• Anonym (fladdermus)

Ser knappt att läsa på morgonen

Hej, alla! Hoppas det finns någon med hjälp/förklaring på mitt problem.

När jag går upp varje dag så har jag fruktansvärt dålig syn. De allra första 1-2 minuterna ser jag typ ingenting, eller mer, registrerar inte riktigt vad jag ser. Som om hjärnan fortfarande sover. Klar möjligt att det är så.

Sen ser jag, men inte tillräkligt för att läsa. Allt är suddigt. Jag kan inte läsa baksidan av mjölkpaketet till exempel.

Sen efter jag har ätit frukost och det har gått ett par timmar, framåt lunch så där, så ser jag som vanligt igen. Jag har inget behöv av glasögon när väl synen kommit igång så att säga.

Någon som har någon teori?

• Svar på tråden Ser knappt att läsa på morgonen
  • Carambolan

Torra ögon? Prova ögondroppar.

• Anonym (fladdermus)
    Carambolan skrev 2017-12-20 13:50:00 följande:

Torra ögon? Prova ögondroppar.

Brukar inte det kännas?

Jag ska testa....
  • Anonym (Mia)

Jag har haft liknande i flera år, men jag är 47 och behöver läsglasögon. Jag tror det är för att linsen eller nåt stelnar till under natten.

För mig är det dock värst om jag råkar somna till på eftermiddagen och sover ett längre tag. Då är det väldigt suddigt när jag vaknar. Men allt detta går över på tio minuter eller nåt. Flera timmar låter mycket. Boka tid hos en ögonläkare för säkerhets skull.

• Anonym (fladdermus)
    Anonym (Mia) skrev 2017-12-20 14:37:05 följande:

Jag har haft liknande i flera år, men jag är 47 och behöver läsglasögon. Jag tror det är för att linsen eller nåt stelnar till under natten.

För mig är det dock värst om jag råkar somna till på eftermiddagen och sover ett längre tag. Då är det väldigt suddigt när jag vaknar. Men allt detta går över på tio minuter eller nåt. Flera timmar låter mycket. Boka tid hos en ögonläkare för säkerhets skull.

Det låter som en teori. 

Ja, jag får boka en tid. Tack för att du delade med dig.
  • TigerLilySwe

Det är ett begynnande ålderstecken där ögat på morgonen behöver extra tid för att hitta ackomodationen, dvs kunna bedöma avståndet och få till synen. Du behöver progressiva glasögon inom en kort framtid, kanske det kan underlätta för ögonen om du skaffar det redan nu. Jag har själv haft det dilemmat som du upplever och blev snopen inledningsvis. Därför började jag tidigt med progressiva glasögon. Köpte dom i och för sig för några hundra hos en optiker i Indien, kanonduktig var han! Unna dig läsglasögon så ska du se hur skönt det är för ögonen.

Lycka till!

• Anonym (A)
    TigerLilySwe skrev 2017-12-20 18:25:03 följande:
    Det är ett begynnande ålderstecken där ögat på morgonen behöver extra tid för att hitta ackomodationen, dvs kunna bedöma avståndet och få till synen. Du behöver progressiva glasögon inom en kort framtid, kanske det kan underlätta för ögonen om du skaffar det redan nu. Jag har själv haft det dilemmat som du upplever och blev snopen inledningsvis. Därför började jag tidigt med progressiva glasögon. Köpte dom i och för sig för några hundra hos en optiker i Indien, kanonduktig var han! Unna dig läsglasögon så ska du se hur skönt det är för ögonen.
    Lycka till!
    Håller med
  • Anonym (fladdermus)
    TigerLilySwe skrev 2017-12-20 18:25:03 följande:

Lycka till!

Fru Darcy skrev 2017-12-20 18:47:21 följande:

Välkommen till medelåldern

Jag vill inte vara medelålders när jag är 28. Gråter

Svar på tråden Ser knappt att läsa på morgonen