• Anonym (Hej)

    Barn som bara skriker/gnäller då hon pratar

    Hej, jag har en väninna som har ett barn som är 8 år gammalt. Barnet bara skriker och gnäller helatiden, mestadels då föräldrarna är med. Det jag menar är att barnet har varit ensam hos mig ett par ggr och då uppför hon sig exemplariskt. Men är föräldrarna med så är det kört, spelar ingen roll ifall det är hemma hos dem eller hemma hos någon annan, ute på restaurang eller vartsomhelst. Hon skriker då hon pratar, Ropar om ingenting. Argt, inte bara att hon pratar högljutt utan hon skriker irriterat åt allt och alla. ?Tyst!!? ?MEN SÄG DÅÅ!!? ..vadsomhelst...

    Hur ska man få bukt på ett sånt beteende??!? Alla runtomkring henne blir less på hennes beteende. (Men visar inte henne). Men man ser folks blickar ibland. Ingen orkar väl höra då ett barn ska bara skrika och bestämma allt. Hennes mamma kan t.ex. säga en sån enkel sak som ?ska vi berätta vad du gjorde i skolan idag?? NÄÄÄÄÄEEEÄÄ!! Kommer som svar...

    vet inte om ni förstår hur jag menar men detta är jätte jobbigt. Och hon har uppfört sig såhär så långt bak som jag kan minnas.

  • Svar på tråden Barn som bara skriker/gnäller då hon pratar
  • Velouria

    En åttaåring som beter sig så? Ja, jävlar...Den ungen kommer inte att få det lätt i livet om hon är sådan när hon är såpass gammal.


    Integrerbart DNA
  • Anonym (Hej)
    LauraPalmer skrev 2017-12-22 19:16:16 följande:

    Vad säger din väninna när hennes barn beter sig illa?


    Oftast inget, hon är väl van. Men ibland säger hon ju såklart åt henne att sluta. Likaså pappan brukar säga till ibland
  • Anonym (Hej)
    Velouria skrev 2017-12-23 00:26:32 följande:

    En åttaåring som beter sig så? Ja, jävlar...Den ungen kommer inte att få det lätt i livet om hon är sådan när hon är såpass gammal.


    Ja det är inte klokt.
  • Anonym (Explore)

    Det enklaste är att fråga ärligt och omtänksamt hur de har det och att du ser att de har de jobbigt. Barnet kan vara annorlunda i hemmiljön när de inte har besök, men det kan också vara så att de kämpar dagligen med dessa utbrott och inte har ork, eller skäms i situationer när andra är med.

    Underförstått lägger du skuld på din vän att hon/de uppfostrar flickan fel. Det känner troligen din vännina vilket kan göra henne osäker i föräldrarollen. Om flickan är väldigt obstinat och utåtagerande behöver hon stöd och vänskap. Försök finnas till hands och stötta utan att döma. Barn är ofta annorlunda mot sina föräldrar än andra då de är trygga där. Eftersom flickan är lugnare med dig kan du erbjuda att vara barnvakt emellanåt så de kan vila och göra annat.

  • Anonym (Bonus)

    Min pojkväns 8-åring är likadan. I alla fall hemma hos oss. Hemma hos sin mamma vågar hon inte bete sig så eftersom hon är rädd för sin mamma (har hon berättat för oss).

    Men här är hon ofta väldigt uppkäftig, dryg och gapig, trots att vi ständigt säger till om hennes uppförande. Jag tror det handlar om att hon är otrygg, och när hon väl kommer till oss varannan helg så släpper hon på alla spärrar..

    Sen tror jag även att det ligger i hennes personlighet att inte kunna ta ett nej utan en (för henne) godkänd anledning. Säger man nej till något frågar hon bara "Varför?!" oavsett hur man motiverar sitt nej. Om man upprepar sitt svar ("Nej, du får inte --- därför att ---, det har jag redan förklarat") skriker hon bara "MEN VARFÖR!!?". Det är otroligt påfrestande..

  • Anonym (Pop)

    Jag märkte att våra barn började prata gnälligt och skrikigt i en period. Jag insåg att de gjorde det eftersom det var då de fick uppmärksamhet.

    Vi hade själva skapat problemet genom att inte svara dem när se pratade vanligt utan ofta reagerade först när de skrek eller gnällde.

    Botemedlet var att ge uppmärksamhet när de pratade vanligt och säga att vi hade svårt att höra när de gnällde och skrek i onödan.

Svar på tråden Barn som bara skriker/gnäller då hon pratar