• Seera96

Dom kan inte ta ut min p-stav?!

Hej!

För ca 4 månader sedan så gick jag till ungdomsmottagningen (är 21 år) för att jag ville boka tid att ta ut min p-stav på grund utav att jag mår väldigt dåligt utav den. Barnmorskan påpekar att staven sitter ganska djupt men att det inte ska vara några problem alls med att ta ut den. Jag får en tid för att ta ut den en vecka senare.
    Väl där så känner de staven och börjar skära lite efter den, men konstaterar att den sitter för djupt in i armen för att ta ut den där och då. Jag får då en tid till gynekologiska mottagningen på min kommuns sjukhus för att plocka ut den med hjälp av ultraljud för att kunna lokalisera den.

Med tanke på att det är denna 90 dagars vårdgaranti så fick jag då tid tre månader senare. Och väl där så känns inte staven alls och de har problem att lokalisera staven till och med med hjälp av ultraljud. Så då får jag en tid till dagskirurgin för att sövas för att underlätta läkarens arbete med att försöka hitta staven och ta ut den.
    Jag fick vänta i ca 2 veckor för att få den tiden, och det var dessutom på ett sjukhus i en annan kommun ca 9 mil ifrån oss. 

Så dagen innan fastar jag, jag äter alltså ingenting och dricker ingenting alls efter klockan 18 på kvällen. Jag får ingen sömn alls den natten på grund utav nervositeten över att bli sövd, vilket jag blivit två gånger tidigare och det är något som jag absolut inte tycker om.

Så sambon tar ledigt från jobbet för att kunna skjutsa mig och vara med mig under dagen. MEN när vi kommit dit och jag fått prata med en läkare där, så säger hon att staven sitter för djupt i armen även för att hon ska kunna operera ut den?! Så hon remitterar mig till röntgen för att lokalisera staven, men inte för att kunna ta ut den sen. Nä för hon TAR FÖR GIVET att jag vill ta ut den av graviditetsönskan och säger att jag helt enkelt får ha kvar den i kroppen och vänta tills den slutat verka.

Låt mig då förtydliga att jag är 21 och min sambo 22 och vi är INTE redo för att skaffa barn än. Jag ville ta ut staven för att testa alternativa preventivmedel, men nu går ju inte det?!

Så min fråga till er är, hur fan ska jag gå till väga? För nu är till och med min mens regelbunden, vilket den inte varit tidigare när jag haft staven. Har den slutat verka? (Har haft den i två och ett halvt år)
    Den måste ju gå att ta ut på nå sätt? 

Jag behöver råd, jag är helt vilsen i denna soppa av känslor och oro. 

• Svar på tråden Dom kan inte ta ut min p-stav?!
  • Anonym (N)

Men herregud vad uselt av vården! Att detta ens kunde vara ett problem är för mig helt nytt! Alla mediciner och grejer ska alltid testas enormt noga men när det gäller preventivmedel så går det tydligen bra med vad som...

KRÄV att dom löser detta! Satte dom i den får dom fan ta ut den även om det är lite bökigt!

All styrka till dig! <3

• Seera96

Tack!

Ja, jag tänkte fara till min läkare till veckan och höra hur hon tycker att jag ska fortsätta framöver. Jag funderar även på att göra en lex maria anmälan, vilket de allra flesta tycker att jag bör göra.

Det var dessutom en BM elev som satte in den på mig, vilket jag fick veta efteråt, och redan då kände jag att den satt lite väl djupt men de sa att det inte var någon fara alls, så jag köpte ju vad de sa, och nu sitter jag här med en stav som mest troligt slutat verka Rynkar på näsan

• Greenpants

Anmäl det!

Av det jag läste, samt din kommentar, så låter detta allvarligt.

Att dessutom hon på dagskirugin dessutom tror att det handlar om att du vill bli gravid. Vadå att vänta tills den slutar verka? Den ska ut för du får negativa biverkningar av den.

Jag hade själv anmält detta. Hade själv stav och hade inga problem, tog dock ut den för ville inte ha den ändå. Hade fått panik om de hade sagt att dom inte KAN ut den den. Så förstår att du är orolig och mår dåligt.

Men överlag så bör den ju inte vara farlig i alla fall och har haft den länge nu så den kanske inte ens verkar.

Men lycka till!

• Greenpants

Anmäl det!

Av det jag läste, samt din kommentar, så låter detta allvarligt.

