• Vanima

    Extremt trött - vad är rimligt?

    Jag har under större delen av graviditeten lidit av en trötthet som inte kan liknas vid något mindre än en influensa med hög feber. Jag är en väldigt aktiv person som jobbar och tränar betydligt mer än genomsnittet och har också under graviditeten tvingat mig själv att hålla igång.

    Nu är jag i vecka 35 och är sedan ett par veckor tillbaka sjukskriven då lille bebis verkar vara på G att vilja komma ut. Sedan min sjukskrivning har jag "gett vika" för tröttheten eftersom läkarna poängterar att det är viktigt att jag vilar mig. Jag kan på fullt allvar sova nästan dygnet runt för att jag är så slutkörd. Min fråga är - hur mycket ska man ge vika för tröttheten? Nu är julen på väg och jag gör mitt bästa för att orka följa med och handla julklappar och fixa hemma. Sova kan jag ju inte göra i flera veckor och tanken har slagit mig att det nog är det min kropp har velat i många månader. 

    Jag är ju knappast ensam om att vara trött under min graviditet och jag inser att jag har varit alldeles för dålig på att lyssna på min kropp (därav är jag nu sjukskriven). Men HUR mycket ska man lyssna på kroppen egentligen? Lagom borde ju vara bäst men jag som är van att "bara köra på" har svårt att hitta en lagom nivå. Hur ska man tänka? Hur gör ni andra som är sjukligt trötta? Jag kan inte låta bli att undra ifall bebis hade haft mindre bråttom ut ifall jag hade hittat mitt lagom lite tidigare ;)

  • Svar på tråden Extremt trött - vad är rimligt?
  • Woopsie

    Har ni fler barn? Isåfall, lite måste man kanske orka. Inga barn sen innan? -Skit i allt, bara sov!

  • Rut86

    Tycker att du ska vila så mycket du kan! Jätteviktigt att lyssna på kroppen. Jag har fått utmattningssyndrom under graviditeten eftersom jag inte lyssnade på kroppen i tid.

  • Krusbärskompott

    Är det nån gång man faktiskt ska lyssna på kroppen och inte bara köra på så är det under graviditet tänker jag.

    Är man en person som i vanliga fall tränar mycket o därför är van att pressa sig så kan det nog vara extra svårt. Eller jag tyckte det iaf. Jag är ju van vid att skita i att kroppen protesterar i intervallerna liksom. Har fått tänka om helt där.

    Det är inte lika illa för dig som för mig men jag sover sjukt mkt mer än vanligt, har lyckats dra ner på jobbet så jag kan ta rejäla pauser där också.

    Lycka till!

  • Justitierådet

    Beklämmande läsning, TS, att du ens funderar i banorna av "hur mkt lyssna på kroppen" som är lagom.

    När du skriver det där med feberkänsla etc låter det faktiskt som att du är utbränd. Det kan kännas som att det brinner i hela huvet, mfl oerhört fysiskt påtagliga symtom. Läs på om symtom på utmattning:

    www.stressmottagningen.se/stress-och-stressjukdomar/utmattningssyndrom/

    För vems skull ska du tvinga dig själv att julstöka och fixa? Varför tvinga dig själv att jobba och träna mer än de flesta? Känner du dig duktig och disciplinerad då? Varför inte sova dygnet runt om det är vad din kropp vill och behöver? Du är ju sjukskriven av en orsak, har du tänkt på det? Har du diskuterat mer ingående med din läkare om vad du drabbats av? Hur i helvete ska du orka med första året med bebis om du inte lyssnar på kroppen nu?

    Var inte en idiot. På riktigt. Släpp allt. Det din kropp signalerar är på allvar.

  • halfbaked

    Är det första barnet? Herrejisses sov så mycket du kan! Ät snabblagad mat, gör livet lätt för dig. Är avundsjuk Gravid med andra (1.5 år), jobbar heltid och är dödstrött men det har faktiskt lättat lite sista 2 v (bara i v 17). Passa på att sova nu om ett par veckor är det inte lika enkelt

    Men annars kan man ju undra hur järnvärderna och så? Sen så kan man ju vara trött utan "anledning" när man är gravid, vissa mer än andra

  • Wilbo80
    Woopsie skrev 2017-12-18 19:42:00 följande:

    Har ni fler barn? Isåfall, lite måste man kanske orka. Inga barn sen innan? -Skit i allt, bara sov!


    Exakt precis så! E själv gravid och aptrött, men har en son sen innan, men wow hade jag inte haft honom hade jag bara sovit, ätit och kollat på serier dygnet runt!!
Svar på tråden Extremt trött - vad är rimligt?