• Tazzme

    Limpan jäser ojämnt, hjälp!

    Jag har ett recept på en jättgod formlimpa min mormor brukade baka. Hennes limpor var alltid jämnt gräddade och hade stigit jämnt och fint i formen.

    När jag gräddar samma limpa så blir det nästan alltid så att den jäser väldigt mycket i mitten och liksom ?bullar upp? sig väldigt fult och otrevligt i mitten. Där har den ju då också en tendens att bli bränd på toppen. Samtidigt som den kan vara ogräddad i mitten.

    Tyvärr är min mormor död, så jag kan inte be henne om råd, utan vänder mig nu till er.

    Jäsmedlet som används är bikarbonat (plus lingonsylt för syran). Gräddningstemperaturen är 175 grader (om jag minns rätt utan att ha kollat receptet nu). Min ugn har både över-/undervärme samt luftvärme och luftvärme plus över-/undervärme i samma.

    Snälla, ge mig tips på hur jag får jullimpan att gräddas jämnt!

  • Svar på tråden Limpan jäser ojämnt, hjälp!
  • Minimalen

    1: vispa mjölet noggrant med bikarbonatet så att det blir ordentligt blandat. 2: grädda lite längre ner i ugnen så den blir genomgräddad men inte bränd (eventuellt kan du lägga på lite aluminiumfolie efter halva tiden).

  • Lena

    Har man varmluft på kan man behöva sänka temperaturen 25 grader jämfört med receptet

  • Tazzme

    Tack för tipsen! Ska testa grädda länge ner i ugnen.

    Minns inte om jag kört på varmluft+över/under eller enbart över/under tidigare. Men tror att jag testat båda.

    Hoppas att längre ner i ugnen kan funka!

Svar på tråden Limpan jäser ojämnt, hjälp!