• Anonym (Grodan boll)

Någon som fått sitt överviktiga barn att växa i sin vikt?

Min dotter fyller 4 år till våren och har legat konstant på övervikt sedan hon var 3 månader (alltså även då hon endast helammade) druckit välling har hon aldrig gjort. Hon ligger på övre kurvan på övervikt (ligger under på längden) och hon ligger konstant på samma viktkruva. vi trodde att hon skulle börja smalna av vid 2,5 år sålder då hon började springa mer. Vi har tagit ämnesomsättningsprov på bum och det är normalt. vi har även fört matdagbok en vecka hemma och på förskolan som dietist granskat och sagt ser bra ut. det enda som dietisten tyxkte att vi kunde byta ut var macka till mellanmål och äta en frukt eller en skål med fil samt äta mer grönsaker före maten. rör på sig gör hon mycket. vi äter hemlagad mat. När jag tar upp detta med förskolan menar de att min dotter inte äter mycket mat utan normalt som de andra och 1-2 mackor till mellanmål. min fråga är om det är någon här som haft överviiktiga brarn som lyckats vända kurvan? barn ska inte gå ned i vikt men växa i den. vilka förändringar gjorde ni då? smååter gör vi inte och ingen läsk. varken jag eller pappan är överviktiga mn på min sida av släkten finns tendens till övervikt och fetma.jag är rolig att det inte kommer att försvinna av sig själv

• Svar på tråden Någon som fått sitt överviktiga barn att växa i sin vikt?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Grodan boll) skrev 2017-12-16 22:34:04 följande:

Min dotter fyller 4 år till våren och har legat konstant på övervikt sedan hon var 3 månader (alltså även då hon endast helammade) druckit välling har hon aldrig gjort. Hon ligger på övre kurvan på övervikt (ligger under på längden) och hon ligger konstant på samma viktkruva. vi trodde att hon skulle börja smalna av vid 2,5 år sålder då hon började springa mer. Vi har tagit ämnesomsättningsprov på bum och det är normalt. vi har även fört matdagbok en vecka hemma och på förskolan som dietist granskat och sagt ser bra ut. det enda som dietisten tyxkte att vi kunde byta ut var macka till mellanmål och äta en frukt eller en skål med fil samt äta mer grönsaker före maten. rör på sig gör hon mycket. vi äter hemlagad mat. När jag tar upp detta med förskolan menar de att min dotter inte äter mycket mat utan normalt som de andra och 1-2 mackor till mellanmål. min fråga är om det är någon här som haft överviiktiga brarn som lyckats vända kurvan? barn ska inte gå ned i vikt men växa i den. vilka förändringar gjorde ni då? smååter gör vi inte och ingen läsk. varken jag eller pappan är överviktiga mn på min sida av släkten finns tendens till övervikt och fetma.jag är rolig att det inte kommer att försvinna av sig själv

Mina barn har en kusin som varit lite överviktig ända tills han kom in i puberteten.
    Nu växer han jättemycket och har blivit jättesmal. Tränar dock också mycket.

• Anonym (Vanligt)

Ofta handlar det om att barnen äter för mycket och fel saker. Hemlagad mat är bra. Men hur många gram köttbullar och potatis äter hon en normal måltid? Äter hon sås till och är den gjord på grädde? Inga grönsaker till middag? Vad äter hon för bröd, smör och pålägg till mellanmål? Vad dricker hon? Fundera över det. Svaret är ofta där.

• Anonym (Yessie)

Bara en tanke men hur ser fördelningen ut i procent frukost/mellis/middag?
    Jag har fått styra så mitt barn äter SMÅ mellanmål för att han ska vara hungrig och äta ordentligt med "riktig mat" (där näringen finns). Skulle han äta 2 mackor till mellanmål så skulle han knappt orka äta någon middag = han blir hungrig till kvällsmaten och äter mera av den mindre näringsrika maten (som typ macka/yoghurt)

• Anonym (Mamma2)

Vår tjej var också för stor som liten, men sommaren efter hon fyllt 4år så var vi extra hårda med maten och framförallt allt där emellan. Som någon påpekade så kan extra sås vara massor med extra kcal samt att inte äta för mycket. Vi fick börja med max en portion, för hon åt mer mat än mig.

Utöver det så spenderade hon heeeeela sommaren ute. Hon sprang bort mycket kilo den sommaren, växte också på längden.

Hon är inte överviktig längre. Hoppas det löser sig, lättare nu än senare.

• Elgar

Hej!
    Vet du hur hon ligger på Barn-BMI? Har hon fetma eftersom ni är igång med dietist och dylikt redan?

Min son hade fetma som treåring och överviktig som 4-åring. Men BVC sa aldrig ett ord om det eftersom hans kurvor pekade ner om än långsamt. Nu är han en atletisk 10-åring som sysslar med gymnastik. Inte det minsta mullig. Vi har alltid ätit ok mat med lite godis på helgerna så vi har inte gjort något särskillt, möjligtvis minskat på mackorna till förmån för morötter som de älskar att tugga på om de blir hungriga mellan målen.

