• 123konstigtjej

    Orolig för betyg

    Hej! Snart ska jag få mina första betyg någonsin! Och med snart menar jag liksom inom en vecka!

    Jag har alltid vart duktig i skolan och haft lätt för det mesta. Nu i sexan har jag känt att det gått lite trögare men jag känner ändå att jag ligger på en hyfsad nivå.

    Idag fick vi veta betygen i engelska och bild. Jag fick C i båda. Jag känner mig nöjd över betygen och så, men det är bara det att mina vänner fick högre än mig.

    Det som oroar mig nu är i dom övriga betygen!? Kommer alla andra få högre en mig? Det skulle faktiskt kännas väldigt jobbigt, speciellt eftersom att alla mina vänner ?förväntar? sig av mig att jag ska få bra betyg!

    Jag är väldigt stressad och det skulle kännas jobbigt om jag fick lägre betyg än mina kompisar. Förut var jag taggad på att få mina betyg, men nu är jag bara orolig! Vad ska jag ta mig till?!

  • Svar på tråden Orolig för betyg
  • UniformYankie

    Dina kompisar har inte med dina betyg och göra, jag kan inte minnas att jag någonsin visat upp någon av mina betyg för någon någonsin, oavsett hur stolt jag må ha varit över dem. 
    Tycker att det är bra att du bryr dig om att ha höga betyg redan nu så du inte behöver vakna upp i 9an och inse att du har ett hårt jobb framför dig för att plugga upp ämnen eller så, men samtidigt så vill jag att du slutar oroa dig.

    Det är betygen i 9an som gäller för att komma in på ett gymnasie, men efter det så är det enbart gymnasiebetyget som räknas ifall du vill komma in på högskolan. För att komma in på högskolan så går man inte enbart på betygen heller, utan mycket på högskoleprovet.

    Betygen i 6an upp till höstterminen i 9an är, som jag uppfattat det, ett sätt att visa eleverna vad de behöver bättra sig på. Ge en mer klar bild av hur det ligger till helt enkelt. Så om vi säger att du fått C i alla ämnen idag så har du en riktigt god chans att få ännu bättre betyg i slutändan, du har ju chansen att bättra dig i ämnena. Det är bra betyg, oroa dig inte Glad

Svar på tråden Orolig för betyg