• Anonym (Anonym)

    SOL placering av 18åring!

    Hej!


    Vi har en ungdom placerad hos oss enligt lvu (miljö inte eget beteende) som snart fyller 18 och blir myndig (om 6 månader), med största sannorlikhet kommer hon att bo kvar hos oss då med SOL-placering. 
    Idag har vi ganska "stränga" regler eftersom att hon har saknat regler och engagemang från vuxna tidigare i livet och för någon månad sen blev ertappad med narkotika (Före det hade vi inte alls stränga regler, mera att vi ville veta vem hon umgicks med) Vi håller ju successivt på att bygga upp förtroendet igen och därmed också ge lite mer frihet under ansvar igen. 

    Men det jag funderar över är om någon vart med i en liknande situation där placeringen övergått till SOL i samband med att ungdomen blivit myndig, hur har ni gjort med regler och dylikt? Egentligen har man väl ingen direkt rätt att ställa krav då dem egentligen är vuxna och ska kunna "klara sig själv" (även om jag nu anser att denna ungdom inte är nära redo för ansvaret då det finns sånna "glapp" i ungdomens uppväxt så hon har inte riktigt fått möjlighet att växa upp och bli en mogen sund ungdom) 

    Naturligtvis är det nolltolerans mot all form av narkotika även som myndig, men hur sjutton ska man göra med allt annat? Krav på vetskap om vem hon umgås med, alkohol? sköta studier och dylikt som idag är en självklarhet att vi har rätt att ha koll på. 

    Hoppas det inte blir en alldelens för konstig fråga och att ni förstår vad jag menar, jag är väldigt orolig för hur det ska gå för henne som myndig och är rädd att hon inte riktigt är på samma nivå i personlig mognad och dylikt som andra i den åldern. Men vill samtidigt inte hämma hennes utveckling eller möjlighet att känna sig vuxen med allt det fantastiska det faktiskt innebär att bli myndig. 

  • Svar på tråden SOL placering av 18åring!
  • Snuttis2

    Vill börja med att säga att ni är fantastiska som tar ansvar och stöttar henne !

    Kortfattat tänker jag så här, lvu är ju tvångsbaserat vilket inte sol är. Sol bygger ju på ren frivillighet o egen medverkan.

    Men Om ni ser ett fortsatt behov av ganska strama regler som hon verkar må bra av så skulle jag fortsätta med det! Nej ni kan inte tvinga men ni kan värna om henne på det sättet och även påtala att det är förhållningsregler inom er familj.

    Om det går att vara ärlig skulle jag det!

    Alltså berätta för henne att hon är viktig och betydelsefull och att hon som en del i er familj har regler att fortsatt förhålla sig till . Sen om ni ser att det går att revidera vissa så gör det så hon känner ert förtroende. Förhoppningsvis är hon intresserad av att vara en del o göra er stolta.

  • Whitehorse1979

    Säger som Snuttis2.

    Instämmer i det.

    Alla barn blir myndiga men regler i hemmet måste ändå följas, det spelar liksom ingen roll.

    Hon bor ändå under ert tak.

    Lycka till.

Svar på tråden SOL placering av 18åring!