• Anonym (Hjälp)

Är min man intresserad av sin kollega?

Jag och min man har varit tillsammans i 15 år och vi har en 9-årig dotter. Han är chef på ett större företag och jobbar väldigt mycket. Många sena kvällar och även helger. Han lever sitt jobb och i perioder träffas vi inte så mycket. Jag har också ett ganska krävande chefsjobb men vi hjälps åt med vårt barn och jag tycker vi har ett bra äktenskap.

Han började på ett nytt jobb för ett par år sedan och jag har hyfsad koll på de kollegor han jobbar mest med. Han jobbar i en väldigt mansdominerad branch och oftast finns det inte kvinnor i toppskiktet. Nu tycker jag mig ha märkt att han pratar lite mer om en kvinna som har en rådgivande roll i hans företag och som sitter i hans ledningsgrupp.  Han har jobbat mycket mer med henne de senaste månaderna. Hon har hjälpt honom med lite jobbiga saker på hans arbetsplats. Han smsar henne ofta, även på helger och kvällar. Jag har kollat hans telefon och det är inget personligt utan tjänst, även om jag anser att en del saker hade han inte behövt smsa om utan att det kunnat vänta till måndagen.
    Han har skickat bilder till henne från löparrundor mm (på naturen etc) och önskat trevlig helg. Han berömmer henne också för att hon gör ett bra jobb mm.  Han undertecknar inte sina sms med namn och han skickar ibland glad smily vilket jag kan tycka är lite "personligt" till en person i sin ledningsgrupp?!

Han jobbar mycket med den här kvinnan. Jag vet att hon är  yngre än honom, att hon är gift och har barn. Jag har aldrig träffat henne. 

De är inte vänner på sociala medier, men när jag kollar hans telefon så ser jag att han ibland ringer henne från bilen på väg hem. Det gör han med manliga kollegor med så det behöver ju inte betyda något. 

Vad tror ni? Kan det vara något mellan honom och denna kollega? Även om han inte "gjort något", kan det vara så att han har ett gott öga till henne? 

Borde jag göra något? Känns dumt att "konfrontera honom" om det inte är något...

• Svar på tråden Är min man intresserad av sin kollega?
  • Shameless

Av det du skriver så ser jag inget som verkar misstänksamt. Du borde nog hålla det för dig själv, annars riskerar du att framstå som svartsjuk och fånig.

• Anonym (Hjälp)
    Shameless skrev 2017-12-17 14:01:01 följande:

Av det du skriver så ser jag inget som verkar misstänksamt. Du borde nog hålla det för dig själv, annars riskerar du att framstå som svartsjuk och fånig.

Det är just det jag är rädd för om jag tar upp det. Men jag har en konstig känsla i magen...
  • Anonym (Jess)

Det låter inte som att det är något utifrån det du skriver och även om han inte är strikt professionell mot henne så behöver det ju inte betyda något. Han kanske känner att han har en personlig relation till henne utöver den yrkesmässiga och ser henne som en kompis på jobbet och inte bara en kollega. Men om din magkänsla kring det hela är dålig så tycker jag att du ska prata med honom ändå. Du behöver ju inte anklaga honom för något utan säg bara att du har en jobbig känsla i magen och fråga om den är befogad. Antingen blir du lugnad och känslan släpper eller så finns den kvar och då får du gå vidare där ifrån.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Jess) skrev 2017-12-17 14:18:58 följande:

Det låter inte som att det är något utifrån det du skriver och även om han inte är strikt professionell mot henne så behöver det ju inte betyda något. Han kanske känner att han har en personlig relation till henne utöver den yrkesmässiga och ser henne som en kompis på jobbet och inte bara en kollega. Men om din magkänsla kring det hela är dålig så tycker jag att du ska prata med honom ändå. Du behöver ju inte anklaga honom för något utan säg bara att du har en jobbig känsla i magen och fråga om den är befogad. Antingen blir du lugnad och känslan släpper eller så finns den kvar och då får du gå vidare där ifrån.

Ja, så kan det absolut vara. Det är bara det att han aldrig har haft en personlig relation med någon kvinna han jobbat med under alla våra år. Han är inte en person som blir vän med folk, han är rätt privat av sig. Det kanske är det som gör att jag får en konstig känsla för att han gör något han inte brukar göra. 

När jag läser hans sms så känns det ibland som att han anstränger sig för att göra henne glad. Han rapporterar typ saker han gjort på jobbet till henne som om hon vore hans chef, inte tvärt om, typ för att visa att han är "duktig". Inte helt lätt att sätta fingret på, men uppbenbarligen är det något som triggar mig. Jag är inte en svartsjuk person normalt sett. 
  • Anonym (123)

Vet han om att du kollar hans telefon? Om inte kanske du ska ge fan i det nu när du inte hittar något.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (123) skrev 2017-12-17 14:50:49 följande:

Vet han om att du kollar hans telefon? Om inte kanske du ska ge fan i det nu när du inte hittar något.

Nej, det vet han inte. Men jag har lösenord till den så han vet ju att jag kan titta i den. 
  • Anonym (Madde)

Jag hade kunnat köpa allt förutom bilderna från sina löparrundor. Han är intresserad av henne. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Madde) skrev 2017-12-17 14:56:25 följande:

Jag hade kunnat köpa allt förutom bilderna från sina löparrundor. Han är intresserad av henne. 

Vill du utveckla varför du just reagerar på det? 
  • Anonym (Madde)
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-12-17 15:01:56 följande:
    Vill du utveckla varför du just reagerar på det? 
    Det är så långt bort från jobbrelaterat man kan komma. Bilder från träning signalerar mer "tjena, här är jag, svettandes, håller mig i trim...ses vi snart? ;)"
  • Anonym (Svartsjuka)

Jag tycker du verkar på gränsen till sjukligt svartsjuk. Är det inte på gränsen till olagligt att snoka i hans jobbmobil.

Svar på tråden Är min man intresserad av sin kollega?