Selektiv Ätstörning
Jag har alltid varit problematisk med maten. Här om dagen snubblade jag över en text om selektiv ätstörning på 1177, och det stämmer så bra på mig. Jag har efter det läst på lite mer och även diskuterat saken med mina föräldrar och nära vänner och vi är väldigt eniga om att beskrivningen stämmer in på min relation med mat.
Jag funderar på om man ska ta tag i detta och få det på papper, eller få reda på om det skulle vara något annat som är del. Dock, från vad jag läst, så är det en relativt okänd diagnos som inte många känner till, så jag undrar vart man bör vända sig?
Jag är nu 27 år och van vid att leva med att inte kunna äta det mesta, men jag och min man vill gärna skaffa barn snart, och då är jag rädd att mina matvanor kommer vara ett problem. Är det någon som vet hur det fungerar med graviditet hos någon med selektiv ätstörning? Hur stora risker finns det med en extremt begränsad kost under en graviditet?
Jag har alltid varit frisk, har inte haft en enda sjukdag de senaste tre åren. Det största problemet är att jag inte har så mycket energi som någon med en stabil kosthållning och mitt blodvärde har varit lite lågt i omgångar men alltid hållet sig över 125.
www.selektivatstorning.se/