det var som mest med barn. För mitt barn passade det bättre att även vara där när det var lite lugnare.

• Anonym (Lite både och)

Vi har valt att korta dagarna så mycket det går (jobbar inte fullt plus saxar lite), samt har en ledig dag. Jag tycker det är bättre för barnen med en ledig dag mitt i veckan för återhämtning än fredagar. 4 dagar är långt i ett streck för den lilla tänker jag. Mina var lite älde men är jättetrötta efter 3 dagar.

Svar på tråden Vilka förskoletider för en nästan 2-åring och 4,5 åring?