• Anonym (Undrar)

Köra bil - Kan man äta choklad med alkohol i

Hej! Har nyligen fått mitt körkort och är nojjig över det här med alkohol. Jag vågar knappt dricka ett glas dagen innan man kör liksom. Men nu till några frågor om vad ni tror. Kan jag exempelvis dricka ett glas baileys på julaftonskväll och köra dagen efter på juldagen (morgonen). Om man råkar få i sig choklad med typ likör etc.. ger det utslag?

• Svar på tråden Köra bil - Kan man äta choklad med alkohol i
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-12-18 16:42:30 följande:

Hej! Har nyligen fått mitt körkort och är nojjig över det här med alkohol. Jag vågar knappt dricka ett glas dagen innan man kör liksom. Men nu till några frågor om vad ni tror. Kan jag exempelvis dricka ett glas baileys på julaftonskväll och köra dagen efter på juldagen (morgonen). Om man råkar få i sig choklad med typ likör etc.. ger det utslag?

Ja, choklad med likör i kan ge utslag i utandningsluften. Det ger troligen negativt vid ett blodprov, men varför ta den risken?
  • Anonym (Undrar)

Tack! Nej det är bäst att skippa. Tänkte mer om man typ äter det någon gång (innan man vet att man ska åka bil) och då vet att det är bäst att inte köra :)

• Anonym (Tut)

Ett glas Baileys kan du köra på dagen efter, inga problem.

• taquine

Ja ts du kan dricka ett glas Baileys utan att vara orolig, också äta choklad med likör i, det är ju mikromängder det handlar om.

Men känner du noja så investera i en bra alkomätare som du kan blåsa i om du skulle vara orolig.

Goodness me
  • Anonym (hre)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-12-18 16:42:30 följande:

Vad tror du själv?
  • DVQ
    Anonym (Ja) skrev 2017-12-18 16:49:40 följande:

Ja, choklad med likör i kan ge utslag i utandningsluften. Det ger troligen negativt vid ett blodprov, men varför ta den risken?

Nja. Godis kan ge utslag men det försvinner väldigt snabbt. Det är alltså onödigt att proppa i sig likörpraliner strax innan körning. Men att äta några stycken under en helkväll ger inte utslag ens i utandningsluften.

Ett glas baileys bör vara ok så länge det inte är ett dricksglas som sveps innan sänggående.
  • MeandHim

Vet en man som tog En choklad, körsbärslikör en stund innan han skulle köra buss. Det gav utslag och han fick inte köra på hela dagen.

• Anonym (Undrar)
    taquine skrev 2017-12-18 16:56:51 följande:

Ja ts du kan dricka ett glas Baileys utan att vara orolig, också äta choklad med likör i, det är ju mikromängder det handlar om.

Men känner du noja så investera i en bra alkomätare som du kan blåsa i om du skulle vara orolig.

Åh tack för svar! Jaa det ska jag skaffa. Finns på Claes ohlsson för 2500 kr såg jag så lätt värt.. kunna sätta sig i bilen utan minsta lilla nojja haha
  • Anonym (Undrar)
    DVQ skrev 2017-12-18 17:54:46 följande:

Nja. Godis kan ge utslag men det försvinner väldigt snabbt. Det är alltså onödigt att proppa i sig likörpraliner strax innan körning. Men att äta några stycken under en helkväll ger inte utslag ens i utandningsluften.

Ett glas baileys bör vara ok så länge det inte är ett dricksglas som sveps innan sänggående.

Bäst att skippa med andra ord.. läsa noga på alladin asken (som är tradition på jul för oss) etc haha. Då vet jag! Men det får nog bli att investera i en dräger så slipper man nojjan
  • KaptenOhoy

Enligt systembolaget så förbränner en person normalt mellan 1,5-2cl starksprit per timme. Det gör alldeles utmärkt att ta en drink eller två (förmodligen många fler) kvällen innan.

• Anonym (Tut)
    DVQ skrev 2017-12-18 17:54:46 följande:
    Till och med det kan man göra, inga problem.
  • Anonym (Likörgodis)

En väninna i Finland åt choklad med flytande likörfyllning i när hon körde. Precis då hon ätit en, såg hon en nykterhetskontroll. Det gav utslag och när hon förklarade, sade de att hon får ställa sig vid vägkanten så kollar de om 10 minuter igen. Om det bara är likörgodis så är det borta då. Efter 10 minuter gav det inte utslag och hon fick köra vidare.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Tut) skrev 2017-12-18 16:55:50 följande:

Ett glas Baileys kan du köra på dagen efter, inga problem.

Tack för svar! =)
Svar på tråden Köra bil - Kan man äta choklad med alkohol i