• Februaryflickan

Min mage mår inte brao

Hej! Jag har tidigare gjort forum här angående min mage.. och jag fortfarande inte fått någon bild av vad det kan vara. Jag har nu en fråga angående avföring.. Jag har varit hos doktorn väldigt väldigt många gånger. Mina prover och allt har sett bra ut, jag har även tagit avföringsprover som inte visade något lika så parasitprov. Jag har gjort en enkel rektoskopi där läkaren såg att jag var inflammerad. Läkaren skickade det här sedan på remiss men de på mottagningen tyckte det inte var nödvändigt för en koloskopi osv.. Min avföring har skiftat väldigt mkt från svart till ljus ljus brun.. men inget i avföringsproverna har tytt på att jag blöder inuti.. Idag dock.. var min avföring hälften färgat ljus brun och mörk brun.. på den ljusbruna delen så var det fläckar av mörkbrun.. ÄR INTE DETTA BLOD? 
    Vem ska tro på mig egentligen.. jag är rädd. De påstår att jag har ibs osv.. men det vet jag inte..

Har ibland rejäla kramper längst ner i magen.. och min tarm känns oftast svullen längst ner till vänster när jag behöver gå på toa.. De har även känt på min mage o de har inte hittat någon avvikelse. Mitt allmänna tillstånd är bra.. jag äter och så. 
    Jag går inte heller ner i vikt. 

Jag vill verkligen inte vara till besvär när jag ringer dit till vårdcentralen så. Men jag vet att något inte är som det stämmer.. De säger att jag måste lägga om kosten och att blödningen kan bero på att jag är för hård i magen.. Men då färgas väl inte avföringen? :/ 
  • Svar på tråden Min mage mår inte brao
  • Pennan Skriver

Hej, har de kollat om du har divertikulos? Den kan utvecklas till divertikulit och det vill du inte. Smärta längst ned till vänster i magen och dina andra symptom tyder på divertikulos. 

ändra matvanor. bort med färdig mat, socker, onyttiga oljor. mer fibrer, vätska (inte cola), frukt och grönsaker. 

Men be dem kolla om du har divertikulos. Allt du skriver tyder på det.

--
  • Februaryflickan
    Pennan Skriver skrev 2017-12-17 21:53:02 följande:

Hej, har de kollat om du har divertikulos? Den kan utvecklas till divertikulit och det vill du inte. Smärta längst ned till vänster i magen och dina andra symptom tyder på divertikulos. 

ändra matvanor. bort med färdig mat, socker, onyttiga oljor. mer fibrer, vätska (inte cola), frukt och grönsaker. 

Men be dem kolla om du har divertikulos. Allt du skriver tyder på det.

oj har inte ens tänkt på det! Tack för att du sa det! Jag är ju liksom orolig hela tiden att det är tjocktarmscancer eller något sådant, har en del slem när jag torkar mig.. är bara 20 år
  • Anonym (IBS)

Låter väldigt mycket som IBS. Om de testat för blod och det inte finns, så finns det inte.

Avföringen får lite olika färg beroende på bakteriefloran i tarmen och även beroende på hur snabb passagen är. Snabb passage ger ljus färg, långsam passage ger mörkare färg, kan gå åt svart. I samma avföring kan finnas substans som haft både snabb och långsam passage, därav blandade färger.

IBS kan behandlas bra med kost (kolla i FODMAP) och även med läkemedel mot förstoppning eller diarré beroende på vad man lider mest av. Läkemedlet Inolaxol stabiliserar både lös och hård mage. Probiotika kan också hjälpa en del.

Vid IBS kan man också uppleva mycket gaser och det kan bli som en kram i tarmen ett tag så att både avföring och gaser fastnar. Det kan göra jätteont. När krampen sedan släpper kan man få riktigt bråttom till toa. Krampen kan vara allt från några timmar till flera dagar. 

IBS förvärras av stress, oregelbundna vanor och även oro för allvarlig sjukdom! Om läkare tagit en massa prover och inte hittat något så är risken liten att det är något allvarligt, då kan du lugnt börja egenbehandla dina symtom. 

