egen företagare, råd att skafffa barn?
Jag startade tyvärr mitt egna företag 2013 samtidigt som jag gick i skolan och det får jag sota för nu. Ångrar mig verkligen kan man säga, men inget att göra åt nu. Min tanke då var att jag skulle bli förberedd på hur det var att starta företag.
SGI beräknas på de senaste fyra åren av företaget och det var ju inte alls så mycket inkomst till en början. Mitt företag går sakta bättre och bättre och jag känner att 2017 har gått bra.
I mitt företag (enskild firma) säljer jag mina egna tjänster och det blir ju stopp på det under mammaledigheten av förklarliga skäl. SGI beräknas på vinst och inte på det jag drar in och jag kommer inte kunna dra runt företaget på lägsta föräldrapenningen (hyra etc ca 10000kr).
Vi vill skaffa barn. Jag är 30 år och min man 28 år så vi är rädda att om vi inte börjar försöka snart kan det vara för sent. Då vi varit utomlands så får vi inte börja förrän i slutet av februari. Ska vi börja då eller vänta, och vad är det egentligen vi väntar på?
Vissa dagar känner jag att vi bör vänta lite så jag kan få upp SGI men samtidigt så måste vi vänta så länge då fk kollar så många år tillbaka.
Ett annat alternativ är att jag jobbar häcken av mig i ett år så företaget har en större buffert så vi klarar av att jag är borta.
Min man jobbar statligt och får av sin arbetsgivare ytterligare 10% så ett osäkert alternativ är att jag försöker komma tillbaka tidigt till jobbet efter förlossning och bara jobbar så mycket som jag måste. Och han är då mest föräldraledig. Då kan vi båda vara hemma ganska mycket och tillsammans med barnet. Dock är mitt jobb ganska fysiskt så därför är det ganska osäkert hur länge jag kan jobba in i graviditen och när jag kan vara tillbaka.
Min man tycker vi ska köra på detta då det är närmast i tiden. Men jag tror inte han är så objektiv då han är mest bebisgalen av oss två
Tanken att anställa nån finns där men jag är också orolig att jag kommer stå där med en person som patienterna/kunderna inte vill gå till då tjänsten är ganska förtroendeingivande. Då måste jag betala ut lön och det är ytterligare kostnader.
Att hitta en anställd som bara vill gå på timmar känns inte så troligt då tjänsten utförs i ett mindre samhälle och det krävs i princip att den anställde flyttar dit.
Rent känslomässigt har vi nog varit redo för barn i två år och känner att vi, om möjligt, vill försöka under 2018.
Jag har ju enskild firma och inte ett aktiebolag. Skulle jag vinna något att göra om det? I tidigare bestämmelser så jämfördes det då med en etablerad och SGI var då högre även om du var nystartad.
Jag har testat att söka ett vanligt jobb bara för att kunna få upp SGI men det finns inga jobb i min bransch då de flesta är egen företagare eller så finns det få jobb att få i storstäderna. Jag har sökt jobb som jag är kvalificerad för även om det inte är mitt yrke men inte fått napp.
Jag vill höra tankar från dig som varit i liknande situation och hur ni handskade med känslorna och rent praktiskt. Hur gör ni kvinnor som har eget företag? Har jag missat någon läsning om SGI?
Faktiskt hade jag aldrig valt min yrkesbana om jag hade vetat om detta. Jag hade i alla fall tänkt ordentligt och inte skaffat enskild firma direkt.
Tack för ordet och jag hoppas att jag inte tråkar ut er