• Mammamia77

    Orkar snart inte mer

    Min 10 åring vägrar gå till skolan och hittar på diverse krämpor( ibland sanna)

    Och vill bara vara i sitt rum ensam. Får tvinga ut honom på saker och blir alltid bråk då. Han har fobier och hypokondrisk.

    Det sociala funkar sådär och han är lättstressad. Ingen diagnos, men bup på gång.

    Den lille på 3 år är extremt mammig, kontrollerande och hyperaktiv.

    Går från den ena till den andra och är rastlös.

    Han kan fokusera på lek om jag är med och tittar gärna på det han är intresserad av på tv/ dator/ padda.

    Men om vi är många i samma rum så blir han hyper och klättrar på väggarna och slänger saker. Vid maten kan han vara lugn men helt plötsligt så får han ett ryck och kan sutta iväg en gaffel på storebror.

    Han kastar saker, hänger, klänger och drar i oss. Hoppar, springer, rivs ibland, drar i håret och gör allt som han inte får och skrattar när vi säger till. Vi säger alltid till och markerar. Han har tagit sönder massa saker hemma och man är alltid på helspänn för att han ska bli så där tokig. Hjälper ej att vara lugn när man säger till, ej heller att skrika, blir bara värre. Igår tappade jag allt och skrek så att hela huset skakade och gick iväg. Då började han gråta och sa att han älskar mig och ska sluta. Men herregud. Måste jag bli så arg varje gång för att det ska gå fram? Jag känner att jag går sönder snart av all hysteri, kaos. Vet ej längre vad jag ska göra.

    Tips, råd mottages gärna och vore skönt om någon i samma sits delade med sig av sitt eget.

  • Svar på tråden Orkar snart inte mer
  • emeloi

    Hej!

    Jag tycker det låter som att ni har det väldigt kämpigt och jag förstår att det blir för mycket ibland.

    Till att börja med vill jag applådera dig att du kan vara öppen med problematiken, många föräldrar blundar och hänvisar till "faser".

    Att BUP är inkopplade tycker jag låter som en klok sak, om barnet har koncentrationssvårigheter och beter sig som du beskriver finns säkert mycket god hjälp och stöd att tillgå inom BUP.

    Vad gäller din minsting låter det onekligen som han skulle ha olika tendenser som kan falla inom autismspektrat, liksom aspberger eller adhd.

    Jag vet inte riktigt i vilken ålder sådana utredningar görs, men ju tidigare man kan få en diagnos, desto tidigare kan barnet erbjudas rätt förutsättningar för att må så bra som möjligt :)

    Långt svar det här, men jag hoppas det kunde vara till någon hjälp, ta hand om dig <3

  • Emiemi

    Min son var likadan sedan 2års åldern fast + på lite små saker på det. Visade sig vara Autism med lätt ut ecklingstörning. Fick första diagnosen via BUP och sen en fast diagnos på båda hos barn och ungdoms rehabliteringen. Han är nu 7 och de har stöttat och hjälpt oss på många sätt för att vardagen ska bli så lugn som möjligt för honom. Sedan 2års ålder upp till 7 har mer saker och ting dykt upp i samband med hans diagnoser men får snabbt stöd. Behöver ju inte vara så att ditt barn har likadant men kolla upp , kan vara något annat också, så länge man kan hitta och hjälpa innan de blir äldre då det är lite mer komplicerat i många fall att bryta deras inlärda vanor. Mvh

Svar på tråden Orkar snart inte mer