• Jenny8686

2 åring hård i magen.

Hej alla kloka föräldrar!

Min pojk som är 2 år är nästan ständigt hård i magen. Sen han va 5,5 månader då vi började med smakport började vi också med laktulos, just nu får han en dos på 7ml varje morgon.

I juni i år drabbades han av magsjuka, han hade diarré i ca 5-6 dagar och till ca för en 1-2 månaders var magen bra och han klarade sig på en mindre dos laktulos men nu känns det som inget hjälper.

Tidigare fick åt han ca 2-3 msk egengjord katrinplommon puré tillsammans med en dos på ca 5-6 ml laktulos så bajsade han varje dag och hade en konsistens som liknar havregryns gröt (ev lite fastare).

Nu känns det återigen som att vi får höja dosen laktulos... Vi har besökt läkare några gånger och alla inkl BVC säger att han äter en så låg dos så det finns inget att oroa sig för.

Äter våran mat och får dagligen grönsaker och försöker så gott det går med frukt som inte är stoppande.

Ett tag gav vi ?slemmet? som bildas från linfrön vilket hjälpte men läkaren avrådde att ge då tarmen blir beroende, däremot tyckte hon att vi skulle ge mer mjölk till honom då det sätter lite fart på magen (ja jag vet konstigt råd, men hjälpte ett tag)

Han dricker ca 3-4 dl vatten dagligen, dricker ca 260ml ersättning nr 1 på kvällen (vällingen har inte vart något hitt) han gråter aldrig eller nått sånt när han bajsar.

Är väl insatt på vad som sätter fart på magen och vad som är stoppande.

Önskar tips!

• Svar på tråden 2 åring hård i magen.
  • Ellie

Har han blöja? Ofta blir det bättre när man börjar bajsa på toaletten. Vi gav 10 ml laktulos varje dag till vår dotter fram till ca 5 års ålder. Hon blev helt av med blöjan vid 4.5 år och sedan blev det successivt bättre.

• Jenny8686
    Ellie skrev 2017-12-17 11:06:40 följande:

Har han blöja? Ofta blir det bättre när man börjar bajsa på toaletten. Vi gav 10 ml laktulos varje dag till vår dotter fram till ca 5 års ålder. Hon blev helt av med blöjan vid 4.5 år och sedan blev det successivt bättre.

Nej, har försökt men han är inte intresserad tyvärr. Tack snälla för ditt svar!!! Nu fick jag återigen hopp om att vi en dag kan sluta helt, tack tack tack!!!
  • Jenny8686
    pigglet skrev 2017-12-17 12:35:47 följande:

Mogen kiwi funkar på många!

Tack för svar men precis som jag har skrivit så är jag väl insatt i vad man ska ge osv. Kiwi ger vi redan...
  • Maijan

Gå till en barnläkare och få Movicol utskrivet istället för Lactulos. Mjölk kan vara stoppande enligt de barnläkare vi har träffat. Filmjölk och yoghurt går bra.

Du vet säkert redan att kräkningar, diarre, feber kan bero på förstoppning och inte behöver vara magsjuka. Ev. pollenallergi kan orsaka korsallergi mot diverse frukter och grönsaker vilket också kan ge magbesvär, så det kan behöva uteslutas med prover. Jag antar att de vanliga proverna för sköldkörtel, gluten, mjölkprotein mm har tagits?

Har man gjort ultraljud eller kontraströntgen?

Har träffat en barnläkare som har haft patienter som blivit hjälpta av helt mjölkfri kost, men har inte provat detta på barnet. Movicol, vätska, rätt kost med ytterst lite mjölk, vitt bröd, mjölmat och annat stoppande. Bönor och råkost om magen tål det. Lugn o ro på potta/toa. Bajsa hukande i blöja när barnet var mindre, och ingen stress med potträning. Samt knäböj varje morgon för att starta magen, och vid magknip tillsammans med medsols magmassage.

Så har vi fått bukt på 5 år med förstoppning, movicolen kommer nog bli kvar länge till. Inget fel på ungen i övrigt, lång och stark :)

Svar på tråden 2 åring hård i magen.