• Anonym (Betraktaren)

Kvinnors sexism

Här delar vi med oss på ett öppet sätt utan ironi och påhopp.

Hur ser den kvinnliga sexismen ut?

Var finns den?

Vilka erfarenheter har du av kvinnors kränkningar?

• Svar på tråden Kvinnors sexism
  • Anonym (Betraktaren)

Så det finns ingen kvinnlig sexism?

• Anonym (123)

Män kanske inte bryr sig så mycket

• Anonym (Betraktaren)
    Anonym (123) skrev 2017-12-16 20:27:40 följande:

Män kanske inte bryr sig så mycket

Du kanske har rätt. Vad säger det om män?
  • Oceanborn

Det som jag spontant tänker på är kvinnors sexism på film (speciellt komedier) - att det ska vara ?roligt? när kvinnor är lika sviniga mot män som män kan vara mot kvinnor. Vid såna tillfällen brukar min pojkvän säga, ?Där ser du, tjejer håller också på? och jag bara suckar. Ja, på film ja, men det är ju för att den som gjort filmen vill ha det så av någon anledning.

• Anonym (Betraktaren)
    Oceanborn skrev 2017-12-17 00:12:50 följande:

Det som jag spontant tänker på är kvinnors sexism på film (speciellt komedier) - att det ska vara ?roligt? när kvinnor är lika sviniga mot män som män kan vara mot kvinnor. Vid såna tillfällen brukar min pojkvän säga, ?Där ser du, tjejer håller också på? och jag bara suckar. Ja, på film ja, men det är ju för att den som gjort filmen vill ha det så av någon anledning.

Så du menar att det inte existerar kvinnlig sexism irl?
  • Anonym (SV)

Att det är ok att skämta om "små" kukar tycker jag är ett bra exempel på kvinnlig sexism.

• Anonym ("Svensk")

Jag är mörkhyad.
    Får ofta från kvinnor könsrelaterade skämt. Just för att jag är svart.

Visst, på ett sätt är det smickrande. Ändå svårt att frångå det faktum, det är regelrätt metoo varning på skämten. 

• Nimzay
    Anonym (SV) skrev 2017-12-17 00:21:09 följande:

Att det är ok att skämta om "små" kukar tycker jag är ett bra exempel på kvinnlig sexism.

Håller med, tycker det verkar mera okej och accepterat att skämta om kukstorlek och sneda kukar osv, än att skämta om tjejers kroppar. Det är ganska illa egentligen.
  • Oceanborn
    Anonym (Betraktaren) skrev 2017-12-17 00:16:43 följande:

Så du menar att det inte existerar kvinnlig sexism irl?

Nä, det menar jag inte. Jag menar att kvinnors sexism framstår som rolig på film. Att det kanske är just i såna sammanhang som kvinnlig sexism syns bäst.

(Säger inte att det är annorlunda för mäns sexism, men vi diskuterar ju kvinnors just nu.)
  • Anonym (Kille, 16)

Jag tycker inte det är så mkt sexismen som är det jobbiga mer dubbelstandarden. Ett utmärkt exempel på detta är när Jennifer Lawrence berättade en historia om hur hon förstörde en mans kläder och hans egendom, pga av han blev sur när hon inte ville ta en bild med han. Denna historien fick hon applåder för, medans om en man hade gjort så mot en kvinna så hade han blivit karriärlös och antagligen trakasserad i hela livet efter incidenten.

Svar på tråden Kvinnors sexism