• mixer

4 visdomständer

För 1 vecka sedan så opererade jag bort 4 visdomständer på direkten. Det har vart ett helvete efteråt om jag kan få säga så. Operation tog cirka 6 timmar. Jag åt ju då ingenting på operationsdagen. Inte nästa dag heller pga, ''Gapsvårigheter'' och värk såklart. Dagarna gick och jag hade värk, smärta, små blödnignar och jag var väldigt svullen. Vid dag 4 så kunde jag äta lite bättre. De första dagarna så försökte jag få i mig soppa och yogurt. Jag har försökt att borsta kindtänderna och framtänderna men man var ju så jäkla rädd att man skulle nudda de operationsområden. Jag började med kokat saltvatten efter den första operationsdagen och höll på med att gurgla saltvatten i 3 dagar. Sen så kände jag att jag inte kunde ta det ännu mer eftersom att det smakade jävligt äckligt. Men att gurgla med saltvatten var ju bara det tandläkaren rekommenderade mig att göra för att inte få en massa matrester i hålen som kan leda till inflammation. Men borstning räcker ju. Dag 5 6 var väl ganska OK. Smärtan hade ju lungnat sig osv. Men jag märkte också att jag hade fått blåmärken på kinderna. Men det var ingen stor grej. Det händer när läkningsprocessen arbetar. Idag så har jag känt äckliga smaker i munnen och andedräkten har inte vart så bra. När jag spottade i handfatet så var det någon slags gul flytning. När jag sväljer mitt saliv så känner jag den här äckliga smaken. Och det svider på den högra nedre sidan. Är det bara för att jag slutade med saltvattnet eller för att stygnen har försvunnit lite. Det är ju betydligt mer öppet på den högra sidan än var det är på den vänstra. Jag spydde ju också på operationsdagen och den tredje dagen. Som sagt... det har vart ett helvete för mig.
  • Svar på tråden 4 visdomständer
  • Carabellis kusp

Som tandläkare blir jag lite förvånad att din tandläkare tagit bort 4 tänder samtidigt. Har aldrig hört talas om det.

Be att få komma in på kontroll om du är orolig. Dålig smak och lukt är ofta normalt, men man ska söka vård om man är tveksam.

Svar på tråden 4 visdomständer