• mormor 1965

Vad säga till förskolebarnen när jag slutar?

Jag jobbar på förskola med 6 åringar och ska vara tjänstledig för att jobba med helt annat nu nästa år. Har varit sjukledig några månader för utmattningsdepression pga jobbet.

Nu är jag tillfälligt tillbaka, fram till jul och sen slutar jag där. Funderar vad jag ska säga till barnen på jobbet. Idéer?

• Svar på tråden Vad säga till förskolebarnen när jag slutar?
  • Anonym (Kanske)

Kan du inte bara säga att du ska prova ett annat jobb för det är roligt att lära sig nya saker? Precis som barnen har olika teman de olika terminerna så ska du ha ett nytt tema ett tag för att lära dig om det.

• mormor 1965

Hm, kanske det. De kommer ju att fråga varför jag inte vill vara med dem...

• Anonym (Kanske)
    mormor 1965 skrev 2017-12-19 20:37:19 följande:

Hm, kanske det. De kommer ju att fråga varför jag inte vill vara med dem...

Då får du ju säga att det inte är så såklart, utan att det handlar om att du ska göra något annat bara.
  • Carambolan

De är vana vid att vuxna kommer och går, och att barn kommer och går. Hela tiden folk på förskolan som slutar, flyttar, blir sjukskrivna, bara var vikarie, börjar skolan, etc. Kanske ställer de nyfikna frågor (som barn alltid gör oavsett vad man berättar) men du ska nog inte vara orolig över att ge dem ett rakt svar bara.

• Christi38

Barn är nyfikna och kommer säkert fråga varför du ska sluta. Var ärlig, säg att du ska testa på annat. Ge samtidigt barnen rådet att våga testa sina drömmar en dag. Hur man kan växa och få energi av det.

Så skulle jag gjort iaf :)

• mormor 1965
    Christi38 skrev 2017-12-19 20:47:44 följande:

Barn är nyfikna och kommer säkert fråga varför du ska sluta. Var ärlig, säg att du ska testa på annat. Ge samtidigt barnen rådet att våga testa sina drömmar en dag. Hur man kan växa och få energi av det.

Så skulle jag gjort iaf :)

Det svaret tyckte jag om. Tack!
Svar på tråden Vad säga till förskolebarnen när jag slutar?