Julmat och graviditet
Jag ska på två julmiddagar och vill ännu inte berätta om graviditeten pga för tidigt. Nu undrar jag vad för nåt jag kan äta. Enda typen kött jag äter är fisk. Vet tyvärr inte om maten ska köpas eller göras hemma.
Jag ska på två julmiddagar och vill ännu inte berätta om graviditeten pga för tidigt. Nu undrar jag vad för nåt jag kan äta. Enda typen kött jag äter är fisk. Vet tyvärr inte om maten ska köpas eller göras hemma.
Läs på livsmedelsverkets hemsida. Där står tydligt vad som rekommenderas och inte!
Kolla Livsmedelsverket för de generella råden, men kortfattat kan du äta sill, julskinka och allt som är varmt.
Undvik charkuterier, dessertost samt rökt/gravad lax som varit vacuumförpackad.
Är det buffé på restaurang bör man vara försiktig med röror, tex rödbetssallad, eftersom man inte vet hur länge de stått framme. Hemma tar man oftast fram såna saker precis innan man ska äta, då är det ingen fara.
Kolla Livsmedelsverket för de generella råden, men kortfattat kan du äta sill, julskinka och allt som är varmt.
Undvik charkuterier, dessertost samt rökt/gravad lax som varit vacuumförpackad.
Är det buffé på restaurang bör man vara försiktig med röror, tex rödbetssallad, eftersom man inte vet hur länge de stått framme. Hemma tar man oftast fram såna saker precis innan man ska äta, då är det ingen fara.
Charkuterier, julskinka och köttbullar äter jag som sagt inte annars heller. Men fisk äter jag, så alltså kan jag bara ära sillen eftersom jag inte får äta gravad lax? Hm okej. Inte mycket kvar att äta av då... vi får hoppas att de är lite mer frikostiga med grönsakerna detta år.
Pratade med min barnmorska om detta förra veckan. Laxen som inte är tillagad samt sill är ingenting hon tycker man ska stoppa i sig. Princip allt annat kan du äta, julskinkan tillagas i ugnen, ansjovisen i Jansson tillagas också. Så resten kan du typ äta :)
Jag har förstått det som att man kan äta både sill och kallrökt/gravad lax, men helst från nyöppnad förpackning och med långt kvar till bäst före datum.
Jag älskar gravad fisk o rökt kött men jag hoppade över allt sånt när jag var gravid trots att det sägs vara okej . Julmat står ofta framme lite längre och jag ville inte behöva oroa mig över färskheten. Jag åt Förutom Jansson, köttbullar o korv framförallt olika sorters sill(i ättikslag är inga problem) sallader, kokta grönsaker typ brysselkål, omelett, kokt potatis och så smörgåsar med julost!
Pratade med min barnmorska om detta förra veckan. Laxen som inte är tillagad samt sill är ingenting hon tycker man ska stoppa i sig. Princip allt annat kan du äta, julskinkan tillagas i ugnen, ansjovisen i Jansson tillagas också. Så resten kan du typ äta :)
Så man ska tex inte äta skärgårdssill?
Men Jansson e ok att äta då?