• Anonym (ts)

Kattbett?

Jag har en innekatt, under åren har man ju blivit biten och riven ett antal gånger, särskilt i samband med att det vankas mat/godis. Jag har bara sköljt av såret och sen är det inte mer med det. Nu nyligen läste jag dock att man ska uppsöka vård när man blir biten av katt? Är det verkligen nödvändigt varje gång? När min katt bitit har det oftast blivit som ett litet hål från hörntanden med en lite svullnad runt, sen efter några timmar försvinner svullnaden och det gör inte ont. Ska man ändå besöka vården? Känns lite onödigt om det inte är infekterat eller mkt djupt. 

• Svar på tråden Kattbett?
  • Anonym (El)

Det är ingen fara så länge det ser bra ut / ingen infektion. Vi har en katt som bits-gosar hon blir lätt överstimulerad när man kelar med henne och även om betten känns och gör lite hål punktering i huden så har de alltid läkt sen av sig själv. Brukar inte ens tvätta rent jag tvättar ju med tvål efter varje toabesök det räcker.

• Atena

Min gamla katt bet mig ganska ordentligt i handen för många år sen när jag skulle kolla på en svullnad han hade på huvudet. Jag ignorerade bettet efter att ha gjort rent det eftersom katten var sjuk så var veterinärbesök med honom prioriterat.  Dagen efter var jag röd och svullen upp till armbågen, blev både stelkramp och antibiotika för det. Kattbett kan bli allvarligt, små rispor och lätta bett är oftast ofarliga, djupare bett blir nästan alltid infekterade eftersom deras långa hörntänder skapar sårfickor som är nästan omöjliga att göra rent själv.

• Anonym (nja)

Jag har haft innekatt typ hela livet, men aldrig haft något problem. Inte för att jag varken blivit klöst eller biten särskilt ofta eller illa. Jag har normalt sett värsta bacillskräcken också. Skulle göra rent med handsprit om det såg illa ut. Så länge det inte svullnar upp jättemycket är det ingen fara tror jag. 

Däremot var det inte så kul när jag för ett tag sen skulle bära hem grannens utekatt och den nafsade efter min hand. Var utekatters munnar varit vill man nog inte veta Flört

• Anonym (annapanna)

Du skall uppsöka läkare. Pc och ev stelkrampsspruta .... 

• Anonym (Sluta)
    Anonym (annapanna) skrev 2017-12-25 17:07:18 följande:

Du skall uppsöka läkare. Pc och ev stelkrampsspruta .... 

Nej absolut inte.

Om TS får ett sår som rodnar vidare och svullnar kan hen söka vård, en rispa som är borta dagen efter åker man ingenstans för. 
  • Anonym (annapanna)

Jag fick det senast för 2 månader sedan..... När min katt bet mig! Så jo....
    kåvepenin 2x5 och trippelspruta ! steklramp polio o difteri..

• Anonym (annapanna)

en rispa.? jag pratar Bett !

• Anonym (Sluta)
    Anonym (annapanna) skrev 2017-12-25 17:15:46 följande:

Jag fick det senast för 2 månader sedan..... När min katt bet mig! Så jo....
    kåvepenin 2x5 och trippelspruta ! steklramp polio o difteri..

Ja och då gick du till läkaren och fick hjälp. Det kan TS också göra OM det behövs. Att gå dit med en rispa kommer inte leda till någon slags behandling.
  • Anonym (Sluta)
    Anonym (annapanna) skrev 2017-12-25 17:16:39 följande:

en rispa.? jag pratar Bett !

TS skriver ju själv "ett litet hål", vad tror du en vettig läkare säger om du kommer springande med det?
  • Anonym (Nej)

Nä inte direkt, när jag blev biten av min katt så det började blöda men när jag uppsöka vård som dom sa på 1177. Så gjorde dom inget, dom tittade bara på såret och kollade när jag fick min sista stelkramps spruta. dock i mitt fall så sa dom att dom inte ville ge mig antibiotika på  grund av att jag var gravid och risken för infektion var så liten.

Så dom skickade hem mig och sa att jag böra ska uppsöka om det blir rött och svullet. 

• alade
    Anonym (Sluta) skrev 2017-12-25 17:18:52 följande:

TS skriver ju själv "ett litet hål", vad tror du en vettig läkare säger om du kommer springande med det?

Jag har blivit tillsagd av 1177 att söka vård akut vid ett litet hål av kattbett och båda de läkare jag träffat (vid två olika tillfällen) har sagt att det varit bra att jag kommit in direkt och gett mig antibiotika. Det är den vettiga behandlingen vid hål.

Rispa är annat, det skulle jag inte söka för utan att ha sett en reaktion. Hål ska alltid kollas.
  • Anonym (Sluta)
    alade skrev 2017-12-25 23:04:21 följande:
    Jag har blivit tillsagd av 1177 att söka vård akut vid ett litet hål av kattbett och båda de läkare jag träffat (vid två olika tillfällen) har sagt att det varit bra att jag kommit in direkt och gett mig antibiotika. Det är den vettiga behandlingen vid hål.

Rispa är annat, det skulle jag inte söka för utan att ha sett en reaktion. Hål ska alltid kollas.
    En rispa som blöder är exakt samma sak. Jag har haft katt i precis hela livet och har aldrig någonsin gjort något så onödigt som att söka vård för småsår. Man märker ju direkt om det skulle bli infekterat, DÅ söker man vård direkt.
  • Snuttis2

Katt o hundar är ju generellt mkt smutsiga i munnen o bett är förenade med risk för allvarlig infektion dock tänker jag att du skriver innekatt o det skulle jag känna mig lugnare med. Våra katter går ute o jagar regelbundet, hade de bitit mig att jag varit högst observant på såret.

Svar på tråden Kattbett?