Kontakta en dietist för tips om kosten. Prova några receptfria mag-läkemedel och se vad som passar dig. 

• Anonym (Anna)

Jag har haft magsår och när det började blöda lan jag säga att min avföring var helt svart och det luktade fruktansvärt.

Det har läkt men jag har magkatarr så ibland i perioder har jag mycket slem i avföringen. Det kopplar jag till magkatarr. Färgen och konsistensen varierar väldigt mycket då också.

• Februaryflickan
    Anonym (IBS) skrev 2017-12-18 13:14:23 följande:

Låter väldigt mycket som IBS. Om de testat för blod och det inte finns, så finns det inte.

Avföringen får lite olika färg beroende på bakteriefloran i tarmen och även beroende på hur snabb passagen är. Snabb passage ger ljus färg, långsam passage ger mörkare färg, kan gå åt svart. I samma avföring kan finnas substans som haft både snabb och långsam passage, därav blandade färger.

IBS kan behandlas bra med kost (kolla i FODMAP) och även med läkemedel mot förstoppning eller diarré beroende på vad man lider mest av. Läkemedlet Inolaxol stabiliserar både lös och hård mage. Probiotika kan också hjälpa en del.

Vid IBS kan man också uppleva mycket gaser och det kan bli som en kram i tarmen ett tag så att både avföring och gaser fastnar. Det kan göra jätteont. När krampen sedan släpper kan man få riktigt bråttom till toa. Krampen kan vara allt från några timmar till flera dagar. 

IBS förvärras av stress, oregelbundna vanor och även oro för allvarlig sjukdom! Om läkare tagit en massa prover och inte hittat något så är risken liten att det är något allvarligt, då kan du lugnt börja egenbehandla dina symtom. 

Kontakta en dietist för tips om kosten. Prova några receptfria mag-läkemedel och se vad som passar dig. 

de har ju trott tidigare att det kunde vara ibs.. haft dessa problem i två år nu.. men ja klart blir lite orolig
  • Februaryflickan
    Anonym (Anna) skrev 2017-12-18 13:18:54 följande:

Jag har haft magsår och när det började blöda lan jag säga att min avföring var helt svart och det luktade fruktansvärt.

Det har läkt men jag har magkatarr så ibland i perioder har jag mycket slem i avföringen. Det kopplar jag till magkatarr. Färgen och konsistensen varierar väldigt mycket då också.

Är det farlig att gå ovetande med magsår? Min avföring luktar inte bra. Har brännande känsla som flyttar sig i magen
  • Anonym (Anna)
    Februaryflickan skrev 2017-12-18 19:52:43 följande:

Är det farlig att gå ovetande med magsår? Min avföring luktar inte bra. Har brännande känsla som flyttar sig i magen

Alltså att ha blödande magsår märker man. Mitt Hb sjönk galet snabbt så jag var helt slut. Jag blev akut inlagd. Jag tycker du ska be dem om en gastroskopi
  • Februaryflickan
    Anonym (Anna) skrev 2017-12-18 20:29:47 följande:

Alltså att ha blödande magsår märker man. Mitt Hb sjönk galet snabbt så jag var helt slut. Jag blev akut inlagd. Jag tycker du ska be dem om en gastroskopi

Gastroskopi gör mig så nervös.. är rädd de ska hitta något riktigt allvarligt :/
  • Hanna80

Det mesta tyder på just IBS. Kolla upp Fodmap, det hjälper 75% av alla med ibs. Finns massor av info om det på nätet. Bellybalance.com till exempel! Superbra och informativ sida! 

• Februaryflickan
    Hanna80 skrev 2017-12-19 11:45:04 följande:

Det mesta tyder på just IBS. Kolla upp Fodmap, det hjälper 75% av alla med ibs. Finns massor av info om det på nätet. Bellybalance.com till exempel! Superbra och informativ sida! 

Åh okej! Tack så mycket för tipset! :)
Svar på tråden Min mage mår inte brao