Att dessutom hon på dagskirugin dessutom tror att det handlar om att du vill bli gravid. Vadå att vänta tills den slutar verka? Den ska ut för du får negativa biverkningar av den.

Jag hade själv anmält detta. Hade själv stav och hade inga problem, tog dock ut den för ville inte ha den ändå. Hade fått panik om de hade sagt att dom inte KAN ut den den. Så förstår att du är orolig och mår dåligt.

Men överlag så bör den ju inte vara farlig i alla fall och har haft den länge nu så den kanske inte ens verkar.

Men lycka till!

• Anonym (jen)

Ring dem och kräv att de löser det och gör de ine det så säger du att du ska anmäla dem och gå ut i media. Känns bara som en ursäkt från deras sida för att de inte vill att unga ska få barn.

• Anonym (N)

Jag blir så arg, en elev och du fick inte veta? Och nu får de inte ut den för eleven satte den fel och de vill inte hjälpa dig? Asså fy fan!

Jag tycker verkligen du ska anmäla!

• Anonym (Också djup stav)

Hej!
    Jag undrar om det är någon vits med att anmäla, läkaren som skulle ta ut den har ju inte begått något formellt fel mer än att varit klumpig och antagit att du ville bli gravid.

Att det är en BM-elev som satt in den behöver egentligen inte betyda någonting, jag hade en erfaren BM som satte i min förra men den kapslades ändå in av kroppen. Jag behövde ett första besök med misslyckat uttag som resultat, efter det fick jag en bokad tid på kirurgen där det krävdes Emla-kräm, sprutor och två barnmorskor för att gräva ut den ur armen. Ont gjorde det, men den kom i alla fall ut efter lite meck. Som den barnmorskan sade vid uttaget också, det enda som händer är att kroppen bygger in den med vävnad, den kan inte åka iväg med blodomloppet och hamna någon annanstans.

Jag tänker att det bästa är nog att gå tillbaka och propsa på att få den uttagen snarast. Stå på dig! Den kommer att komma ut och du ska i varje fall inte acceptera att bara vänta.

Lycka till!!!

• Anonym (C)
    Anonym (N) skrev 2017-12-17 09:14:54 följande:

Jag blir så arg, en elev och du fick inte veta? Och nu får de inte ut den för eleven satte den fel och de vill inte hjälpa dig? Asså fy fan!

Jag tycker verkligen du ska anmäla!

Men sluta för fan prata en massa du inte vet något om. Det går inte att sätta den "fel" så lägg ner bara. Och det är ingen "elev" utan en sjuksköterska med arbetslivserfarenhet. Har man otur så kapslar kroppen in den alldeles för bra, som ts fall.

Dock ska de såklart göra allt för att ut den.
  • nevermind

Känns som Patientnämnden bör höra om hennes bemötande. Hon kan ju inte bara skita i det.

• Anonym (mia)
    Seera96 skrev 2017-12-17 01:53:44 följande:

Tack!

Ja, jag tänkte fara till min läkare till veckan och höra hur hon tycker att jag ska fortsätta framöver. Jag funderar även på att göra en lex maria anmälan, vilket de allra flesta tycker att jag bör göra.

Det var dessutom en BM elev som satte in den på mig, vilket jag fick veta efteråt, och redan då kände jag att den satt lite väl djupt men de sa att det inte var någon fara alls, så jag köpte ju vad de sa, och nu sitter jag här med en stav som mest troligt slutat verka Rynkar på näsan

Som patient kan du inte göra en Lex Maria-anmälan. Det är bara personal som kan göra det. Du kan däremot göra en anmälan om vårdskada men frågan är om det anses vara en sådan.
  • Anonym (?!)

Oj, vad hemskt. Är det sant?? Ska nog inte sätta in någon stav om ett år ändå....

• Seera96
    Anonym (?!) skrev 2017-12-18 12:59:43 följande:

Oj, vad hemskt. Är det sant?? Ska nog inte sätta in någon stav om ett år ändå....

Självklart så kan du ju stoppa in stav om du känner att du vill ha stav, så länge du ser till att du alltid känner staven så ska det inte vara några problem. :) 
    Jag hade stav före jag satte in denna och hade inga problem med att den kapslat in sig i huden och flyttat så pass som den jag har nu, så jag har helt enkelt bara haft otur :)
Svar på tråden Dom kan inte ta ut min p-stav?!