• Eeahh

    HJÄLP!!! PCO eller något annat

    Hej,

    Behöver verkligen höra andras erfarenheter!

    Blir tokig av att inte veta

    Bakgrund:

    Ingen mens på mer än ett pr efter P-piller stopp. Varit på sjukhuset två gånger och träffat två läkare. Innan p-piller hade jag regelbunden mens, aldrig mensvärk medan ägglosningsvärk (antar jag). Blir 25 i januari.

    Besök 1: Gynekologisk undersökning, allt såg bra ut. Inga konstigheter med äggstockar eller äggblåsor. Blodproverna jag tog var inom riktvärdena. Testosteron/SHBG kvoten = 0.03.

    Fick provera och mensen kom bara en gång efter det. Skulle kontakta sjukhuset igen om inget hände för att på tabletter som stimulerar ägglosning och göra en mer noggran utredning.

    Besök 2: en ny läkare. Denna gång såg allt bra ut på gynekologindersöknkngen. Jag kunde eventuellt ha lite mycket äggblåsor men inget konstigt. Tog nya prover, samma som innan för denna läkare var övertygad om att jag har PCO trots att allt ser bra ut på utltraljudet. Provresultaten var som innan. Kvoten var nu 0,028.

    Läkare 1 frågade en massa frågor om bakgrund/historia. Läkare 2 hade knappt läst lin journal kändes det som.

    Min fråga nu. Kan jag ha PCO trots att jag bara uppfyller ett av tre kriterier?

    Har någon fått diagnosen PCO trots bra värden och inget synligt på äggstockarna?

  • Svar på tråden HJÄLP!!! PCO eller något annat
  • Anonym (Lisa)

    Jag har själv PCO till och från enligt gyn.

    Endokrin visade inget men har för många äggblåsor (gränsen gick vid 10 per äggstock). Vissa månader har jag 20+ ägg och andra "bara" 18, dvs då uppfyller jag inte kravet.

    Min mens har dock alltid varit punktlig.

    Har du några andra symptom?

  • Eeahh

    Hej, tack för ditt svar!

    Okej, jag hade inte fler än tio äggblåsor.... konstigt. Den första läkaren sa att det absolut inte var PCOS heller.

    Jag har inga symtom som brukar förknippas med PCO. Alltid haft regelbunden mens och ägglosning (fick alltid ägglossningsvärk innan P-piller). Alltid varit lite underviktig. Och het oerhört dålig hårväx på kroppen faktiskt. Växer oerhört långsamt! Men inte på huvudet. Och har aldrig haft finnar heller.

    Vet även att jag inte är insulinresistent eller insulin känslig. Vilket gör sty jag inte fungerar så bra på en diet med lite kolhydrater.

    Har du några symtom? Hur känner du i för PCO och den hjälp du fått?

  • Anonym (Linnea)

    Har varit med om samma... En sa pco en inte hur ska jag då veta??!!

    Får ingen hjälp heller.... Har aldrig haft något besvär som skulle ta för pco men vad vet jag....

    Det är så tröttsamt att inte så svar och utredningen känns meningslös när olika säger olika saker. Hur ska du gå vidare???

  • Hormonkarusellen

    Samma här, ibland säger de pco ibland inte. Har ingen mens på egen hand och inte äl. Heller ingen slemhinna.... har testat provera och primolut, de hjälper för att tvinga fram en blödning men sedan är det samma sak igen. Även letrozol för äl som inte hjälpte. Har nu gått upp två kg då vården vägrar hjälpa mig annars, något underviktig (ett kg..) men hela familjen är smal, och jag har inte heller andra typiska pco-besvär som hårväxt eller finnar...

    försöker du bli gravid? Eller är du där jag var för 1,5 år sedan, att man bara vill att kroppen ska funka? Sjukt frustrerande att man inte fått hjälp nog så att det är ordning när man vill bli gravid, tre år gick jag hos olika läkare, och nu ett år då de försökt hjälpa mig till äl.....

    hoppas du får bättre hjälp, dela gärna med dig om de ?kommer fram till något?

  • Eeahh

    Oj, tre år är en lång tid! Helt bedrövligt att du inte fått bättre hjälp och en ordentlig utredning!

