• Anonym (hm)

Min kille har studerat logistik och kallar sig ingenjör

Min kille är speditör eller liknadne han har läst till logistiker (tror jag det heter). Han har gått ett yrkesprogram på två år. Han kallar sig nu för ingenjör när vi presenterar oss för andra när de frågar vad han jobbar. med. 
    Jag säger efteråt att "du är faktiskt inte ingenjör". Varpå han fnyser och säger att det är ingen skillnad på våra arbetsuppgifter. 

Någon ingenjör här som har någon kommentar? Eller andra som har större insyn. Behöver bra argument då jag själva är okunnig inom området och blir irriterad över att han skryter och inte kan säga sanningen. 

• Svar på tråden Min kille har studerat logistik och kallar sig ingenjör
  • Anonym (Ka)

Ingenjör är ingen skyddad yrkestitel. Men jag kan tycka att det är lite löjligt och att han vill att det ska låta finare än vad det egentligen är när han inte läst en ingenjörsutbildning.

Däremot är civilingenjör en skyddad titel så det får han inte påstå att han är.

• KaptenOhoy
    Anonym (Ka) skrev 2017-12-22 21:53:44 följande:

Ingenjör är ingen skyddad yrkestitel. Men jag kan tycka att det är lite löjligt och att han vill att det ska låta finare än vad det egentligen är när han inte läst en ingenjörsutbildning.

Men han har ju läst en ingenjörsutbildning? Logistik hamnar under industriell ekonomi, vilket i högsta grad är en ingenjörsinriktning.
  • Anonym (hm)
    KaptenOhoy skrev 2017-12-22 21:53:02 följande:

Varför skulle han inte kunna titulera sig ingenjör?

Jaha ok jag trodde det var det. Då vet jag. 
  • Anonym (Basjävel)

Som tidigare nämnts är ingenjör inte en skyddat titel och kan därför användas lite hur man vill.

Historiskt hardet funnits både ett- och tvååriga ingenjörsutbildningar (gymnasieingenjör och mellaningenjör). Numera är den kortaste ingenjörsutbildningen treårig och kallas då högskoleingenjör.

• KaptenOhoy
    Anonym (Basjävel) skrev 2017-12-22 22:01:31 följande:

Historiskt hardet funnits både ett- och tvååriga ingenjörsutbildningar (gymnasieingenjör och mellaningenjör). Numera är den kortaste ingenjörsutbildningen treårig och kallas då högskoleingenjör.

Det ska väl vara detta som hindrar din pojkvän från att kalla sig ingenjör då, att en tvåårig utbildning inte ger en "regelrätt" ingenjörsexamen.

Inte för att jag förstår varför det är så viktigt för dig (TS), är det inte viktigare för dig att din pojkvän är välmående än att du har rätt?
  • Anonym (hm)
    Anonym (Basjävel) skrev 2017-12-22 22:01:31 följande:

Som tidigare nämnts är ingenjör inte en skyddat titel och kan därför användas lite hur man vill.

Han har ju läst 2 år till typ speditör på ett yrkesprogram. Det är ju inte tre år. 
    Då kan jag också säga att jag är ingenjör? Jag har läst en smartboardutbildning?
  • Anonym (Basjävel)
    Anonym (hm) skrev 2017-12-22 22:07:04 följande:
    Han har ju läst 2 år till typ speditör på ett yrkesprogram. Det är ju inte tre år. 
    Då kan jag också säga att jag är ingenjör? Jag har läst en smartboardutbildning?
    Det kan du få göra om du tycker det ger dig något.
  • Anonym (Ka)
    Anonym (hm) skrev 2017-12-22 22:07:04 följande:

Ja, du kan kalla dig ingenjör om du vill.

Det krävs inte att man läst tre år för att bli ingenjör. Har du läst en 4 årig tekniskutbildning på gymnasiet så blir du gymnasieingenjör. Har du läst exempelvis 2 årig VVS-ingenjör eller mätingenjör på YH så blir du yrkeshögskoleingenjör.

Men ja, du får kalla dig ingenjör om du vill, däremot får du inte kalla dig sjuksköterska, civilingenjör eller tandläkare om du inte är det.
  • Anonym (hm)
    Anonym (Ka) skrev 2017-12-22 22:22:13 följande:
    Ja, du kan kalla dig ingenjör om du vill.

Det krävs inte att man läst tre år för att bli ingenjör. Har du läst en 4 årig tekniskutbildning på gymnasiet så blir du gymnasieingenjör. Har du läst exempelvis 2 årig VVS-ingenjör eller mätingenjör på YH så blir du yrkeshögskoleingenjör.

Men ja, du får kalla dig ingenjör om du vill, däremot får du inte kalla dig sjuksköterska, civilingenjör eller tandläkare om du inte är det.
    Jag förstår. 

Men då är det ju iallfall töntigt att han säger att han är ingenjör så man då faktiskt inte riktigt vet vad det är han är. Varför inte bara säga speditör. Det låter ju då som han bara vill låta lite mer fancy
Svar på tråden Min kille har studerat logistik och kallar sig ingenjör