Dom kan inte ta ut min p-stav?!
Hej!
För ca 4 månader sedan så gick jag till ungdomsmottagningen (är 21 år) för att jag ville boka tid att ta ut min p-stav på grund utav att jag mår väldigt dåligt utav den. Barnmorskan påpekar att staven sitter ganska djupt men att det inte ska vara några problem alls med att ta ut den. Jag får en tid för att ta ut den en vecka senare.
Väl där så känner de staven och börjar skära lite efter den, men konstaterar att den sitter för djupt in i armen för att ta ut den där och då. Jag får då en tid till gynekologiska mottagningen på min kommuns sjukhus för att plocka ut den med hjälp av ultraljud för att kunna lokalisera den.
Med tanke på att det är denna 90 dagars vårdgaranti så fick jag då tid tre månader senare. Och väl där så känns inte staven alls och de har problem att lokalisera staven till och med med hjälp av ultraljud. Så då får jag en tid till dagskirurgin för att sövas för att underlätta läkarens arbete med att försöka hitta staven och ta ut den.
Jag fick vänta i ca 2 veckor för att få den tiden, och det var dessutom på ett sjukhus i en annan kommun ca 9 mil ifrån oss.
Så dagen innan fastar jag, jag äter alltså ingenting och dricker ingenting alls efter klockan 18 på kvällen. Jag får ingen sömn alls den natten på grund utav nervositeten över att bli sövd, vilket jag blivit två gånger tidigare och det är något som jag absolut inte tycker om.
Så sambon tar ledigt från jobbet för att kunna skjutsa mig och vara med mig under dagen. MEN när vi kommit dit och jag fått prata med en läkare där, så säger hon att staven sitter för djupt i armen även för att hon ska kunna operera ut den?! Så hon remitterar mig till röntgen för att lokalisera staven, men inte för att kunna ta ut den sen. Nä för hon TAR FÖR GIVET att jag vill ta ut den av graviditetsönskan och säger att jag helt enkelt får ha kvar den i kroppen och vänta tills den slutat verka.
Låt mig då förtydliga att jag är 21 och min sambo 22 och vi är INTE redo för att skaffa barn än. Jag ville ta ut staven för att testa alternativa preventivmedel, men nu går ju inte det?!
Så min fråga till er är, hur fan ska jag gå till väga? För nu är till och med min mens regelbunden, vilket den inte varit tidigare när jag haft staven. Har den slutat verka? (Har haft den i två och ett halvt år)
Den måste ju gå att ta ut på nå sätt?
Jag behöver råd, jag är helt vilsen i denna soppa av känslor och oro.