    2 kg undervikt borde vara sak samma ....

    Ja, jag försöker bli gravid. Men lite svårt utan mens. Innan P-piller hade jag regelbunden ägglossning och mens. Men nu, ett år efter stopp har inget hänt.

    Vet du varför tabletterna du inte fått fungerat? Vad är nästa steg för dig?

    Mardrömmen är att gå till olika läkare och inte få någon ordentlig hjälp! Så mitt nästa steg är att testa två olika privata kliniker i olika städer och län. För att se vad felet kan vara.

    Nu känner jag att jah fick bra och seriös hjälp av ena läkaren. Medans den andra inte var intresserad och konstaterade pco innan undersökning...

    Läst en del om pco. Det kan tjuvligan försvinna/växa bort. Speciellt med ändrad kost och motion. Men som i ditt fall. Att det skulle komma och gå stämmer inte in på något jag hittat. Har kollat mycket utländska sidor, då Sverige i regel kan ligga lite efter.

  • Hormonkarusellen

    Usch vad trist, så otroligt frustrerande att vilja så gärna och bara gå och se månaderna gå, äta massa hemska hormoner och ändå inte lyckas..

    Var idag igen på besök, hon var nöjd med vikten så nu får jag testa gonal f. Sprutor... jag som är så rädd! Men först primolut igen med start på måndag, så 25e får jag börja. Blir sp frustrerad över all tid som bara går, även om jag förstår att det är så det måste vara och att ingen drar ut på lidandet för att vara elak... men all denna väntan! Aldrig är det att vi börjar imorgon, utan om tre veckor eller nästa månad eller sitt Du lugn i båten heeeela julen och ta en bulle till! Jag vill bara gråta...!

    Det är mitt östrogen som är för dåligt tydligen, därav att letrozol inte fungerade, och det ska kunna bli bättre om man går upp i vikt. Undrar vad en allmänläkare skulle säga om att man smäller i sig bullar och mår för jävla dåligt av det, för att gå upp i vikt?! Känns det inte helt galet?

  • Eeahh
    Det är så stressande när tiden bara går, känns som att månaderna springer fram och för varje månad känns chansen mindre.. 
    Vad skönt att det iaf går framåt! Förstår frustrationen över att behöva invänta den 25e, men vem vet det kanske går på en gång med sprutorna! 
    Med den frustration och väntan du känner så känns det som att stressnivån skjuter i höjden. Vilket inte heller känns som en optimal omständighet! 
    Okej, då förstår jag viktuppgången! Ja, en allmänläkare skulle bli tokig! Speciellt när viktuppgången bara ska ske och helst så fort som möjligt. Viktuppgång borde väl 
    ske som viktminskning, under "ordnade former" alltså på ett hållbart och hälsosamt vis. Men i denna situation vem har tid med det? Låter helt galet faktiskt! 
    Kan det verkligen vara hälsosamt? Jo, detta låter helt galet! 
    Jag räknar just nu ner dagarna tills jag fyller år (tre kvar). Måste vara 25 innan det går att få "seriös" hjälp och en riktig utredning. Det komstiga är att 
    det inte ens går att boka tid förens jag passerat 25.... Sen en lång väntan på att det blir min tur också.. 
    Skulle ha börjat med tabletter som skulle stumulera ägglosning i noveber. Men på återbesket fick jag träffa en ny gynekolog/BM som istället konstaterade PCO och vägrade göra nått annat än att skriva ut p-piller.
    När jag ringde tillbaka blev svaret att senaste läkaren har givit diagnosen PCO så då är det så. Det kan ändras. Men på två månader? 
  • Hormonkarusellen
    Eeahh skrev 2018-01-04 21:21:51 följande:
    Det är så stressande när tiden bara går, känns som att månaderna springer fram och för varje månad känns chansen mindre.. 
    Vad skönt att det iaf går framåt! Förstår frustrationen över att behöva invänta den 25e, men vem vet det kanske går på en gång med sprutorna! 
    Med den frustration och väntan du känner så känns det som att stressnivån skjuter i höjden. Vilket inte heller känns som en optimal omständighet! 
    Okej, då förstår jag viktuppgången! Ja, en allmänläkare skulle bli tokig! Speciellt när viktuppgången bara ska ske och helst så fort som möjligt. Viktuppgång borde väl 
    ske som viktminskning, under "ordnade former" alltså på ett hållbart och hälsosamt vis. Men i denna situation vem har tid med det? Låter helt galet faktiskt! 
    Kan det verkligen vara hälsosamt? Jo, detta låter helt galet! 
    Jag räknar just nu ner dagarna tills jag fyller år (tre kvar). Måste vara 25 innan det går att få "seriös" hjälp och en riktig utredning. Det komstiga är att 
    det inte ens går att boka tid förens jag passerat 25.... Sen en lång väntan på att det blir min tur också.. 
    Skulle ha börjat med tabletter som skulle stumulera ägglosning i noveber. Men på återbesket fick jag träffa en ny gynekolog/BM som istället konstaterade PCO och vägrade göra nått annat än att skriva ut p-piller.
    När jag ringde tillbaka blev svaret att senaste läkaren har givit diagnosen PCO så då är det så. Det kan ändras. Men på två månader? 
    Men usch vad frustrerande! Jag sa det när jag grät i bilen hem idag, och läkaren glatt säger att du har goooott om ägg det finns ingen anledning att bli stressad. Jo, ett är ett år och det är skitlång tid - spela roll om äggen är bra eller dåliga , om man är 22 eller 29 eller 37, jag har panik över att bli en gammal mamma och att det aldrig ska gå. Och jag vet ju att fertiliteten minskar efter 30.... inte kul artar fram emot den födelsedagen...

