• Anonym (TS)

Nya/gamla körkortsinnehavare! Gör ni tabbar i trafiken ibland?

Har ganska nyligen fått mitt körkort! Klarade allt på första försöket. Dom säger att "Det är nu den riktiga övningskörningen börjar" att klara sig på egen hand utan någon bredvid en etc. Ändå känner jag typ en press att man ska kunna köra bil helt felfritt på en gång.. Gjort några tabbar ibland och det känns skitjobbigt när det händer. Råkade åka in på en bussfil när vägen skulle svänga av mot mitt mål (svängde för tidigt helt enkelt) så fick blinka ut från bussfilen igen och sen svänga efter bussfilen såklart. Råkade åka på enkelriktat på en parkeringsplats. Några kärringstopp när jag står till i en sväng med lite lutning (ingen fara såklart men irriterande när det händer)

Berätta om era tabbar så jag kan lugna mig lite haha

• Svar på tråden Nya/gamla körkortsinnehavare! Gör ni tabbar i trafiken ibland?
  • Anonym (julia)

Fick kärringstopp mitt i en korsning andra dagen med körkort. Krockade på parkeringsplatser tre gånger under första året med körkort. Förutom det inga händelser vad jag minns. I början var jag tvungen att tänka och anstränga mig. Nu när jag kört länge i olika sorters trafik så går det mesta automatiskt.

• Morkullan

Jag har haft körkort i över 20 år och visst händer det att jag klantar mig. Jag får kärringstopp ibland, jag har råkat köra i bussfil ett par gånger och råkat köra mot enkelriktat nån gång. Inte hela världen tänker jag. Shit happens. Än så länge har jag varken råkat köra på nån fotgängare på ett övergångsställe eller mejat ner nån cyklist som kommit från höger och som jag missat lämna företräde för, så på det stora hela är jag nöjd med hur jag kör. Inga boter och ingen skadad= ok.

• Lappa

Fick hjärnsläpp och körde mot rött för ett par månader sedan (det gick bra som tur var, skulle svänga höger), har bucklat en dörr, skrapat lacken och mosat en backspegel vid olika tillfällen i trånga garage. Fått motorstopp vid opraktiska tillfällen några gånger. Men oftast går det bra... :)

Haft körkort i snart 20 år.

• Lappa

Att hamna i fel fil är ju lätt hänt annars, bussfiler dyker ju upp lite här och var, påfartsfiler misstas lätt för avfartsfiler om man ska av på nästa avfart, etc.

• Bullimor

Haft körkort i 35 år och råkade, stressad som f*n, köra på fel sida av refugen när jag skulle köra ut från Åhléns parkering i somras.
    Tur att ingen skulle köra in då! 

• Anonym (TS)
    Morkullan skrev 2017-12-18 21:02:21 följande:

Jag har haft körkort i över 20 år och visst händer det att jag klantar mig. Jag får kärringstopp ibland, jag har råkat köra i bussfil ett par gånger och råkat köra mot enkelriktat nån gång. Inte hela världen tänker jag. Shit happens. Än så länge har jag varken råkat köra på nån fotgängare på ett övergångsställe eller mejat ner nån cyklist som kommit från höger och som jag missat lämna företräde för, så på det stora hela är jag nöjd med hur jag kör. Inga boter och ingen skadad= ok.

Skönt att jag inte är ensam (vet det egentligen men bara skönt att höra!). Då är jag normal helt enkelt haha. Ja lite missar måste väl ändå få vara mänskligt!
  • Carambolan
    Bullimor skrev 2017-12-18 21:09:57 följande:

Haft körkort i 35 år och råkade, stressad som f*n, köra på fel sida av refugen när jag skulle köra ut från Åhléns parkering i somras.

Tur att ingen skulle köra in då! 

Jag gjorde en liknande blunder i nysnön häromdagen haha. Ena sidan av en refug var väldigt uppkört och andra sidan (den jag borde ha kört på) syntes inte ens att det var en väg under snön. Jag fick hjärnsläpp och svängde in i fel körfält i korsningen Lyckligvis ingen annan trafik utom en mötande buss som fortfarande stod still vid hållplatsen.
  • Anonym (TS)
    Lappa skrev 2017-12-18 21:06:20 följande:

Att hamna i fel fil är ju lätt hänt annars, bussfiler dyker ju upp lite här och var, påfartsfiler misstas lätt för avfartsfiler om man ska av på nästa avfart, etc.

Verkligen! Dessa jäkla bussfilen. Har ju hört folk säga att polisen inte är pigg på att man kör i dom :/ de är väl inte glada på några fel man gör överhuvudtaget men bussfiler är de noga med har jag hört. Idag sa gps:en att jag skulle svänga vänster och insåg att det var helt avstängt i min riktning (tur jah inte hastigt svängde in på enkelriktat... ändå sa säljaren i affären att den ska vara smart och uppdatera när det är vägarbeten etc.. men nej! den är inte helt att lita på.
  • Anonym (.)

Har haft körkort i 20år. Känns som man gör missar lite då och då, framför allt när man kör på platser man inte är van att köra på.

Ibland missbedömer man bromssträckor vintertid och kör lite för fort i förhållande till väglaget. Har inte krockat ännu, men väl varit nära några gånger, emellanåt räddad av att andra förare räddat upp trafiksituationen.

Ingen är felfri.

• Anonym (hk)

Har haft körkort i över 30 år, närmare 50 000 mil bakom ratten.

Har givetvis gjort en del misstag genom åren. De med mest konsekvenser skedde de första fem-tio åren (voltat mm). Med åren och milen får man rutin. Nu kan jag hantera misstag och rädda situationen på ett helt annat sätt. Om jag gör misstag nu så är det i allmänhet ouppmärksamhet mot trafikregler (körde mot rött för något år sedan, tänkte väjningsplikt och det var helt tomt på trafik).

Någon parkeringsskada pga stor bil i trång stad.

Svar på tråden Nya/gamla körkortsinnehavare! Gör ni tabbar i trafiken ibland?