• Anonym (Hoho spiraltrådar)

Någon som fått ta ut sin spiral på gyn pga borttappade trådar?

Så kom vi till den dagen då spiralen skulle väck och bebisförsök skulle igång.

Men som jag hade en liten rädsla om så hittade hon inte trådarna, dom har krypit upp i livmodern. Hade misstänkt det då jag slutat känna dom, har även fått rikligare blödningar.

Men till saken, hon skickade en remiss till gyn.

Ni som tagit bort en "borttappad" spiral hos gyn, hur gick det till?

• Svar på tråden Någon som fått ta ut sin spiral på gyn pga borttappade trådar?
  • Lindsey77

Japp, de hittade den inte på barnmorskemottagningen så de fick ta ut den på gyn. De kollade med VUL på gyn, sen tig det några sekunder att ta ut den. Gjorde inte ens ont.

Lindsey77 skrev 2017-12-21 15:04:08 följande:

Japp, de hittade den inte på barnmorskemottagningen så de fick ta ut den på gyn. De kollade med VUL på gyn, sen tig det några sekunder att ta ut den. Gjorde inte ens ont.

Men vad härligt att det gick så fort och bra. Hoppas det går lika smidigt för mig. Kommer inte ha spiral efter detta, tyvärrr så kan väntetiden sträcka sig till mars vilket känns hopplöst när man ställt in sig på en -18 bebis, nu kanske det lär bli en -19 bebis.
  • Anonym (Jag oxå)

Ja, hände mig med. Trådarna satt djupt så det var inte helt skönt, men det gick rätt snabbt.

Vänta inte på remissen, ring och boka en tid privat. Jag gjorde der och fick komma efter 2 dagar.

• silhuett

När jag tog ut en spiral vars trådar hade åkt in i livmodern så fixade barnmorskan det själv, hon var bara tvungen att springa iväg och hämta ett annat verktyg.

silhuett skrev 2017-12-21 19:21:56 följande:

När jag tog ut en spiral vars trådar hade åkt in i livmodern så fixade barnmorskan det själv, hon var bara tvungen att springa iväg och hämta ett annat verktyg.

Barnmorskan berättade att dom gjorde det förr men att dom inte fick det längre, så hon hade inte det verktyget ????.

Men vad härligt att det gick så fort och bra. Hoppas det går lika smidigt för mig. Kommer inte ha spiral efter detta, tyvärrr så kan väntetiden sträcka sig till mars vilket känns hopplöst när man ställt in sig på en -18 bebis, nu kanske det lär bli en -19 bebis.
    Anonym (Jag oxå) skrev 2017-12-21 17:15:57 följande:

Ja, hände mig med. Trådarna satt djupt så det var inte helt skönt, men det gick rätt snabbt.

Vänta inte på remissen, ring och boka en tid privat. Jag gjorde der och fick komma efter 2 dagar.

Jag ska prova ringa i morgon på deras telefontid

Anonym (Jag oxå) skrev 2017-12-21 17:15:57 följande:

Jag ska prova ringa i morgon på deras telefontid
  • Lindsey77

Du kan också ringa till gyn och säga att du kan ta ett sent återbud. Det är ju 3 månaders vårdgaranti. Jag fick ett sent återbud 3 dagar efter jag varit på barnmorskemottagningen. Men jag var ju rätt desperat, är 40 år och ville inte förlora 3 mån! Så jag ringde & tjatade att jag måååste ha en tid

• Anonym ("Ond spiral")

Min bm försökte ta ut min hormonspiral vid två tillfällen men kände ett motstånd och det gjorde lite ont på mig. Eftersom hon inte fick lov att forcera så remitterade hon till gynekolog. Jag fick ta cytotec för att öppna upp och så kunde doktorn få tåg i trådarna bättre och dra ut den på ett kick.

Jag ringde och berättade om mina blödningar jag fått och att jag har molande värk i magen till och från varje dag, värken har kommit efter att jag varit hos bm.

Jag fick tid till gyn redan på tisdag. Så skönt. Är lite oroad att den är på vift. Hoppas dom får bort den lätt. Redan nervös...

• Guapa

Mina var försvunna med min första spiral ( kopparspiral). En barnmorska på vc försökte ta ut den men misslyckades. Gjorde fruktansvärt ont när hon höll på. Fick remiss till gyn som kollade trådarna och vips! var den uttagen. Kände ingenting! Otrolig vilken skillnad det kan vara beroende på kompetens.

• Guapa
    Guapa skrev 2017-12-29 13:14:45 följande:

Mina var försvunna med min första spiral ( kopparspiral). En barnmorska på vc försökte ta ut den men misslyckades. Gjorde fruktansvärt ont när hon höll på. Fick remiss till gyn som kollade trådarna och vips! var den uttagen. Kände ingenting! Otrolig vilken skillnad det kan vara beroende på kompetens.

Kollade trådarna med ultraljud ska det stå
  • Bibbidi

Förlåt för dum fråga men nu blev jag nyfiken. Varför är man tvungen att ta bort spiralen om trådarna åkt in? Trådarna lär väl inte ge någon infektion i alla fall?

• Anonym (Jag oxå)
    Bibbidi skrev 2017-12-29 13:19:33 följande:

Förlåt för dum fråga men nu blev jag nyfiken. Varför är man tvungen att ta bort spiralen om trådarna åkt in? Trådarna lär väl inte ge någon infektion i alla fall?

Man behöver inte ta ut den. Jag antar att alla i tråden ville ta ut den av andra orsaker och då upptäcktes att trådarna åkt in och det blev lite bekymmer med uttagningen. Annars hade man nog inte vetat.

Nu är den uttagen, känns skönt. Dock hittade dom en cysta på vänster sida på 35x30 mm. Det var ofarligt och vanligt att få när man har spiral. Jag tyckte dock att det lät jätte läskigt, har aldrig haft sån förut.

Svar på tråden Någon som fått ta ut sin spiral på gyn pga borttappade trådar?