• Molli

    Visar intrauterin grav säck med 9 mm i diameter. Vilken vecka?

    ?Visar intrauterin grav säck med 9 mm i diameter. Svårt att urskilja foster?

    Vilken vecka är är jag i med hänsyn till storleken på säck, 9mm i diameter?

    (Läkaren sa, någonstans v 4+ några dagar)

    ?Grav säck? = vadå?

  • Svar på tråden Visar intrauterin grav säck med 9 mm i diameter. Vilken vecka?
  • EpicNurse

    Som läkaren säger. V 4+. Då ser man sällan foster. Eller om graviditeten stannat av tidigare (missed ab, ofostrig graviditet).

    Antar att läkaren menar att man ser en hinnsäck. Inget som låter konstigt alls.

    Varför gjorde du ultraljud så tidigt öht?


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Molli
    EpicNurse skrev 2017-12-23 05:24:48 följande:

    Som läkaren säger. V 4+. Då ser man sällan foster. Eller om graviditeten stannat av tidigare (missed ab, ofostrig graviditet).

    Antar att läkaren menar att man ser en hinnsäck. Inget som låter konstigt alls.

    Varför gjorde du ultraljud så tidigt öht?


    Vi har gått utredning pga att jag inte blivit gravid, var gravid för 2,5år sedan sist. Därav de tidiga vul. Jag fick ett pluss på stickan och dom ville ha kolla mig.
  • EpicNurse
    Molli skrev 2017-12-23 10:48:32 följande:

    Vi har gått utredning pga att jag inte blivit gravid, var gravid för 2,5år sedan sist. Därav de tidiga vul. Jag fick ett pluss på stickan och dom ville ha kolla mig.


    Okej! Ändå lite konstigt att de ville göra det så tidigt. De borde ju ha koll på att man inte ser så mycket då. Man brukar vänta till efter v 6
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Molli
    EpicNurse skrev 2017-12-23 11:11:54 följande:

    Okej! Ändå lite konstigt att de ville göra det så tidigt. De borde ju ha koll på att man inte ser så mycket då. Man brukar vänta till efter v 6


    Trodde jag var i vecka 7-8. .

    Men då jag har oregelbunden mens och ÄL så är det inte

    lätt att veta. Känner inte för att gå in och rabbla upp alla bakomliggande faktorer och allt.

    Läkaren sa att jag endast var i v 4+ någon dag.

    Men är ju alltid kul att byta erfarenheter & info med andra som varit i samma stadie.
  • EpicNurse
    Molli skrev 2017-12-23 11:52:38 följande:

    Trodde jag var i vecka 7-8. .

    Men då jag har oregelbunden mens och ÄL så är det inte

    lätt att veta. Känner inte för att gå in och rabbla upp alla bakomliggande faktorer och allt.

    Läkaren sa att jag endast var i v 4+ någon dag.

    Men är ju alltid kul att byta erfarenheter & info med andra som varit i samma stadie.


    Okej, det förklarar saken! :)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Visar intrauterin grav säck med 9 mm i diameter. Vilken vecka?