• Anonym (Förvirrad)

Tullverket, Postnord

Hej, för ett tag sedan beställde jag en plush från Japan, till värdet mindre än 500 kr via ebay.

Fick hem en lapp från Tullverket att jag skulle betala mervärdesskatt för ca 420kr plus 120kr i avgift för postnord. I med mervärdesskatten var skrattretande hög så kontaktade jag Tullverket för frågor om deras avgift verkligen stämde på ca 420kr..Tyvärr drog det hela ut på tiden och tiden för att hämta ut paketet hade passerat..Så tänkte att jag kan inte hämta ut den oavsett om avgiften för den blir fixad.

Sedan går det ett par veckor och jag får hem en lapp att jag har ett rekommenderat brev att hämta ut. Tror att det är en annan sak från ebay, men när jag kommer hem så är det plushen som borde ha skickats tillbaka till Japan!

Vad händer nu...Jag fick inte en notering att jag skulle betala tull och avgift i kassan i samband när jag hämtade paketet (stod inget på den nya lappen jag fick hem igår att tull skall betalas)..Kan en faktura komma hem? Nån som vet när det gäller saker som postnord har hanterat ?

Är tacksam för svar...visste inte var jag skulle lägga denna tråd så fick bli här. Mvh förvirrad

• Svar på tråden Tullverket, Postnord
  • Anonym (Förvirrad)

Okej, fick ett mejl där det stod hur paketet har skickats runt...Och jag tolkar det som att mitt paket har tagit en vända i japan och sedan tillbaka till mitt utlämningställe...Kan det då innebära att jag faktiskt helt undkom de dyra avgifterna som inte var korrekta av tullen att begära förutom en strunt summa på 50 kr eller nåt som moms (plus 120kr för postnord )?

Svar på tråden Tullverket, Postnord