• DazaC

Äta färdigkokt och griljerad julskinka?

Hej!

Kommer bli bjuden på julskinka som är färdigkokt, griljerad och skivad som köpts förpackad i butik. Är denna okej att äta som gravid??? Är nojig för bebisen och vill vara på säkra sidan...

Hoppas på flera svar!

• Svar på tråden Äta färdigkokt och griljerad julskinka?
  • Anonym (M)

Ja det är ok, om du inte äter hela skinkan. Då får du knip i magen.

• Carambolan

Jag hade nog tänkt som med annan vaccumförpackad mat att det är ok om den är nytillverkad. Ju närmare bäst före, desto mer har eventuella bakterier hunnit växa till sig.

• Anonym (OG)

Är den färdigskivad från butik? Det är säkert okej så länge den är färsk men annars brukar rekommendationen vara att äta nyskivat.

• Stårschan

Det lät sanslöst nojigt, faktiskt. Vad får dig att tro att det inte skulle vara OK?

• DazaC

Tack för svaren! Jag tänker med tanke på bakterietillväxt i förpackningen och att man som gravid är känsligare för det och att det då kan påverka bebisen. Den är förpackad tidigt i december och bäst före 25/12 så därav lite nojig. Kanske överdriver ja men känns skönt att höra hur andra tycker.

• Duckan

Jag hade inte ens funderat över om kokt skinka var ok, men jag är nog åt andra hållet, för icke nojig av mig.

• DazaC

Inga problem om skinkan är kokt och man sen griljerar själv osv vilket jag brukar göra själv men var fundersam när allt var klart och den legat förpackad så länge just för att man läst att vacuumförpackat inte ska ätas för nära inpå bäst före datum. Bättre att fråga en gång för mycket...

Svar på tråden Äta färdigkokt och griljerad julskinka?