    Väntan är lika hemsk oavsett hur gammal man är! Men nu ska jag försöka vara hoppfull för sprutorna och inte få panik. Sambon lovar att hjälpa mig!

    Hur sjukt är det inte med p-piller när man vill bli gravid? Det döljer bara symptom, kommer ju inte hjälpa något. Fick också det i början... hoppas du äntligen kan få den hjälp du behöver nu när du blir 25! Var går du någonstans?
  • Eeahh

    Låter inte lovande inför framtiden att väntan inte blir bättre...

    hur går det med sprutorna? Fungerar det och hur känner du dig?

    Förstår verkligen inte varför läkare inte kan ta paniken man känner på större allvar. Det är ju bara en själv som kan avgöra om sin tid börjar rinna ut!

    Tog aldrig p-pillren, ringde till en privat klinik och den läkaren tyckte att bota barnlöshet med p-piller är som att skriva ut socker till en diabetiker.... kul att höra det.

    Läkaren som skrev ut det blir grinig och sa att jag var oseriös och att man kan behandla på fler sätt. Sen att jag tydligen inte har någon brottska att bli gravid (enligt henne) gjorde att jag borde se om mensen kommer med p-piller som ett första steg. Men klart att det kommer hända... mådde även oerhört dåligt med piller under det året jag tog dom.

    Jag går på höglandssjukhuset (Eksjö) men har tid på en privat klinik nu. Men får vänta tills slutet av mars... men kanske är värt det om de tar problemen seriöst!

  • Hormonkarusellen
    Eeahh skrev 2018-01-24 10:46:36 följande:

    Låter inte lovande inför framtiden att väntan inte blir bättre...

    hur går det med sprutorna? Fungerar det och hur känner du dig?

    Förstår verkligen inte varför läkare inte kan ta paniken man känner på större allvar. Det är ju bara en själv som kan avgöra om sin tid börjar rinna ut!

    Tog aldrig p-pillren, ringde till en privat klinik och den läkaren tyckte att bota barnlöshet med p-piller är som att skriva ut socker till en diabetiker.... kul att höra det.

    Läkaren som skrev ut det blir grinig och sa att jag var oseriös och att man kan behandla på fler sätt. Sen att jag tydligen inte har någon brottska att bli gravid (enligt henne) gjorde att jag borde se om mensen kommer med p-piller som ett första steg. Men klart att det kommer hända... mådde även oerhört dåligt med piller under det året jag tog dom.

    Jag går på höglandssjukhuset (Eksjö) men har tid på en privat klinik nu. Men får vänta tills slutet av mars... men kanske är värt det om de tar problemen seriöst!