Yngsta sonen har gått från fetma runt tre år till nu precis gränsen till normalvikt vid snart sex år. En del barn smalnar inte av förrän runt 5-6 år. Vet ni hur ni själva var som barn? Både jag och min man var runda bebisar/barn.

• Bubbel85

Är i lite samma tankar. Min 3,5 åring ligger på första kurvan över normalvikt, alltså överviktig om än inte mycket. Jag ser dock på gamla kort att hon är en kopia av mig i kroppstyp. jag var rund som barn och smalnade av runt 5-6 år och är idag normalviktig. Tänker dock att det är farligt att förlita sig på att generna ska styra upp det då jag vet att vi kan va slarviga med maten så vi behöver skärpa oss.

• Fru Ve

Hon kan ju rent krasst inte vara överviktig/ha fetma om hon hela tiden äter lagom mycket och rör sig. Det kan ju vara så att ni serverar bra mat men även av det kan man ju äta för mycket och därmed få övervikt. Jag tycker det låter mycket för en 3-åring att äta två mackor till mellis t.ex. Om ni skulle äta köttbullar med potatis, hur stor portion äter hon? Ni kanske måste begränsa där och få hjälp av dietist vad som är en normal barnportion. Jag kan jämföra med min 6-åring som äter "normalt" och är normalviktig. Han äter ½-1 macka till mellis och kanske 6 köttbullar och ½-1 potatis om vi äter mat sen. Har märkt att vänner till mina barn som har övervikt ofta äter väldigt mycket eller flera portioner och detta kan såklart bli ett problem.

• Anonym (Lillråtta)

Nu har ju en dietist tittat över hur dit barn äter och sagt att det är ok så det ska väl inte ifrågasättas. Samtidigt är det ju nått som blir knas uppenbarligen.

Våran snart fyraåring väger ca 12 kg (hon är ju rätt liten alltså)

Frukost äter hon först hemma:

Ca 1 dl fil (max)med lite flingor.

Frukost på förskolan:

En liten gröttallrik

(Är vi lediga äter hon bara en frukost)

Lunch:

Typ 1/2 pot och tre köttbullar

Middag:

2 korvskivor (max) och lite ris

Kvällsfika:

1/2 macka

Frukt mellan måltiderna och grönsaker till måltiderna samt mjölk eller vatten i glaset

Lite chips typ 6 st på fre kväll

Liten godispåse med 4-5 godisar på lördagen

• Anonym (Grodan boll)
    Anonym (Lillråtta) skrev 2017-12-22 00:08:16 följande:

Nu har ju en dietist tittat över hur dit barn äter och sagt att det är ok så det ska väl inte ifrågasättas. Samtidigt är det ju nått som blir knas uppenbarligen.

Våran snart fyraåring väger ca 12 kg (hon är ju rätt liten alltså)

Frukost äter hon först hemma:

Ca 1 dl fil (max)med lite flingor.

Frukost på förskolan:

En liten gröttallrik

(Är vi lediga äter hon bara en frukost)

Lunch:

Typ 1/2 pot och tre köttbullar

Middag:

2 korvskivor (max) och lite ris

Kvällsfika:

1/2 macka

Frukt mellan måltiderna och grönsaker till måltiderna samt mjölk eller vatten i glaset

Lite chips typ 6 st på fre kväll

Liten godispåse med 4-5 godisar på lördagen

Såhär ser barnet schema ut ca

Frukost

7.00 1/2 dl havregrynsgört och 1 lingongrova med msör och ost, ett glas mjölk

11.30 2 små potatisar och 5 köttbullar (exempel som är favortimat)

14.00 1-2 smörgåsar (som de flesta andra barn enligt förskolan)

18.00 2-3 korvskivor och lite ris eller 1/2 lax skiva och 2 små potatisar plus ett glas mjölk

Kvällsmat äter vi inte

På lördagen ca 8 bitar runda små chokladpoletter till lördagsgodir. 
  • Anonym (Lillråtta)
    Anonym (Grodan boll) skrev 2017-12-23 20:31:01 följande:

Såhär ser barnet schema ut ca

Frukost

7.00 1/2 dl havregrynsgört och 1 lingongrova med msör och ost, ett glas mjölk

11.30 2 små potatisar och 5 köttbullar (exempel som är favortimat)

14.00 1-2 smörgåsar (som de flesta andra barn enligt förskolan)

18.00 2-3 korvskivor och lite ris eller 1/2 lax skiva och 2 små potatisar plus ett glas mjölk

Kvällsmat äter vi inte

På lördagen ca 8 bitar runda små chokladpoletter till lördagsgodir. 

Ja det är ju högst normala mängder!
  • Anonym (I)

Lingongrova innehåller mycket socker. Ett tips är att titta på innehållsdeklarationen på bröd. Där står det: kolhydrater varav sockerarter och det ska vara max 5g.
    Korv är också väldigt fett. Försök servera mer nötkött och kyckling.
    God jul!:)

Svar på tråden Någon som fått sitt överviktiga barn att växa i sin vikt?