• Anonym (Sönderstressad)

Bengal, katt stressar sönder mig

Min mans kompis är ägare till en bengal-katt och bad oss att passa den hemma hos oss under den 1.5 månad som han kommer vara borta under. Det har gått 3 dagar och jag känner mig stressad. Har hört att bengal-katter är aktiva men detta är enormt.

Han springer konstant, klättrar uppför gardiner, sätter sig uppe på gardinstången, välter ner allt och tar sönder massor. kommer man in i samma rum så kutar han iväg flera rundor. Detta stressar mig. min man säger att det är något fel men ni som kan detta lite bättre; är bengalkatten så här aktiv??? Den är enormt vild.

Jag hade ingen aning då jag själv haft många katter under uppväxten som var av en helt annan natur.

• Svar på tråden Bengal, katt stressar sönder mig
  • sebbe420

Tänk hur stressad katten måste vara då, som blir dumpad i ett nytt hem med nya människor. Det är ju jättestressande för den. Skulle själv aldrig göra så mot en katt utan jag skulle låta den vara hemma och så får kattvakten en nyckel. Men det kanske inte gick att lösa på det viset. 

Jag tror katten kommer lugna sig lite när den vant sig vid sitt nya hem och sina nya ägare. Tills dess får ni väl kattsäkra lägenheten så gått det går. 

• Anonym (Bara galen)

Ja med sådana ben som den katten har så begriper du hur den fått sitt namn

Han man galna ben så blir det ben-gal

• Anonym (Sussi)

Ja, bengaler är väldigt aktiva...

Har ni tillgång till kattsele och flexi-koppel så ta med katten ut på promenad, de klarar långa sträckor så för den göra av med lite energi...

• Colourfulrainbow

Ta bort allting som står på hyllor där katten kan ta sig upp. 

Har ni något katträd som katten kan klättra på och vässa sina klor på? 

Har ni någon gammal resårbotten? Ta den och ställ upp mot en vägg, katten kommer säkerligen klättra upp och ner och vässa klorna.

• elyse

Vad är anledningen till att katten är hemma hos er och inte i sitt eget hem?

• Anonym (Mjau)
    elyse skrev 2017-12-19 00:27:50 följande:

Vad är anledningen till att katten är hemma hos er och inte i sitt eget hem?

Vi pratar 1,5 månad. Inte en vecka. Om TS och kompisen inte bor grannar blir det ett himla åkande för att mata och pyssla. Dessutom blir katten väldigt ensam. Eller menar du att TS och hennes man skulle flyttat hem till katten?
  • LittleSunshine84

Bengaler kan och är oftast ruskigt aktiva. En del har även mkt vilt i sig. Min mamma har 5st bengaler och dom kräver enorm yta för att få utlopp för sina energier. Det ledde till att dom får gå ut och in som dom vill.

Jag skulle inte gå ut med ngn annans bengal. Den kommer med största sannolikhet rymma. Vissa bengaler lyfter man inte heller.

• Dexter dot com

Det är en väldigt aktiv ras som kräver aktivering och stimulans. Hur mycket aktiverar ni katten?

• viseversa

Hoppas din mans vän kommer ersätta allt hans katt har sönder sen? Den är nog stressad i början. Lugnar förhoppningsvis ner sig.

• Anonym (Mjau)

Blev ni förvarnade om hur denna typ av katt är av ägaren?

Att be någon passa en bengal under så lång tid utan förvarning är fräckt.

Nu är det ju som det är. Kattsäkra saker ni är rädda om och förhoppningsvis lugnar den ner sig något.

Vi har en bekant som har två (!) bengaler herrdgud det är full fart mest hela tiden. Nästan  påfrestande, men  de är väldigt vackra. Jag skulle inte orka med denna typ av katt men folk är ju olika  :)

Svar på tråden Bengal, katt stressar sönder mig