    Låter som ett bra beslut att du inte tog dem.. kan Du göra något fram till mars, eller är det bara att vänta?

    Sitter på bussen påväg mot läkaren just nu, ska lära mig spruta och få första receptet. Helt sjukt nervös!
  • Eeahh
    Hormonkarusellen skrev 2018-01-24 11:41:32 följande:

    Låter som ett bra beslut att du inte tog dem.. kan Du göra något fram till mars, eller är det bara att vänta?

    Sitter på bussen påväg mot läkaren just nu, ska lära mig spruta och få första receptet. Helt sjukt nervös!


    Fick rekommendationen att äta D-vitamin och magnesium. Det kan tydligen hjälpa och skulle det vata pco så borde man ta tillskott av dessa. Så ska testa och hoppas på det bästa

    Hoppad det gick bra! Förstår att du är nervös. Hoppas sprutorna fungerar nu.
  • Hormonkarusellen
    Eeahh skrev 2018-01-26 07:38:50 följande:

    Fick rekommendationen att äta D-vitamin och magnesium. Det kan tydligen hjälpa och skulle det vata pco så borde man ta tillskott av dessa. Så ska testa och hoppas på det bästa

    Hoppad det gick bra! Förstår att du är nervös. Hoppas sprutorna fungerar nu.


    Det blev katastrof första kvällen men igår gick det bättre... man botar väl sin sprutfobi sakta men säkert nu..

    Vet inte om jag ska hoppas och drömma eller ej, man blir ju så besviken när det inte går bra! Men samtidigt ska man ju absolut inte ta ut sorgen i förskott! Svår balans
  • Eeahh
    Hormonkarusellen skrev 2018-01-26 09:45:44 följande:

    Det blev katastrof första kvällen men igår gick det bättre... man botar väl sin sprutfobi sakta men säkert nu..

    Vet inte om jag ska hoppas och drömma eller ej, man blir ju så besviken när det inte går bra! Men samtidigt ska man ju absolut inte ta ut sorgen i förskott! Svår balans


    Sprutfobin blir nog bättre ska du se. Och det blir nog lättare med sprutorna överlag :)

    Förstår din känsla. Men att sluta hoppad kan säkert medföra en känsla av att man gör allt men inte till någon nytta.

    Det är verkligen en svår balans... skulle vara enklare om man bara kunde släppa det helt fram tills den dagen som det äntligen är en bebis påväg!

    Har du testat någon speciell diet sen du fick diagnosen? Läst att många följer LCHF och att det har fungerar för vissa.
  • Hormonkarusellen
    Eeahh skrev 2018-01-28 21:06:08 följande:

    Sprutfobin blir nog bättre ska du se. Och det blir nog lättare med sprutorna överlag :)

    Förstår din känsla. Men att sluta hoppad kan säkert medföra en känsla av att man gör allt men inte till någon nytta.

    Det är verkligen en svår balans... skulle vara enklare om man bara kunde släppa det helt fram tills den dagen som det äntligen är en bebis påväg!

    Har du testat någon speciell diet sen du fick diagnosen? Läst att många följer LCHF och att det har fungerar för vissa.


    Ja det har gått bättre. Otroligt tacksam att sambon klarar att ta dem på mig, vad hade jag gjort annars?!

    Ja jag åt lchf med sambon när han skulle ner i vikt. Det gjorde ingen skillnad för mig i just det här, däremot mådde jag ganska bra. Har även ätit glutenfritt en tid utan resultat, men jag tror jag måste sluta försöka fixa kroppen på egen hand och bara äta vanlig bra mat - och skippa godis alla dagar i veckan... men jag väger ett kg för lite, så jag behöver inte ner i vikt vilket ju annars ör vanligt med pco.

    Jag insåg just att om allt skulle funka med sprutan och äl kommer runt dag 14... då får vi försöka göra barn med svärmor i rummet brevid haha! Men det blir säkert senare om det blir något, så hon ska väl slippa vara så involverad.. annars kommer hon hit för att stötta just i detta, vi berättade i julas vad vi går igenom och hon ville komma och prata och stötta. Fint tycker jag
Svar på tråden HJÄLP!!! PCO eller något annat