IVF på RMC i Linköping
Är det någon som har erfarenhet av IVF på RMC i Linköping? ?
Är det någon som har erfarenhet av IVF på RMC i Linköping? ?
Japp japp ! Gjort ivf där de senaste åren! Vad är du nyfiken på?
Hur har det gått för dig? Jag ska dit i början av nästa år. Så lite nyfiken på vilken erfarenhet andra har av kliniken?
Vi kämpade först på egen hand i drygt 2 år o fick ett missfall. Fick tillslut en remiss pga misstänkt endometrios och blev fertilitetsutredd o rek ivf! Har bara gott att säga om rmc, vi har blivit fantastiskt fint bemötta under vår resa. ivf tar på krafterna både fysiskt o psykiskt o kräver lite planering med jobb o annat! Men det är det ju så klart värt om det resulterar i ett barn. Jag Har lite dåliga värden på äggreserven men annars har våra prover sett ok it, har även fått en endo diagnos.
Vi Har gjort tre landstingsfinansierade försök . Första resulterade i ett MA som upptäcktes vid kontroll. Andra försöket gick inget vidare så till tredje bytte vi läkemedel . Sista försöket resulterade i en son på snart fem månader som sover i knät nu : )
Har också fyra vänner som jag vet gjort ivf i linköping, tre av dem fick barn genom behandlingarna. Fjärde tjejen blev gravid men deras dotter dog i magen några veckor innan förlossningen , de fortsatt dock med behandlingar privat och har idag två barn!
Vad mysigt med sovande bebis i knät ????????. Det längtar man efter ????. Jag har också fått diagnosen endometrios och vi ska på första möte på Rmc i januari så hoppas på det bästa. Förhoppningsvis så kommer det funka för oss också.
Är det 3st försök man får betalt av landstinget? Sen får man betala allt själv eller?
Du får tre betalda försök och i dem ingår även ev frysförsök- ifall ni får ut flera ägg och några klarar att frysas ner. Så en behandling kan ju innebära många försök om man har tur . Vår första behandling blev totalt tre insättningar, vårt andra försök tyvärr bara en färsk insättning men vår sista behandling tog på första försöket så vi har just nu ett flertal embryon frysta som vi kan prova syskonförsök på i framtiden om vi vill. De får man dock betala en kostnad för.
Jag tror drygt hälften av alla som gör ivf försök får embryon till frysen.
Om du har endo ska du göra långa protokollet, det tar ca 2 veckor längre tid men ger bäst resultat vid endo. då nedregleras du med nässpray till klimakteriet för att lägga din endo vilande. Sen får du köra igång med sprutor parallellt med sprayen , dock minskas mängden lite. Programmet tar ca 5-6 veckor från start till insättning.
Det är en intensiv o påfrestande resa men ack så spännande !
Linköping har generellt haft högt tryck då man i Östergötland jan 2016? Tror jag ändrade reglerna från 2 till 3 försök. Så jag tror inte att man kan göra ?betalda? försök alls på rmc längre , de har inte plats!
Vi hade tur för vi gjorde utredningen på hösten o fick läkartidningen till januari det året o böev då beviljade ivf med tre försök, tänk om vi startat någon månad innan hade vi fått två o sonen hade inte funnits nu : (
Linköping har generellt haft högt tryck då man i Östergötland jan 2016? Tror jag ändrade reglerna från 2 till 3 försök. Så jag tror inte att man kan göra ?betalda? försök alls på rmc längre , de har inte plats!
Vi hade tur för vi gjorde utredningen på hösten o fick läkartidningen till januari det året o böev då beviljade ivf med tre försök, tänk om vi startat någon månad innan hade vi fått två o sonen hade inte funnits nu : (
Mmm måste tänka?
Vi gjorde utredning hösten 2014!
Startades första ivf jan 2015 fick MA under våren, gjorde två frys insättningar i naturlig cykel hösten 2015-negativa!
Startade om ny ivf omgång ca mars 2016- negativ.
Tog en paus (drack vin o reste ) och laddade om efter sommaren. Ny omgång runt oktober 2016 med insättning 10 nov som resulterade i sonen den 26 juli 2017!
Fråga på du, vi var väldigt öppna med familj o vänner vilket varit min terapeutiska räddning .